Maximale banden maat onder dubbele laadvloer?

Wabs

Lid
Ik heb mij zojuist voorgesteld in een voorstel topic. Ik heb een Octavia 3, 1.4 TSI DSG ELG BSLN gekocht uit 2014.


Deze heeft een dubbele laadvloer wat ik ideaal vind. Er passen dak dragers onder net als de rol hoes en het rol net tussen de bank en het plafond, top. Hier onder zit nog meer ruimte. In mijn geval nu een schuim insert met 2 vakken, hier ligt nu de afneembare trekhaak en wat spanbanden. Verder naar voren ligt een schuim setje en compressor voor als je een lekke band hebt.

Ik ben geen fan van een schuim set en wil graag een reservewiel in de auto hebben.


Nu heb ik op Superskoda al een schuim insert met krik en moersleutel gevonden die in een wiel past. Alleen nu het wiel zelf nog.

Heeft er iemand een idee, of kan iemand even kijken die een band heeft liggen onder een dubbele vloer, wat de maximale bandmaat is die er onder de dubbele vloer past? Is dit een thuiskomertje of past hier 225/40/R18 onder (wat ik niet verwacht)? Als 205 breed of 195 breed er ook in past heeft dat mijn voorkeur boven een dun thuiskomertje.


Handig om te weten wat ik moet hebben voor ik naar een demontagebedrijf ga… Ik hoor het graag!
 

Canon-Eye

Forumguru
Leegmaken, een latje dwars over de "kuil" inplaats van de laadbodemplaat en gewoon opmeten hoe dik (breed) de band mag zijn en je hebt zekerheid...
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik had een volwaardig reservewiel besteld in mijn O3 met dubbele laadvloer. Na ontvangst vorige week kwam ik er achter dat het een thuiskomer bleek te zijn. Dus balen natuurlijk. Maar na een check van de offerte en de prijslijst bleek er in de prijslijst een restrictie te zijn dat een thuiskomer altijd meebesteld moet worden als je voor een dubbele laadvloer kiest.

ik weet zo dus niet of er de mogelijkheid is om er een volwaardig wiel in te leggen. Op zich wel weer apart dat jouw oudere O3 met dubbele laadvloer dus wel een compressor heeft en geen thuiskomer. Toen zal het dus geen restrictie zijn geweest.
 

Wabs

Lid
Vreemd inderdaad, ik heb er verder ook nog niets over kunnen vinden.
Ik zal het zelf wel even opmeten, dat kan sowieso geen kwaad.

Het lijkt mij alleen ook makkelijk als iemand aan kan geven wat er bij hen in ligt voor bandmaat als ze een volwaardige band hebben liggen. Dan kan ik er zeker geen meet fout in maken.
 

Duijzer

Donateur
Ik heb een dubbele laadvloer met een thuiskomer erin. Maar nog plek zat voor meer, ik zal straks eens even meten hoeveel ruimte ik nog over heb.
 

Bijlagen

  • F9CF059A-72F5-4AA3-AF0C-9F3079E53C6F.jpeg
    F9CF059A-72F5-4AA3-AF0C-9F3079E53C6F.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 57

Rallye

Forumguru
Bij mij ligt dit erin (zie foto). Oorspronkelijk had ik geen reservewiel en geen dubbele laadvloer. Beide zijn overgezet vanuit een andere RS.

@RichTrip Weet je zeker dat je een “volwaardig” reservewiel hebt besteld? Al toen ik in 2012 mijn (vorige) Octi II RS bestelde was de keuze namelijk óf een spuitbus óf (tegen meerprijs) een “reservewiel”. Dat je dan een “volwaardig” reservewiel krijgt, dus (in mijn idee) eenzelfde wiel als er standaard onder je auto is gemonteerd, was dus toen al niet meer het geval en werd ook niet expliciet aangeboden. Was het feit dat het bij jouw bestelling om een “volwaardig” reservewiel zou gaan een expliciete belofte van de dealer of de prijslijst, of een aanname van jou op basis van de simpele tekst “reservewiel” in de prijslijst?
 

Bijlagen

  • 742FDF20-085A-466B-9026-309FA8825D25.jpeg
    742FDF20-085A-466B-9026-309FA8825D25.jpeg
    2 MB · Weergaven: 68

RichTrip

Forumleiding
Moderator
In de officiele rekening aan de leasemaatschappij staat duidelijk:

PJB Reservewiel icm 16 inch

Dat zou het volwaardige reservewiel moeten zijn volgens de prijslijst. Dat is het dus uiteindelijk niet geworden, door de restrictie die in de prijslijst staat. Het is dus een 'Reservewiel (ruimtebesparend)' geworden. Beide opties stonden voor 100 euro in de prijslijst. Aangezien het een verplichte optie is i.c.m. de dubbele laadvloer kon ik er dus ook niet voor kiezen om de thuiskomer niet te kiezen.
 

Rallye

Forumguru
Dan zijn er dus tegenwoordig drie opties:
- spuitsetje;
- “volwaardig” reservewiel; en
- ruimtebesparend reservewiel.

Wow. Hoe kun je iets eenvoudigs moeilijk maken.
 

Wabs

Lid
Morgen avond heb ik eindelijk een avond niets gepland staan.
Ik heb dus een set winterbanden liggen. Ik ga even kijken hoe dat past met een losse 225/40r18 band. Als dat niet gaat, wordt het even meten.
Bedankt voor de tips
 

Gbn

Actief lid
Hmm, in de Octavia 3 had ik een stalen velg met een 2x5/xx-16 band. er zat wel een grote sticker op met vMax 80 km/h, maar dat kwam omdat men niet kon garanderen dat ik hem met de juiste kracht vast kon zetten.
Was af fabriek, incl. dubbele vloer in de kofferbak, paste prima. De auto had 17" lmv eronder, de stalen velg met band was nagenoeg dezelfde hoogte/omtrek.

Gerard
 

Wabs

Lid
Klinkt goed Gerard, als ik dat zo hoor moet het dus zeker mogelijk zijn. Ik ga het morgen even thuis bekijken met de losse band.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Zojuist maar even gekeken. Er is zeker ruimte voor een bredere band. Het zit hem wss in de grootte van het piepschuimen ronde opbergvak. De thuiskomer heeft een 18 inch velg, dus een grotere diameter. De bodem rust natuurlijk op dat ronde opbergvak. Dat moet dus niet te klein zijn. Maar met een beetje bijschaven of wegsnijden zou het wel moeten kunnen om een normaal reservewiel te plaatsen.
deeadd6cb1cddc1f08df6f059c2323fb.jpg
91e31cabec9f17613d538ba404c88762.jpg
0a01db52335ee6cec5aebb4d911eb41e.jpg
 

Jee13

Forumguru
ik heb ook een piepschuim insert aangepast zodat deze past in een OEM 18 inch volwaardige wiel/velg

simpel met stanleymes , de breedte van de velg is dan de exacte hoogte van het piepschuim en wordt dan afgedekt door de plaat die daar op komt

Ik zie dat jouw trekhaak er anders in ligt als bij mij, hierdoor komt deze iets boven het piepschuim uit
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik zie dat jouw trekhaak er anders in ligt als bij mij, hierdoor komt deze iets boven het piepschuim uit

Dat klopt, ik heb er al wat piepschuim uit moeten halen, anders pastte de trekhaak helemaal niet. Nu steekt ie er nog iets bovenuit. Maar dat mag geen naam hebben. Welk merk trekhaak heb jij dan? Ik heb een Brink.
 

Wabs

Lid
Dat ziet er uit als 18 inch. Is dat flush met de vloer? (Vlak dus?) Of komt de vloer omhoog? Zou top zijn als dat gewoon past!
Ben zelf net pas thuis dus helaas nog niet gekeken. Maak er zaterdag wel even tijd voor.

Zag wel op superskoda dat er 2 versies van de piepschuim insert zijn. Een voor de normale en een voor de RS. De RS versie lijkt de zelfde randen te hebben als RichTrip. Ga denk ik die bestellen en dan waar nodig die randen bijsnijden.

Bedankt allemaal voor het mee denken. Leuk om te zien dat het een actief forum is!
 

Jee13

Forumguru
ik heb idd een 18 inch in de kofferbak liggen nu, met 225/40/18 is de vloer net vlak
 
Laatst bewerkt:

Wabs

Lid
Top! bedankt voor de foto's. Nu moet ik alleen nog een set velgen vinden voor de winterbanden, dan kan er 1 achterin.
 

Wabs

Lid
Ik heb eindelijk even tijd vrij gemaakt om te meten hoe het bij mij dan uit komt.
Gek genoeg toch anders dan Jee13. Bij mij past een 225/40/R18 niet onder de vloer van de dubbele bodem.

2019-03-31 15.40.32 (Medium).jpg 2019-03-31 15.40.45 (Medium).jpg 2019-03-31 15.40.57 (Medium).jpg
Ik heb even een balk en een plank gepakt om te laten zien hoeveel het scheelt. De plank is 18mm dik. Als ik beiden zijden van de balk op de band en de plank laat steunen dan komt er een kier van ongeveer een millimeter vrij bij de andere zijden van de band. Conclusie, de band komt ongeveer 17mm boven de stalen bodem van de auto uit.
De band op de foto is nagenoeg nieuw, dus maximale diameter van een 225/40/R18 Band is het probleem niet.

Ik ga dus nu zelf maar opzoek naar een 205 / 50 R17 wiel als reserve. Deze heeft namelijk nagenoeg de zelfde omtrek als een 225 / 40 R18 als ik tiresize.com moet geloven. Wel 20mm minder breed, en dat moet dus precies passen onder mijn vloer. omtrek vergelijk.JPG


Verder direct nog een paar vragen:
Waar is de haak aan het elastiek voor bedoeld die op de (onderste) bodemplaat zit?

2019-03-31 15.48.33 (Medium).jpg
Wat hoort er in de band te zitten die op de volgende foto leeg is? Een EHBO doos of zoiets? Mocht iemand een link hebben of een onderdeel nummer waar ik die kan kopen, dan hoor ik het graag. Dan weet ik in ieder geval dat het setje in de lus past.
2019-03-31 15.53.29 (Medium).jpg


Verder ziet mijn dubbele vloer er zo uit:
Inclusief 2 dakdragers en een rol net voor tussen de bank en het plafond. Op die plek ligt normaal de rol hoes die de bagage ruimte afdekt maar dit past ook prima.

2019-03-31 15.52.55 (Medium).jpg 2019-03-31 15.53.15 (Medium).jpg
 
Bovenaan Onderaan