Megatronic (DSG) kapot bij 58.000 kilometer geen coulance PON

Het is al een klein drama als je op weg bent naar je vakantiebestemming in Zuid Frankrijk en je op het scherm een waarschuwing krijgt: “Versnellingsbak in noodtoedtand” En je driehonderd meter verder aan de kant staat.
De rest van al het gedoe zal ik jullie besparen.
De Kodiaq is uiteindelijk op transport gegaan door de ANWB naar onze garage. Zij kwamen tot dezelfde diagnose. Een offerte werd gemaakt. Een fors bedrag voor een jonge auto met geringe kilometers (58.000) waarvan de garantie is verlopen. Dus wij vroegen om een coulance regeling, omdat wij ervan uitgaan dat een Megatronic onder normale omstandigheden langer zou moet meegaan.
Pon wijst elke vorm van coulance af zowel op arbeidsuren als materiaal. Dit vinden wij gezien bovenstaande vreemd. Wij zijn merktoruw de Kodiaq was onze 7e nieuw gekochte Skoda.

Wat vinden jullie als forumleden van deze houding van PON?
Een Megatronic is toch geen draaiend onderdeel zoals een wiellager dat aan slijtage onderhevig is?
Ik heb de garage gevraagd om een schriftelijke onderbouwing van PON, waarom ze geen coulance toepassen. Als ik deze binnen krijg zal ik deze hier nog posten

Bijlagen

• IMG_8476.jpeg
    IMG_8476.jpeg
    2 MB · Weergaven: 17

JeSko

Forumguru
Schokkend... Is de auto altijd dealer onderhouden? Gezien je tekst neem ik aan van wel. Los daarvan mag een mechatronica nooit zo snel kapot gaan, en mag je wel verwachten dat er enige coulance gegeven word.

ertromp

Forumguru
Pon is geen partij voor jou. Met je dealer doe je de afspraken maken en met hem maak je afspraken over coulance. Hoe de dealert dat met PON regelt zal jou een worst wezen.
Wat is het bouwjaar van je Kodiaq en wanneer heb je de auto gekocht en onder welke voorwaarden?
Zeker moet een mechatronic meer meegaan dan de 58K die je aangeeft.
Overigens zitten in de mechatronic zeker bewegende delen.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Mechatronic > megaprijzen.........

Zoals etromp al aangeeft is PON niet de instelling waar mee te handelen..
De coulance moet bij je dealer vandaan komen, alleen die verschuilen zich vaak achter PON !!
Maw als je dealer geen kortingen van PON krijgt tbv coulance dan verschuilen ze zich daar vaak achter en krijg jij te horen dat je geen coulance krijgt.
En tsja normaal gesproken is 58K wel erg snel, en als jij altijd netjes bij dezelfde dealer je onderhoud hebt gedaan en er al 7 wagens vandaan hebt.............. dan zou je zeggen dat ze je toch wel tegemoet zouden komen.....
En in zo'n gesprek kun je subtiel bv naar voren laten komen of ze je nog wel als klant willen houden ??

Maar moet je de volle mep gaan betalen dan kun je nog eens met de wagen naar een DSG dokter kunnen gaan voor een second opinion en offerte voor kosten reparatie
Is waarschijnlijk ook een hap uit je vakantie budget, maar waarschijnlijk minder dan bij de dealer zonder coulance

hemi24

Forumguru
Zeker weten dat je hier vanuit SKODA coulance voor krijgt toegekend, echter is het probleem dat PON er tussen zit!

Leuk dat iedereen roept dat je hiervoor naar de dealer moet, maar uiteindelijk houden die het handje op bij de partij waarbij zij de auto hebben ingekocht totdat je bij de fabrikant uitkomt.
Maar ja, ergens op deze route zit een spelbreker die iets bewust heeft afgekocht bij de fabrikant.

Ik zou maar hulp zoeken bij je rechtsbijstand!

ertromp

Forumguru
Leuk wat @hemi24 roept maar je moet met je dealer in overleg. Je krijgt helaas geen rechtstreekse coulance van SKODA of PON. Zij stellen niet de diagnose of komen met een voorstel. Dat doet je dealer/garage. Die stap rechtsbijstand is wanneer je er met je dealer er niet uitkomt. Overleg eerst goed met die partij alvorens de stap rechtsbijstand te doen. Geef je dealer de mogelijkheid om met een passende oplossing te komen. Wellicht met een second opinion van bijvoorbeeld een TVS in je hand

hemi24

Forumguru
Klopt helemaal wat je zegt @ertromp.

Alleen door wie is de auto nú afgesleept en waar staat deze nu?
Of beter gezegd: wie heeft opdracht gegeven om de auto naar NL te laten repatriëren?

Ik gok dat dit via de mobiliteitsservice is gegaan?

ertromp

Forumguru
De opdracht om af te voeren naar NL zal altijd de eigenaar zijn die gebruikt maakt van de mobiliteitsservice. Geen idee waarom je die er nu bijhaalt?

hemi24

Forumguru
Over het algemeen wordt de auto eerst naar een lokale garage gesleept voor diagnose en pas in een tweede of volgend stadium teruggebracht naar NL.

Mijn punt is: dit is iets anders dan de auto met storing bij je eigen dealer binnenrijden voor reparatie…

En die mobiliteitsservice loopt niet eerstelijns over jouw dealer, dus er zijn in dit geval meerdere partijen bij betrokken.

Bedankt voor de snelle reacties en adviezen.
Wat aanvullende informatie. Zoals al onze Skoda’s zijn ze altijd Skoda dealer/ Skoda Service Center onderhouden. De Kodiaq is van 2020. Onze Skoda dealer is zoals vaker gebeurd zijn dealerschap kwijtgeraakt en is nu een Skoda Service Center geworden, maar wij zijn de garage trouw gebleven. De Kodiaq is door de ANWB getransporteerd en staat nu bij ‘ons eigen’ Skoda service center.

Persoonlijk vind ik dat je als importeur je verantwoordelijkheid moet nemen. Een Megatronic die na 58.000 km de geest geeft is in mijn ogen niet wat je mag verwachten van een deugdelijk product.

Als er een situatie ontstaat waarbij partijen naar elkaar gaan wijzen is vaak de consument de dupe.

Transparantie over de Coulance regeling zou ik waarderen. Ook een afwijzing van een Coulance-vraag zou ik graag gemotiveerd zien. Het antwoord van het Skoda Service Center op deze vraag gesteld per e-mail werd keurig beantwoord. ‘Een schriftelijke reactie met motivatie van de afwijzing werd door PON niet verstrekt’. Hiervoor mocht ik wel zelf contact opnemen met PON. Dit heb ik inmiddels gedaan eerst via het algemene nummer van PON een recptioniste verbond mij door met de Skoda spraakcomputer. Een kansloze exercitie! Inmiddels een e-mail gestuurd. Wordt vervolgd.

ertromp

Forumguru
Nogmaals de importeur is voor jou geen partij. Ik weet al wat het antwoord zal zijn vanuit PON op je email........meld je maar bij je garage.
Echt je garage laat je in deze in de steek. Die moet gezien je jarenlange klant zijn aldaar m.i. meer er uit kunnen halen en jou tegemoet komen.
Let wel het is coulance en geen garantie dus geen verplichting om te verlenen door je garage. En je garage kan transparant zijn over de correspondentie die zij met PON hebben toch?
En ik vraag me sterk af of er überhaupt wel een lijn ligt tussen zo'n servicecenter en PON. Is dat iets wat ook op de Skoda website staat dat zo'n center erkend wordt voor bijvoorbeeld garantie onderhoud etc.?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Als een Skoda service centrum fabrieksgarantie kan verstrekken, dan verstrekt het ook de coulance afwikkeling. Dat gaat via hetzelfde claim systeem bij PON.
Fabriekscoulance zal dus afgewezen zijn zoals ik het lees, maar er zijn nog meerdere coulance regelingen toe te passen als dealer, hangt per situatie af. Maar dan zal de desbetreffende dealer (of service partner) ook zelf commercieel een percentage mee moeten gaan betalen, dan word het een verdeelsleutel. Ik noem als voorbeeld 60% loon/delen kosten fabriek, 20% loon/delen kosten dealer (of service partner) en dat dan 20% overblijft voor de klant.
Maar een dealer moet die beslissing /afweging maken wat hun commerciële belang is om een klant tegemoet te komen.
Coulance is nooit een recht, is een gift op basis van klant relatie.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan