Meguiars DA power system

guillaupa

Senior Member
Hallo iedereen,

Heb maandag mijn auto gewassen en had er enorme voldoening van.
Ik heb thuis wax liggen van meguiars en ik ga dit weekend gold class gaan halen.
Ik lees hier over kleien en polijsten.
Het geeft inderdaad een super mooi resultaat.
Maar waarom wil men eerst krassen gaan "inkleien" om dan een minuscuul laagje verf te gaan wegpolijsten?
Als je dit een paar keer gedaan hebt dan heb je toch praktisch geen verf meer op je auto?

Van van jullie gebruikt dit?
meguiars-buffer.jpg


Ik zou het eventueel gebruiken voor mijn wax aan te brengen, maar is dit wel nuttig?
Op het eerste zicht zou je denken dat je rapper gaat en dat het bewegingen maak die amper kunt maken met je arm. Het kost wel 75euro, dus ik had graag eerst jullie mening gehad.

Groeten,
Guillaume
 

guillaupa

Senior Member
Dat had ik gelezen op andere posts hier.
Maar er stond daar telkens bij, na het kleien is het polijsten een pluspunt.
Want bij kleien kan je minikrasjes maken die het polijsten wegwerkt door een dun laagje lak weg te halen.
Ik wacht even op andere meningen dan.

Bedankt voor de antwoorden
 

smutzkanone

Forumguru
kleien heeft idd niks met krassen/swirls te maken.
met klei haal je de verontreiniging ( teer,vogelpoep,hars,oversprai,vliegroest etc) weg die bij het wassen is blijven zitten.Je wilt nl een zo glad mogelijk opppervlakte creeren, want hoe gladder,des te meer reflectie dus des te meer glans.
je kan wel marring krijgen,als je met te "zware" klei werkt en evntueel te weinig lubricant gebruikt.Dit kun je idd ook weg polijsten.
polijsten haalt enkele micronen dik blanke lak weg.je polijst ook alleen zo zwaar als nodig is.Bij een paar was swirls hoef je dus niet met het zwaarste polijst geschut aan te komen.
je polijst over het algemeen niet bij elke wasbeur,dus voor je door die blanke laklaag heen bent,ben je heel wat jaren verder ( als je je gezond verstand gebruikt)
ik werk wax glaze en sealant altijd met de hand in.Voor mij werkt het net zo snel als machinaal en ik hoef niks af te plakken (ik werk met een rotary,geen dap).
Dat ding wat jij laat zien lijkt me erg onhandig.zeker voor bijvoorbeeld het dak.
 

peterrapid

Forumguru
Dat ding wat je toont heb ik ook liggen, ik heb het welgeteld 5 min gebruikt, werkt heel onhandig omdat je je 2 handen aan dat ding hebt en geen voeling hebt met het plaatwerk, zeker zoals smutzkanone aangeeft is het onmogelijk op je dak zonder trapje te werken of 2m10 te zijn. Zoek je een Krauss DAP valt mee van prijs en werkt correct.
 

guillaupa

Senior Member
@smutzkanone ivm polijsten, welke sterkte raden jullie mij dan aan om te gebruiken na een normale kleibeurt?
En hoeveel keer doe ik dit? 1 keer om 6 maanden?
Over de boormachine klopt idd. Je hebt ook pads om aan te brengen op een schijfmachine, maar dan heb je ook nog het gewicht.

@peterrapid ok, ik kijk daar even voor op het internet. Maar als je dan moet kiezen tussen machinaal of handmatig aanbrengen, wat kiezen jullie dan? Voor mij is het eigenlijk gelijk. Ik wil gewoon het beste resultaat zonder dan wel de hele dag aan te zitten. Met een voormiddag kan je al iets degelijks bekomen denk ik.
 

smutzkanone

Forumguru
een laag wax/sealant/glaze aan brengen en weg poetsen kost mij meestal ergens tussen 30 en 45 minuten per laag ( in de "cure-tijd doe ik wat anders) handmatig.
tijdens het wassen krijg je swirls,daar kom je eigenlijk bijna niet omheen.Al gebruik je de 300 emmer methode e.de allerbeste washmit en stapel je 10m gritguards op elkaar). Daarnaast komen er bij het dagelijks gebruik gewoon krasjes in je lak, hoe klein ook.
Die poets je met polijsten weg.
Ik polijst over het algemeen maar 1 keer per jaar.En voor de rest gewoon goed bijhouden
 

guillaupa

Senior Member
Dus zoals in andere topics ook te lezen is:
-natspuiten auto
- 2 emmer methode
- nat kleien als nodig (insectenresten, vet, boomsappen, ....) btw, mag dit plaatselijk aangebracht worden,,om moet je dan de volledige auto doe ?
- polijsten, maar welke sterkte raden jullie mij aan voor gemiddeld 1 keer per jaar te doen?
-waxen

Groeten
 

smutzkanone

Forumguru
1 keer per jaar meestal het 3 stappen programma van de div merken ( bv poorboys ssr 3 dan 2,5 dan 1, of monello lijn) .
eerst maak je een testspot, kijk je welke pad met welk middel de juiste correctie haalt.Te zwaar is onnodig en haalt idd te veel lak weg.
naast de slijpgraagd van het polijstmiddel,moet je ook de polijstgraad van je pad op het middel af stemmen
 

Cordoba

Forumguru
smutzkanone kun je ook gerust onder de detailers rekenen (zo heten de fanatieke 'autopoetsers' in het wereldje).

Allereerst wat cijfers over lakdikte en hoeveel lak je weghaalt bij een polijstbeurt. Voor de meeste auto's zit je af-fabriek op een totale lakdikte tussen de 110 en 150 micron (1 micron = 0,001 mm). Ik schrijf bewust totale lakdikte, omdat het de optelsom is van grondlak (primer), kleurlak en blanke lak, en de meeste lakdiktemeters geven alleen een totale dikte aan. De motorkap van mijn auto is ooit gebruikt als demonstratie voor een cursus polijsten met een DAP. In de motorkap zat een diepe kerf in de lak, en een plek met uitgebeten vogelpoep, dus mooi demonstratiemateriaal. De lakdiktemeter gaf voor de demo een lakdikte van 116 micron aan, na afloop was dit 113 micron op de zwaarst behandelde plekken. Dat was een extreem zware polijstsessie met het grofste polijstmiddel, en een 'wolletje' als polijstpad. Dergelijke zware polijstsessies doe je alleen in geval van zware/diepe lakschade, en eigenlijk alleen lokaal. Voor een normale 'jaarlijkse' polijstsessie haal je minder dan 1 micron blanke lak weg, dus dat is op de totale lakdikte te verwaarlozen.

Verder een misverstand over het kleien: je brengt geen laagje klei aan op de auto, maar bij het kleien haal je vastzittende vervuiling (die je bij het wassen niet loskrijgt) weg, om te voorkomen dat ze loskomt bij waxen/polijsten enz. en dan krassen gaat maken. Kleien mag je plaatselijke doen (dan wel per plaatwerkdeel), maar elk paneel dat je in polijst, en/of in de wax/sealant zet moet je vooraf wel kleien om krassen te voorkomen. Je kunt het overigens ook per deel doen: de ene keer was je de hele auto, en doet bijvoorbeeld alleen het dak een volledige behandeling met kleien, polijsten, wax enz. de volgende keer was je ook weer de hele auto, maar doe je bevoorbeeld de motorkap de hele behandeling geven: zo valt het mee in de tijd, en krijg je toch de hele auto netjes. De hele auto na een wasbeurt steeds één stap in het hele proces doen, werkt niet: dan moet je steeds weer de hele auto kleien om alle vuil weg te krijgen om geen krassen te krijgen.

Wat polijsten betreft: probeer het gewoon eerst met de fijnste stap (bijvoorbeeld Monello Finale), geeft dat geen of onvoldoende resultaat doe het de volgende keer dan met middelgrof (bijvoorbeeld Monello Mezzo), en zeker bij middelgrof heeft het kiezen van een iets hardere/agressievere pad ook nog invloed op het resultaat dat je kan behalen. Overigens altijd polijsten van grof naar fijn, waarbij je behalve het polijstmiddel ook voor een zachtere/mildere pad kiest. Alleen in geval van duidelijk zichtbare krassen, uitgebeten vogelpoep enz. moet je echt naar grof polijstmiddel toe.

Wat het apparaat van Meguiars betreft: als ik het zie is het eigenlijk alleen een excenter opzetstuk voor je normale boormachine. Het lijkt me zeer lastig werken, en bovendien regelt het apparaat ook het toerental niet terug bij teveel druk. De machines van het al eerder genoemde Kraus doen dat wel, net als de (identieke) machines van polishing power, en kosten nieuw misschien 50-70 euro meer, maar daar zit dan ook een motor in met toerenregeling enz. Ook zijn de machines op een detailingforum wel tweede hands te vinden voor minder dan de helft van de nieuwprijs, en vaak kun je dan ook nog pads en allerlei andere zaken overnemen.

Wat alternatieve links voor je:
- een DAP van Polishing power met pads en polijstmiddelen
- een vergelijkbare Krauss machine, maar waar je pads, polijstmiddelen en kleine backingplate dan nog wel zelf moet bijbestellen

Het verschil tussen Polishing Power, en Krauss is eigenlijk de kleur van de behuizing, en dat het extra handvat verschillend is. Ook Meguiar's heeft dacht ik dezelfde machine in het programma, maar weer met een andere kleur, en een prijskaartje van meer dan 200 €.

Overigens kun je ook beginnen met eerst eens handmatig aan de gang te gaan (handmatig nooit grover polijsten dan middelgrof, omdat je het handmatig anders niet meer netjes krijgt): dan heb je alleen een kleiset, polijstmiddel en pads nodig, geen machine. Voor handmatig zijn er overigens handpads te koop: die kun je tweezijdig gebruiken (omdat er niet aan een kant van de pad het bevestigings-velcro zit), en liggen fijner in de hand.
 

guillaupa

Senior Member
@Cordoba dat is mij nogal een antwoord en zeer leerrijk.
Ik begrijp het nu volkomen ivm het kleien en ook over het polijsten.

Heb juist nog een vraagje voor ik eens jouw links bekijk en die producten:
Moet je dan ook klei gebruiken voor de waxbeurt?

Groeten

Edit: ik heb net eens gekeken op de meguiars producten.
Ik vind alleen voor polish ultimate polish of ultimate compound.
Welke zouden jullie dan nemen?
Iemand bekend met het merk autoglym? Zij hebben paint renovator, intensive tar rempver, active insect remover, super resin polish en ultra deep shine. Kies daar eens uit ...:arghh:

Poor boys garage vind ik nergens iets over :s
Nu meguiars en autoglym kan ik op 5 minuten van mijn huis kopen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Van Autoglym gebruik ik zel ook een paar producten (o.a interior shampoo) : een redelijk goed merk voor een lage prijs. Ik zou als beginner niet de Meguiars Ultimate Compound gebruiken: die heeft een korrel die niet afbreekt, waardoor je vooral als beginner het risico loopt dat je te lang door polijst, en teveel lak weghaalt. Polijstmiddelen waarbij de korrel afbreekt tijdens het polijsten (zoals o.a. bij de Monello serie), daarbij gaat het polijsten vanzelf steeds langzamer doordat de korrel steeds fijner en ronder wordt tijdens het proces, daar kun je het risico van te lang door polijsten redelijk uitsluiten (tenzij je steeds nieuw polijstmiddel toevoegt voor gebruik op dezelfde plek op de lak).

Meguiar's is gewoon veel te duur voor wat ze bieden (en ook lang niet altijd het beste). Ik zou zeggen kijk eens op de site van Carclean: die leveren ook in Belgie, en ik dacht dat Steve ook naar Belgie verstuurt, maar dat weet ik niet zeker. Beide bedrijven hebben behalve een webwinkel ook een forum waar je met vragen terecht kan, en beiden kunnen gewoon ook je vragen beantwoorden. Carclean heeft ook een fysieke winkel, maar dat is iets boven Rotterdam, dus ver rijden voor je. Verder zijn er ook mensen die bij Waxworld bestellen. En het merk dat je zocht was waarschijnlijk Poorboys World, vaak afgekort als PB of PBW (o.a. in het assortiment bij Carclean)

Een ander puntje: veel polijstmiddelen en waxen laten witte vlekken achter als die op niet gelakte plastic delen komen: daarom kun je die delen beter vooraf afplakken, dat is makkelijker en sneller dan achteraf proberen de boel weer te herstellen.
 

guillaupa

Senior Member
Goed, dan kijk ik eens voor poor boysworld producten en ik laat jullie iets weten voor ik mijn bestelling plaats.

Echt bedankt mannen voor jullie antwoorden!!
 

Cordoba

Forumguru
Als je gepolijst hebt (en afgesloten met het fijne polijstmiddel) hoef je niet opnieuw te kleien. Als je alleen gewassen hebt, en een nieuwe waxlaag aan wil brengen, dan wel vooraf kleien: er kunnen altijd vuil deeltjes vast op de lak zitten, zelfs bij een auto die nagelnieuw is.

Edit: Overigens kun je van PB ook sample kits bestellen: daar kun je je auto een aantal keren mee behandelen, en kost weinig zodat je de producten makkelijk kan wisselen als het niet bevalt.
Een mooie kit om mee te beginnen is deze, maar wel aanvullen met een aantal extra zaken. Overigens de Professional Polish is ondanks de naam meer een lakcleaner, of op zijn best een fijn polijstmiddel (als stap na middelgrof polijstmiddel). En je kunt verschillende merken na elkaar gebruiken, ik ben bijvoorbeeld ooit begonnen met handmatig, en eerste stap polijsten was Monello Mezzo met oranje handpad, gevolgd door Poorboys Professional Polish met witte handpad, gevolgd door PB black hole (voor extra glans) op rode pad, en PB Exp als sealant (synthetische wax) op zwarte pad. Na iedere stap de lak altijd afnemen met een schone microvezel doek.
 
Laatst bewerkt:

guillaupa

Senior Member
Dit lijkt mij idd een leuk kitje om mee te beginnen. Maar ik moet wel nog klei nemen apart als ik wil waxen en de polish gebruiken
Vraagje: de sealant, vervangt deze dan wax? Ik heb verstaan dan sealant synthetische wax is?

Is deze goed als klei?
Deze pad voor het aanbrengen van hun prof. polishing
En deze pad voor glaze, sealant en eeventueel wax aan te brengen als de sealant deze laatste niet vervangt.
Ik moet voor elk product hoogstwaarschijnlijk een individuele pad hebben?
 

peterrapid

Forumguru
Sealant is geen vervanger voor wax
Voor de klei gewoon zorgen dat het voor jouw wagen een zachte klei is omdat hij vrij nieuw is
en wat betreft pads, gewoon wit zwart en rood en dan heb je bijna alles voor jouw wagen.
 
Bovenaan Onderaan