Marter op bezoek gehad, zelf kabels herstellen?

DeNnZ

Forumguru
Hallo allen,

Naar het blijkt heeft er vannacht een marter zich tegoed gedaan aan de bedrading van de lambda sensor (post-kat).
Nu zegt de dealer dat de bedrading niet meer gerepareerd kan worden, kosten vervangen van de sensor €331,-...
Oef.....

Als ik zo naar de schade kijk, denk ik dat de bekabeling nog wel te repareren is met bijvoorbeeld (Waterdichte en hittebestendige) splices.

Weet iemand of dit op de bekabeling van dit onderdeel te doen is?
Of gaat dit geheid voor foutmeldingen zorgen?

Greets!
 

Bijlagen

  • 5QVh5Qg+TCmgPwkK7W3ycw.jpg
    5QVh5Qg+TCmgPwkK7W3ycw.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 129

Duijzer

Donateur
Zo te zien is het koper, geen Canbus. Het is in ieder geval het proberen waard, als je foutmeldingen krijgt kun je altijd nog 330,- uitgeven.
 

Highway

Forumguru
Is de kabel helemaal door geknaagd, of alleen de mantel / plastic deel?

Is die door geknaagd, kan je proberen er een stukje nieuw draad in te solderen. Daarna met goede krimpkous (liefst met lijm) weer waterdicht te maken.

Is het koper nog intact, zou ik stekker los halen, het pinnetje (of pinnetjes) van het geknaagde draadje(s) uit de connector halen en een stuk krimpkous (liefst met lijm) eroverheen schuiven. Dan op de juiste plaatst krimpen. Pinnetjes terug in de stekker doen en waar aansluiten.

Baat het niet, schaad het niet. Vervangen kan altijd nog.
 

DeNnZ

Forumguru
Hmmm Ik gok dan toch dat vervangen de beste optie is.

Ik weet dat dit het onderdeel nummer is:
04E 906 262

Zoals ik eerder schreef denk ik dat het vervangen me wel moet lukken, maar weet iemand of het originele onderdeel van Bosch is?
En kan iemand mij wellicht voorzien van een uitdraai van de vervanging?

Bedankt vast!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Antera

Donateur
Is ie echt door geknaagd dan is er geen optie idd. Maar is de bekabeling alleen aangetast dan is versterken en aftapen met zelf vulcaniserende tape misschien nog een optie
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

DeNnZ

Forumguru
@Antera, Ja, hij is écht door.. Althans, ik krijg wel een Oxygen sensor Bank1 Sensor2 internal resistance too high, dus ga er gemakshalve maar van uit dat hij door is.

Nu kun je op internet relatief goedkope sondes vinden (pakweg €80-€90), maar op veel plekken (diverse merken auto fora) lees ik dat je deze beter links kunt laten liggen en voor een originele moet gaan... Wat zijn jullie ervaringen hierin?
OEM kopen? Eentje op de sloop zien te vinden? Een sensor van Bosch nemen (zoals ik hierboven in een link geplaatst heb)?

Wat zouden jullie doen?
 

Cordoba

Forumguru
Als je nog langere tijd met de auto wil rijden, geen sloop-exemplaar nemen: de vraag is altijd hoe lang een sloop exemplaar nog mee kan (met name het verwarmingselement van de sonde doet het na verloop van tijd (ca. 150.000 km) vaak niet meer. Destijds bij mijn Fabia wel voor het VW-exemplaar gekozen, omdat ie in Skoda verpakking 60 euro duurder was (beiden voor motorcode BBY, dus identieke lambda's, en prijsverschil gesignaleerd door mijn garage)
 

DeNnZ

Forumguru
Dat is zeker waar @Cordoba, maar het ligt er natuurlijk ook aan wat je vind.
Neem bijvoorbeeld deze, van een auto met 15K op de teller...
Afhankelijk van de prijs is dit wel interessant natuurlijk..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

leo442

Forumguru
Ik zou in eerste instantie de bedrading gewoon repareren.
Lambda sensor bedrading heeft geen bepaalde weerstand.
Geeft hij daarna toch onverwacht storing, kan je altijd hem nog vervangen.
 
Bovenaan Onderaan