Maxi-dot display

Pieter

Nieuw lid
Sinds kort ben ik in het bezit van een Superb 1.8T Comfort uit 2005. De auto bevalt erg goed en is als nieuw. Hij had maar 14000km op de teller en zag er echt als nieuw uit. Nu ik er een weekje in rij is mij opgevallen dat het bovenste gedeelte van mijn maxi-dot display niet functioneert. Tenminste dat dacht ik want de dealer vertelde mij dat dat normaal is in deze uitvoering. Niet geheel gerustgesteld wend ik mij tot jullie: Klopt dat of klopt dat niet? In de handleiding staat onduidelijk aangegeven of dat klopt. Er zouden radio gegevens kunnen staan (originele radio, symphonie) of wellicht de gegevens van de cruise control? Bij het starten geeft hij wel aan in dat gedeelte dat ik de rem ingetrapt moet houden bij het instellen van de automaat daarna wordt het bovenste gedeelte zwart. De andere drie delen (boordcomputer, temperatuur en automaatstand) doen het normaal en worden gescheiden door een dikke gele streep. Die streep ontbreekt bovenaan ook. Ik hoop dat ik mijn vraag zo duidelijk genoeg heb gesteld. Wellicht heeft de dealer gelijk, in dat geval is dat dan tot nu toe het enige minpuntje dat ik aan deze auto heb kunnen ontdekken. Bedankt voor jullie hulp.
 

Pieter

Nieuw lid
Nog even een aanvulling op mijn voorgaande vraag. Ik heb het forum nog verder doorgespit en ik kwam erachter dat er al vaker over de maxi-dot is gesproken. Na het lezen is mij echter nog steeds niet duidelijk wat voor display ik nu eigenlijk heb. Zoals gezegd bevat mijn display drie vaste onderdelen en een bovenste 'dood' gedeelte (echt zwart en geen ongebruikte pixels). Ik krijg wel het beeld van de auto met geopende deur(en) maar ook dan blijft het bovenste gedeelte 'dood'. Het ziet er gewoon onlogisch uit.
 

purk

Senior Member
is normaal, de bovenst gedeelte van het scherm is alleen voor waarschuwings lampjes, zoals olie, remindicatie en ruitensproeier.
 

Pieter

Nieuw lid
Nog weer een aanvulling. Ik ben er weer even druk mee geweest en heb voor mijzelf nu wel uitgevonden dat ik zo´n maxi-dot heb. Vandaag was de benzine op en er ging geen controlelampje branden maar er klonk een pieptoon met (in het bovenste gedeelte) een grote afbeelding van een benzine pomp zichtbaar. Bovendien heb ik gevonden hoe ik in het hoofdmenu kom en die doet het wel normaal (evenals de teks voor de voetrem). De enige keer wanneer het bovenste gedeelte het niet doet is tijdens het rijden en bij de afbeelding met de geopende portieren. Er zitten in elk geval geen controlelampjes. Evengoed bedankt voor de reactie maar het wordt tijd voor een telefoontje naar de dealer.
 
Ik heb het ook een aantal keer voorgehad dat het bovenste gedeelte van de maxidot niet functioneerde. Hier moeten dus idd zoals je dacht de gegevens komen van de radio/cd.

Is na een paar keer vanzelf weggegaan en sindsdien gebeurt het zeer sporadish.
 

remmie

Lid
Bij mij komt hierin info als open deuren, oliedruk alarm, een benzine pomp, tegelijk met het waarschuwingssignaal. Bovenste deel zou dus idd. moeten functioneren, in oranje en rood zelfs.
 

Pieter

Nieuw lid
Vandaag bij de dealer geweest en die heeft wederom, na toch wel wat research, verteld dat ik die optie (weergave radio gegevens) niet heb. Ik heb wel een symphony radio maar waarschijnlijk later ingebouwd dus niet fabriek-af gemonteerd. Ik heb het verhaal aangehoord en ik blijf sceptisch. Het moet toch mogelijk zijn in deze moderne tijden dat dat gewoon functioneert! Is er misschien iemand die mij hier uitsluitsel over kan geven? Al is het maar een bevestiging van iemand die zich ervan bewust is dat hij die optie niet heeft en dus geen klacht heeft hierover. Ik kijk uit naar jullie berichten en ik bedank voor de reacties die ik al heb ontvangen.
 

Stoffel

Nieuw lid
Hey, ben je er intussen al uit? Ik heb zelf ook zo'n maxi-dot in m'n Superb zitten. Toen ik hem kocht werkte het bovenste gedeelte ook niet en ook mijn dealer zei me, zelfs na een telefoontje naar de hoofdverdeler in België, dat hier niks aan te doen was.
Ik heb zelf zo'n MDF ding (navi-radio) ingebouwd en nog steeds een 'dood' bovengedeelte in m'n display.
Na een hoop research op het www vond ik dat dit heel eenvoudig op te lossen was. 3 Draadjes tussen m'n radio en een bepaalde connector onder m'n dashboard en een diagnose met het VAG-dinges waarmee de radio gevonden en geactiveerd werd en tadaaa.... radiogegevens in het bovengedeelte. Ook de navigatie word nu in dit display weergegeven... Veel mooier dan zo'n 'dood' gedeelte!
Als je er nog niet uit bent laat me het dan maar weten, dan zoek ik even terug op hoe dit in elkaar zat!
Grtz!

Zelf heb ik nog een vraagje hierover.... Eénmaal (toeval) was dit bovengedeelte weergegeven in het rood ipv oranje. Dit was eigenlijk veel mooier. Weet iemand of en hoe je deze kleur kan wijzigen??
 

Fastjay

Nieuw lid
Pieter,
Ik heb zelf 2 superbs en bij een heb ik het navi systeem met groot kleuren scherm en bij die auto staat in het bovenste gedeelte de radio info bij de andere superb werkt het bovenste deel ook niet
 

Stoffel

Nieuw lid
Wat voor radio heb je in de Superb zitten welke geen gegevens weergeeft in het display? Als 't een blaupunkt is of zo'n symphony of een gelijkaardig model dan kan je dit dus vrij eenvoudig oplossen... De radio moet immers een "out" hebben voor de aansturing van je maxidot! Ik zoek het één van de dagen even voor je op..!
 

SuperBCar

Nieuw lid
Maxidot dooet 't niet

Hey, ben je er intussen al uit? Ik heb zelf ook zo'n maxi-dot in m'n Superb zitten. Toen ik hem kocht werkte het bovenste gedeelte ook niet en ook mijn dealer zei me, zelfs na een telefoontje naar de hoofdverdeler in België, dat hier niks aan te doen was.
Ik heb zelf zo'n MDF ding (navi-radio) ingebouwd en nog steeds een 'dood' bovengedeelte in m'n display.
Na een hoop research op het www vond ik dat dit heel eenvoudig op te lossen was. 3 Draadjes tussen m'n radio en een bepaalde connector onder m'n dashboard en een diagnose met het VAG-dinges waarmee de radio gevonden en geactiveerd werd en tadaaa.... radiogegevens in het bovengedeelte. Ook de navigatie word nu in dit display weergegeven... Veel mooier dan zo'n 'dood' gedeelte!
Als je er nog niet uit bent laat me het dan maar weten, dan zoek ik even terug op hoe dit in elkaar zat!
Grtz!

Zelf heb ik nog een vraagje hierover.... Eénmaal (toeval) was dit bovengedeelte weergegeven in het rood ipv oranje. Dit was eigenlijk veel mooier. Weet iemand of en hoe je deze kleur kan wijzigen??
Ik heb een Superb 2004 Classic met Symphony Radio. Ook ik mis bovenste gedeelte van Maxidat. Kan degene die de oplossing had, iets nauwkeuriger beschrijven wat je moet doen om die 3 draadjes te trekken, en wat er vervolgens aan de computer gebeuren moet?, Welke connector, hoe ziet ie eruit?
Alvast bedankt.
Paul
 

Stoffel

Nieuw lid
Beste Paul,

ik zal zo goed mogelijk proberen te beschrijven hoe de zaak in elkaar zit...

Achteraan op mijn radiotoestel (MFD van Blaupunkt) zitten een aantal uitgangen. Zie hiervoor bijgevoegde figuur (block_kammer) Er zijn de 2 'grote' 8-polige aansluitstekkers, waarmee de voeding en luidsprekers aangesloten zijn. Op de tekening zijn deze gemerkt met II en III.
Aanluiting I op de tekening is onderverdeeld in 3 stukken. Je moet (tenminste als je deze aansluiting op je radiotoestel hebt - de pennetjes staan op de tekening wel 90° gedraaid, maar wel in de juiste opstelling) het middelste groene gedeelte hebben. Je moet hiervan pin 8, 9 en 10 aansluiten op de groene stekker die je onder je dashboard vindt! Om deze te vinden moet je de plaat onder het stuur verwijderen en hieronder omhoog kijken. Er moet een groene 32-polige stekker zitten. (ik meen dat er ook een gelijkaardige blauwe stekker zit, deze heb je niet nodig!)

VW-partnumbers van onderdelen die je nodig hebt zijn de volgende:
- het groene (mini-iso)stekkertje dat achteraan nog op de radio moet komen als je dit nog niet hebt: 4A0 972 643 A.
- De 3 draadjes met hieraan al het juiste krimpcontactje dat in de kleine groene stekker op de radio past: 000.979.131of 000.979.110 (weet niet meer welk van de 2, maar je dealer weet dit vast wel...
- De 3 draadjes die in de groene stekker onder het instrumentenbord passen: 000 979 003

Dit alles kost slechts enkele eurootjes...

Je doet nu het volgende: steek de 3 draadjes voor de kleine stekker op de radio in pin 8, 9 en 10.
Steek de 3 overige draadje in de groene connector onder het instrumentenbord in pin 30, 31 en 32.
Van de ene connector verbind je de draadjes nu aan de draadjes van de andere connector:
pin 8 komt aan pin 30 (clock-signaal)
pin 9 komt aan pin 31 (data-signaal)
pin 10 komt aan pin 32 (enable-signaal)

Je zou nu als je alles weer aansluit de radio/navigatiegegevens op je maxidot moeten zien. Als dit niet zo is moet je de wagen even bij je dealer aan de diagnosekast laten hangen. Je krijgt wel een aantla foutmeldingen omdat de stekker onder je dashboard los geweest is, maar dit is meteen opgelost. De software zal de radio nu detecteren. Het zou dan nu wel moeten werken.

Als je nog vragen hebt of het is ergens niet duidelijk geef je me maar een seintje, dan zal ik de zaak bij mij even open gooien en enkele foto's proberen te maken.
 
Bovenaan Onderaan