Maggi Trak Sneeuwkettingen

VanRoyal

Forumguru
Ik heb een vraag voor mensen met Maggi Trak sneeuwketting ervaring:

Ik heb een set Maggi Trak 4x4 SUV LT48 sneeuwkettingen gekocht voor de 235/55/18 banden van mijn Kodiaq. Ik heb vandaag geoefend met het omleggen en hoewel dat heel makkelijk ging twijfel ik of ze wel strak genoeg zitten. Wanneer ik een stukje heb gereden (ongeveer 7 meter vooruit, 7 meter achteruit, bedenk me nu ineens dat dit misschien te weinig is?) dan zitten de kettingen mooi om de band en zijn er nog 2 schakeltjes over van het span-kettinkje. De ketting zelf kan ik echter nog wel iets optillen / bewegen, hij zit er voor mijn gevoel niet extreem strak om. Is het de bedoeling dat er een beetje speling is of moet hij zo vast zitten dat er geen beweging mogelijk is? Ik heb al geprobeerd om de ketting iets in te korten met het extra haakje, alleen gaat de ketting dan niet meer om de band heen wanneer ik ga rijden.
 

diwo220

Senior Member
Grappig. Ik heb de LT47, die geschikt zijn voor de 215/65-17 ( kodiaq winterband) en de 235/50-18, die niet voor kodiaq is. Heb ze alleen gepast op de oprit, maar niet echt geprobeerd.
Wel veel sneeuw gezien, maar niet op de weg...:D.
 

VanRoyal

Forumguru
Maar zaten ze bij het passen heel strak om de band, of kon je de ketting nog een klein beetje zijdelings bewegen? Of niet op gelet?

Ik verwacht ze overigens ook niet nodig te hebben, maar zou zo lullig zijn wanneer ik ze wél nodig heb en ze er na een paar honderd meter vanaf donderen.
 

diwo220

Senior Member
Eigenlijk niet op gelet, want alleen geprobeerd om te snappen hoe de montage werkt met de klem op wielbout. Dus niet volledig gemonteerd en ook niet mee gereden.
Wel raar dat de lt47 en de lt48 worden voorgeschreven en dat er wat verschil zit in de omtrek vande 215/65-17 en de 235/55-18, beiden std maten voor de Kodiaq.
 

VanRoyal

Forumguru
Ik had de vraag ook uitstaan bij Continental / Maggi, dit was het antwoord:

Als je hem met dat extra haakje er niet op krijgt, is het prima, hij moet er vanzelf opgaan, iets optillen is geen probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan