Max banden maat Yeti

Hallo. Ik rijd met een Yeti 1.4 TSI 2013.
Hier zitten standaard banden onder in de maat 225-50 R17
Aangezien ik regelmatig over een modderig zandpad met karrespoor moet rijden zou ik er graag wat hogere All Terrain banden op de velgen leggen. (bv BF goodrich AT)
Weet iemand wat de maximale maat is wat je op n Yeti kunt leggen?
BV kan ik hier 225-65 R17 op?
Of misschien wel 225-70 R17?
 

Tees

Donateur
Te monteren is 1 ding, maar daarna zal ie bij een goede hobbel vervolgens wel je wielkast kapot beuken. Dit is wel een erg grote afwijking van de standaard namelijk.
Je kan natuurlijk wel je auto wat verhogen, maar dat heeft weer nadelige effecten op de weglegging. Allerbeste zou een verstelbare vering zijn zoals in echte terreinwagens zit, maar ik vermoed dat dát een heel dure ingreep gaat worden...
 
Bedankt alvast voor de snelle antwoorden.
Ik had de verschillen al uitgerekend via genoemde site:jaja:
BF Goodrich AT is leverbaar in 225-65 R17 :thumbsup:

Het gaat mij er dus om of iemand ooit geprobeerd heeft wat de grootste maat is op de Yeti en dan uiteraard zonder dat hij de wielkuipen raakt en zonder dat hij bij max stuuruitslag ergens tegenaan komt. Achter weet ik zeker dat het past maar voor is moeilijk in te schatten omdat je met stuuruitslag en invering rekening moet houden.
 

Muug

Senior Member
Mag ik deze topic even kapen?
Ik denk er ook aan om vijf nieuwe stalen 16"-velgen te kopen voor mijn 4x4 Yeti. Om er iets hogere en grof geprofileerde banden op te leggen. Maar net als campertje had ik graag geweten of er iemand dit al gedaan heeft en wat de ervaringen zijn?
Want, eerlijk is eeriljk, veel extra ruimte lijkt er mij niet te zijn. Een viertal cm is de kleinste ruimte bij een achterwiel, nu dat zit vast natuurlijk. Maar vooraan bij volledig afgedraaid wiel is er toch ook maar 3-4cm ruimte tussen band en wielkas.
Dus, is er iemand met deze ervaring?
 

Muug

Senior Member
Ik heb deze middag wat metingen berekeningen zitten doen. 215/70-16 moet wel kunnen denk ik. Maar ik kan nu even niet uitrekenen of dat min of meer gelijk uit komt.
Geef dus maar een seintje!
 
Zo, de 215/60/17 AT liggen erop. Het gaat maar net. Een grotere maar gaat volgens mij niet. Vooral achter gaat het niet groter.
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst de vraag waarom je een grotere bandenmaat wil? Is het vanwege ongelijk terrein, de hobbels op onverhard? Bedenk dat je met een grotere wielomtrek ook de overbrengingsverhoudingen wijzigt, zodat je als het ware continue in overdrive rijdt. Dan zou ik eerder voor een kleinere velg (als dat past met de remmerij) met een hogere band gaan, zodat je wielomtrek gelijk blijft, en de hogere band geeft dan meer veercomfort. Een Yeti ligt niet echt laag, dus ik ga er vanuit dat de bodemspeling voldoende is.

En als je met een beetje beleid over onverharde wegen rijdt kom je heel ver. Ik heb het zelf ooit gepresteerd dat de uitlaat van mijn Cordoba met (verlaagd) sportonderstel begon te bonken: de bagger die bij een ritje onverharde weg op de uitlaat was gekomen, was door de uitlaatwarmte hard geworden en bonkte tegen de bodemplaat.
 
Zoals ik in de openingpost schreef:
Aangezien ik regelmatig over een modderig zandpad met karrespoor moet rijden zou ik er graag wat hogere All Terrain banden op de velgen leggen.

Deze banden zijn net geen 4 cm hoger als de originele, dus de auto komt een kleine 2 cm hoger. Ik denk niet dat dit veel verschil maakt voor de overbrengingsverhouding :-) Voor het gewoon rijden over de verharde weg merk ik geen verschil. Morgen het zandpad maar eens opzoeken :cool:
 

Cordoba

Forumguru
Die 'slechts' 4 cm hogere banden leveren in dit geval een wielomtrek op die ruim 7% groter is, dat is in overbrengingsverhouding grofweg de helft van het verschil tussen bijvoorbeeld de 2 hoogste versnellingen, dus ik zou het niet niets willen noemen. Als je voor All Terrainbanden gaat, is het geen must om ook voor hogere banden te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Muug

AlexR

Lid
Zoals ik in de openingpost schreef:
Aangezien ik regelmatig over een modderig zandpad met karrespoor moet rijden zou ik er graag wat hogere All Terrain banden op de velgen leggen.

Deze banden zijn net geen 4 cm hoger als de originele, dus de auto komt een kleine 2 cm hoger. Ik denk niet dat dit veel verschil maakt voor de overbrengingsverhouding :-) Voor het gewoon rijden over de verharde weg merk ik geen verschil. Morgen het zandpad maar eens opzoeken :cool:
En en en ... hoe bevallen de AT's ??
Welk merk, BF Goodrige? Oh nee die hebben deze maat niet :(
 
Hallo,
Ik heb er de General AT3 in de maat 215/60 R17 op gelegd. Dit ging precies. Ik denk niet dat er groter op past.
Ze bevallen perfect, stoer uiterlijk. tot 80 km/u hoor je niets extra's daarboven begin je ze wat te horen maar voor mij niet ergerlijk. Ik rijd bijna nooit boven de 100 km/u met deze auto ;)
De snelheidsmeter geeft nu de exacte snelheid aan, dus ik heb geen speling meer :cool:
 
Ik zal van de week eens een mooie foto maken en hier plaatsen ;)
Ik ben geen echte offroad rijder (meer) ik gebruik hem om regelmatig een zandpad van ong 1 km te berijden om naar een stukje grond van me te komen. Op het pad lopen veel paarden en rijden regelmatig crossmotoren dus als t nat is is het een mooi modderpad. Ik heb met deze banden geen problemen meer gehad op dit pad maar het pad is de laatste maanden ook niet echt modderig ;)
 

Muug

Senior Member
Hallo,
Ik heb er de General AT3 in de maat 215/60 R17 op gelegd. Dit ging precies. Ik denk niet dat er groter op past.
Dank, goed om weten!
Vooral aan de voorwielen, aan de binnenzijde, vooraan en achteraan, zit de wielkas dicht bij de banden. Dat zijn echt de bottleneckjes.
 

Leiko

Nieuw lid
Hallo,
Ik wil ook graag AT banden op mijn Yeti zetten.
Zou je met spacers van 15 of 20mm wel meer ruimte krijgen?
Of misschien een liftkit?
Bevallen de grabbers nog goed?
Zijn die ook met witte letters te krijgen?
Gr. Leon
 
Mijn Generals bevallen nog steeds erg goed. Volgens mij waren die ik heb destijds niet met witte letters te krijgen. Er was wel een alternatief die wel met witte letters was.
Of je met spacers meer ruimte krijgt weet ik niet maar ik gok van wel. Ook met een liftkit zul je wel ruimte winnen maar heb met beide geen ervaring met de Yeti
 
Bovenaan Onderaan