Mazda 6 MPS

sitechris

Donateur
Vorige week proefritje gemaakt met een Mazda 6 MPS (niet voor mezelf overigens)

Ff mijn bevindingen
- Auto presteert prima (motor levert 260 pk/380 nm). In middentoerengebied heel veel acceleratievermogen en bakken trekkracht, boven de 5000 toeren een beetje rauw en zakt wat in. Motorgeluid erg aanwezig, auto is absoluut niet stil. Motorgeluid niet inspirerend/sportief (groot minpunt imo). Auto heeft ook groot turbogat. Het duurt altijd seconde voordat je respons krijgt als je gaspedaal vol vloert.
- Auto is nerveus op richels, voor de rest goede rechtuitstabiliteit.
- Auto heeft mooie uitrusting. Leer, xenon, Bose, navi, 18 inch wielen etc etc.
- Auto schakelt stroef zonder sportief te zijn.
- Auto is wel erg ingetogen. Je moet van het wolf in schaapskledij principe houden.
- Interieur valt me alleszins mee. Natuurlijk, het is niet premium, maar het ziet er best aantrekkelijk uit. Interieur van nieuwe 6 vind ik minder mooi.
- Auto is niet heel erg ruim. Een Octi is ruimer
- Achterbank is niet neerklapbaar. Why????
- De zit is erg hoog. Vind ik persoonlijk niet zo lekker. Stoelen zitten wel erg fijn.
- Auto zuipt fors, zeker als je op gaspedaal gaat staan. Mijn 130i is bv een stuk zuiniger.

Is de auto een alternatief voor de andere familie sportievelingenn als de Octavia RS als je een jonggebruikte occassion zoekt?

Ja en nee. De auto is sneller, beter uitgerust en heeft 4WD. Dus wat dat betreft wint de Mazda het. Maar de auto is ook minder ruim, minder zuinig, Octi is beter afgewerkt en ik denk dat het afschrijvingsspook hard om zich heen zal slaan bij de 6 MPS. En je kunt je RS natuurlijk ook chippen.

Ik zou zelf voor een jong gebruikte RS gaan.
 

___JC___

Forumguru
Hee wat leuk daar heb ik een paar jaar terug even in mogen sturen. Wat jij aangeeft is inderdaad wel erg herkenbaar.

Binnenruimte is veel slechter geregeld dan bij de Octy, motor is heerlijk soepel en krachtig, wat ik wel erg jammer vond was het (gebrek aan) geluid. Achter zie je twee dikke pijpen onder de MPS, maar als je iets beter kijkt zie je dat in het midden van deze stortkokers twee lullige pijpjes zitten. Zwaar nep dus.

Onderstel is meer op comfort afgesteld dan je zou verwachten met zo een snelle auto. Door de 4wd is er uiteraard wel bakken grip. Heb toen een paar rotondes gedrift en dat ging verrassend makkelijk in de MPS. Best wel een funauto dus!
 

sitechris

Donateur
ik heb er alleen mee op de snelweg gereden. Had helaas niet de tijd en gelegenheid om nog even wegligging te testen met wat bochtwerk e.d. Maar Mazda (zie ook Ford) bouwt natuurlijk wel goede onderstellen.
 
Bovenaan Onderaan