Maximale breedte banden

Djogo

Nieuw lid
Beste forumleden,

Op mijn Kodiaq worden 19" Phoenix velgen geleverd.

(Velgmaat:8x19 ET44)

Nu krijg ik bandmaat: 235/40 R19 96Y

Volgens de dealer kunnen hier geen bredere banden op, vanwege beperkingen van de Kodiaq zelf.

Wat is de maximale breedte op jullie velgen?
 
Ik kreeg het advies van de garage om niet breder te gaan dan 245mm op een 20" AEZ velg ( 245/40 R20)
De winterband is van Continental

TUV heeft deze band/velg combi tot 245mm getest; bij de door mij toendestijds gevraagde 255mm is het dan voor eigen risico (gaf de garage aan)

Mocht je toch breder willen - met zekerheid & garantie van de garage dat het ok is - dan zou je mogelijk op zoek moeten naar een andere band/velg combi.
 
@ Djogo : De door jou opgegeven bandenmaat heeft een veel te kleine diameter voor de Kodiaq. Je kilometerteller gaat serieus overdrijven als je die banden monteert.
 

CDK

Forumguru
Volgens de dealer kunnen hier geen bredere banden op, vanwege beperkingen van de Kodiaq zelf.
Wat is de maximale breedte op jullie velgen?

Ik heb voor de zomer een setje 21” in 9.5J breed en een ET van 41 met daarop bandjes van 275 breed
Dus die beperkingen vallen reuze mee :jaja:
Het is dat deze banden er op zaten, als ze op zijn ga ik wel voor een 1 of 2 cm smallere versie. Dit vooral om de rolweerstand wat lager te krijgen.
 
Ik heb hem ook besteld met Phoenix 19" antraciet besteld, ik heb gevraag om 235/55 banden te monteren, weet alleen nog niet of dat kan (vult de wielkast wat mooier denk ik).
 

Nick2203

Forumguru
Ik heb voor de zomer een setje 21” in 9.5J breed en een ET van 41 met daarop bandjes van 275 breed
Dus die beperkingen vallen reuze mee :jaja:.

@Corné de Kluijver Hoeveel ruimte heb je dan nog over? Ik had afgelopen winter met mijn kleine winterbandjes (215/65/17”) met name voor het opleggen van de kettingen al het idee dat je niet heeeeeel veel grotere wielen erop moest gaan leggen.

Met 275 kan ik me zelfs voorstellen dat een drempel al voor probleempjes zorgt. Zou wel eens een fotootje willen zien van de ruimte tov het steunpunt voor de vering.
 

CDK

Forumguru
@Corné de Kluijver Hoeveel ruimte heb je dan nog over? Ik had afgelopen winter met mijn kleine winterbandjes (215/65/17”) met name voor het opleggen van de kettingen al het idee dat je niet heeeeeel veel grotere wielen erop moest gaan leggen.

Met 275 kan ik me zelfs voorstellen dat een drempel al voor probleempjes zorgt. Zou wel eens een fotootje willen zien van de ruimte tov het steunpunt voor de vering.

Hoeveel ruimte over? 3 A4 papiertjes op elkaar gestapeld denk ik ;)
Drempels zijn geen enkel probleem hoor, de auto is ook nog eens 4 centimeter verlaagd met een setje Eibach Pro veren.
Dat zogenaamde steunpunt zoals jij dat noemt is een vast gegeven, daar zit geen beweging in ten opzichte van de band.
 

Nick2203

Forumguru
Ah, gelukkig! Ik dacht dat de ruimte tot dat “steunpunt” dus ook nog wat variatie kende, maar als je wel 3 velletjes ruimte hebt is er natuurlijk niets aan de hand :banghead:

Een beetje modder en je hebt een “vastloper”

:maakmegek::maakmegek::deuk:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

maik1

Forumguru
Ik heb hem ook besteld met Phoenix 19" antraciet besteld, ik heb gevraag om 235/55 banden te monteren, weet alleen nog niet of dat kan (vult de wielkast wat mooier denk ik).

Ik denk dat dat wel een kans heeft om te gaan passen, maar reken het zelf even na: ik rij nu zelf met 235/60 R18, mijn winterbandenset (setje van een Q5), en dat gaat nog wel, met nog een mm of 8 tussen band en onderste veerschotel van het voorwiel. De diameter van mijn band zal maar ietsjes kleiner zijn dan wat jij voorstelt. Waar ik nu wel aan denk, mijn ET is iets kleiner dan de standaard kodiaq ET maat (in ieder geval voor de 18" Elbrus velgen), wat betekent dat mijn velg iets verder naar buiten staat wat weer iets meer ruimte geeft tussen band en veerschotel. Van tevoren blijft het lastig te bepalen denk ik, als het om millimeters gaat, het ene merk/type band valt ook weer groter/breder dan de andere namelijk, al hebben ze dezelfde maataanduiding.
 

VanRoyal

Forumguru
Ah dus dát is waarom bepaalde sneeuwkettingen niet bij sommige bandenmaten kunnen. Vond het al zo'n raar dat sneeuwkettingen eigenlijk alleen met 17" zouden kunnen volgens de handleiding, de ruimte tussen de wielkast en band is bij 18" namelijk enorm, maar daar ging het dus niet om.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CBreedijk

Donateur
Ah dus dát is waarom bepaalde sneeuwkettingen niet bij sommige bandenmaten kunnen. Vond het al zo'n raar dat sneeuwkettingen eigenlijk alleen met 17" zouden kunnen volgens de handleiding, de ruimte tussen de wielkast en band is bij 18" namelijk enorm, maar daar ging het dus niet om.

met loopvlak kettingen kun je ook gewoon 18 en 19" winterbanden blijven rijden.
loopvlakketting blijft zoals de naam zegt, alleen op t loopvlak en trekt niet aan om de band heen.
heb zelf setje Maggi Group Trak 4X4 SUV 50.

en ja je moet ze bij je hebben (in sommmige landen), of je ze nodig hebt is een ander verhaal.
 

CBreedijk

Donateur
met loopvlak kettingen kun je ook gewoon 18 en 19" winterbanden blijven rijden.
loopvlakketting blijft zoals de naam zegt, alleen op t loopvlak en trekt niet aan om de band heen.
heb zelf setje Maggi Group Trak 4X4 SUV 50.

en ja je moet ze bij je hebben (in sommmige landen), of je ze nodig hebt is een ander verhaal.

IMG_3701.JPG
 

VanRoyal

Forumguru
Ik ken ze. Zijn alleen zo belachelijk duur voor iets dat ik tot nu toe nog nooit heb hoeven te gebruiken (maar elk jaar weer netjes in de kofferbak mee gaat).
 
  • Leuk
Waarderingen: 907
Bovenaan Onderaan