MDI in 2009 Octavia

Aangezien ik na veel zoeken maar heel weinig over de MDI module in de 2009 Octavia kon vinden, zal ik hier mijn eigen bevindingen posten. Wellicht heeft iemand er iets aan.

De MDI module stelt je in staat om een externe muziekbron aan te sluiten en te bedienen vanaf in mijn geval de columbus. De MDI module wordt overigens in het dashboardkastje voor de bijrijder gemonteerd.

Aan alleen de MDI module (ongeveer 170 euro) heb je niet veel. Het is uiteraard een eigen verzonnen aansluiting en dus zal je bij de dealer nog een kabel moeten bestellen. dit vertelde ze mij pas toen ik de auto afhaalde en merkte dat ik niks kon aansluiten.:mad:

Maar goed, er zijn meerdere kabeltjes beschikbaar:
- MDI naar Ipod, kabel (rond de 40 euro)
- MDI naar USB, kabel (rond de 20 euro)
- MDI naar mini USB, kabel (kosten onbekend).

Deze kabels zijn moeilijk te vinden (ebay, wazige auto sites in Amerika) dus het beste te bestellen bij je dealer.

Ik wilde graag een externe 2.5"hdd aansluiten met daarop al mijn mp3's. Dit kan en werkt prima, mits je er wel voor zorgt dat je Hdd in het FAT32 formaat geformateerd is. NTFS, gaat NIET werken.

Onder Vista en XP kan je maar tot 32Gb per disk in FAT32 formateren. Windows 98 zou wel moeten kunnen omgaan met grotere volumes.
Ik had een 120 Gb harde schijf als NTFS geformateerd. Zoekende op internet heb ik een tooltje gevonden 'formatfat32.exe', waarmee je in een command box in vista en xp, toch volumes groter dat 32GB kan formateren.

Hierna mijn muziek er op gezet en presto! Werkt als een droom in de octavia. Geen cd/dvd meer nodig, gewoon al je muziek op een portable HD.

Gershwin

Senior Member
Bedankt voor je post. Ik heb bij de bestelling ook de MDI aangevinkt. Wat ik mij afvraag betreffende de grootte van de externe HDD: duurt het lang om de inhoud van de schijf te 'indexeren'?

hemi24

Forumguru
Evenals Andrik ben ik ook een tevreden gebruiker van het MDI. Ik had in de vorige O2 een Gateway van Dension voor de Ipod, maar de MDI bevalt me beter. O.a. door de weergave van de ID3-tags.
Moet wel toegeven dat de random (of mix) functie van de Gateway beter was, toch minder vaak hetzelfde nummer wat voorbij komt...

___JC___

Forumguru
Vraagje, met de USB kabel, kan je dan je laptop eraan hangen om mp3tjes over te zetten op de harde schijf van de Columbus?

hemi24

Forumguru
Vraagje, met de USB kabel, kan je dan je laptop eraan hangen om mp3tjes over te zetten op de harde schijf van de Columbus?

Ik ga niet zeggen dat het onmogelijk is, want voor je het weet komt er e.o.a. bit-goochelaar die het wel is gelukt, maar ik zou gewoon een USB-stick als tussenstation gebruiken, zoals het systeem bedoelt is.

Bedankt voor je post. Ik heb bij de bestelling ook de MDI aangevinkt. Wat ik mij afvraag betreffende de grootte van de externe HDD: duurt het lang om de inhoud van de schijf te 'indexeren'?

Ik heb nu 40GB aan muziek op die 120Gb Hdd staan en als ik hem inplug, begint ie binnen een paar seconde te spelen. Had ik eerlijkgezegd niet verwacht, maar het gaat vliegensvlug!

p.s. als je de MDI besteld hebt, zou ik nu ook alvast maar een kabeltje erbij bestellen ;). Dan kan je hem meteen gebruiken als je de auto krijgt.

nomad

Senior Member

Nee, helaas niet. De MDI kan alleen een externe disk aansturen.

En voor de liefhebbers: Ik heb nog een Ipod kabel voor de MDI over...

LJR

Nieuw lid
Vraagje:

als ik nu geen mdi heb besteld kan ik dan
alsnog mijn iPhone 3G met OS3.0 aansluiten
om mijn muziek af te spelen?

gezien je ervaringen heb je Hopelijk heb je ook hier antwoord op!

Dank je

nomad

Senior Member
Vraagje:

als ik nu geen mdi heb besteld kan ik dan
alsnog mijn iPhone 3G met OS3.0 aansluiten
om mijn muziek af te spelen?

gezien je ervaringen heb je Hopelijk heb je ook hier antwoord op!

Dank je

Als het goed is, zit er in je armsteun een AUX aansluiting. Met een audio kabeltje kun je dan eenvoudig je ipod aansluiten.

LJR

Nieuw lid
Als het goed is, zit er in je armsteun een AUX aansluiting. Met een audio kabeltje kun je dan eenvoudig je ipod aansluiten.

Ik denk het te snappen. Dan kan ik het alleen niet
via de radio bedienen maar alleen rechtstreeks via mijn iPhone zeker.

Dank je

MinT

Lid
Je kan een aux c.q. line-in "omtoveren" tot een A2DP gateway.
Hiervoor kan je bijv. een Jabra BT-3030 nemen.

Ene kant is een soort kop-telefooningang (3.5mm jack) andere kant is de a2dp.
Je iPhone laat je bluetooth streamen en zowel op de Jabra als op de iPhone kan je zaken als vooruit, achteruit, geluid harder/zachter regelen.

Wat is het nut ?
- Je bluetooth telefoon kan blijven waar die is.
- Je hoeft niet steeds kabeltjes in/uit te pluggen.

Nadelen ?
- Ook de Jabra moet je van tijd tot tijd laden.
- Je ziet alleen op je telefoon de id3-tags.
- Jabra BT-3030 heeft een extra nadeel : laden en streamen tegelijk kan niet...

NB: ik gebruik deze manier om de kids op de achterbank zelf de liedjes te laten kiezen.
Ben ik het zat : dan zet ik zelf op de iPhone het geluid uit of zap naar een ander liedje...

AUX is zo houtje-touwtje... Meer uit het tijdperk van de walkman!

Klopt, AUX heeft behoorlijk wat nadelen:
- geen controle over volume, nummer selectie. (alleen op je speler)
- de equalizer settings van je mp3speler worden gebruikt, dit geeft meestal heel raar dof, of schel geluid, omdat je in je auto meestal ook al je equalizer hebt ingesteld.

verre van optimaal dus. MDI is absoluut een aanrader.

Moet wel toegeven dat de random (of mix) functie van de Gateway beter was, toch minder vaak hetzelfde nummer wat voorbij komt...

Hemi24, Ik heb ondertussen ontdekt dat wanneer ik de MIX functie gebruik, hij van de 40Gb aan muziek, niet verder komt dan de E (qua bandnamen). Dus hij blijft nummers draaien van bands tussen de A en de E.

handmatig kan ik wel naar de andere artietsten navigeren, maar met de MIX functie pakt ie dus niet alles...heb jij daar ook last van?

LJR

Nieuw lid
Ik de greenline business line met amundesen.

Volgens mij kan ik daar ook gewoon mijn muziek via het sd
kaartje afspelen toch?
Iemand die dit kan bevestigen?

hemi24

Forumguru
Dacht het wel; SDHC met cap tot 32GB; MP3 en WMA;

Even het klepje voor de knieen van de bijrijder openen en boekje lezen...

Bovenaan Onderaan