Maggi Trak 211 / sneeuwketting

Nijmegenskoda

Nieuw lid
Hallo forumleden,

Onverwachts krijgen wij morgen de nieuwe octavia geleverd :D
Gaan er direct mee op wintersport. Enige probleem is dat de auto op 18" staat en dit problemen levert met de sneeuwkettingen. Nu begrijp ik hier op het forum dat Maggi Trak 211 wordt geadviseerd. Iemand toevallig nog ervaring met ander merk sneeuwketting? Vind de aanschafprijs namelijk wel belachelijk duur. Toevallig iemand een setje liggen die hij een weekje kan missen en dat wij deze kunnen huren (kunnen een borg achterlaten!)?

Groeten!
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Bij mijn weten zijn er geen kettingen gehomologeerd voor 18"-ers.
Enkele smallere 17"-ers laten het gebruik van sneeuwkettingen toe. En als ik me goed herinner, dan nog niet elke ketting, maar wel speciale plattere.
Juist daarom heb ik geopteerd voor 16"-ers als winterband. En daarbij een setje kettingen: MAGGI type THE ONE : € 53.80
Succes en prettig verlof.
 

innocenti

Forumguru
Centrax zijn een alternatief voor maggi trac.

Bij mij heeft de dealer idd aangegeven dat veel mensen met 18" winterbanden maggi trac kettingen kunnen gebruiken. Standaard kettingen komen tussen de band en de veerpoot in de problemen.

Ik heb voor 17" winterbanden gekozen en 18" zomer. 17 zijn 6j velgen om idd met goedgekeurde combi te rijden. Skoda heeft officieel geen typegoedkeuring voor 18" met kettingen.
 

Leon!!

Lid
volgens het boekje zijn kettingen niet mogelijk... MAAR als je normale kettingen omlegd is er niks aan de hand, maar extreem sturen moet je niet doen
 

innocenti

Forumguru
volgens het boekje zijn kettingen niet mogelijk... MAAR als je normale kettingen omlegd is er niks aan de hand, maar extreem sturen moet je niet doen
Ik vind dat een slecht advies! Met kettingen moet je normaal kunnen rijden. In een noodsituatie zul je er niet aan denken dat je niet max mag insturen. Als je de instructie negeert zijn de Maggi Trac de enige juiste om te gebruiken met 18". Zeker geen normale kettingen gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@innocenti +1 nooit kettingen monteren waarmee je niet volledig kan in of uitsturen. Kettingen gebruik je alleen in extreme omstandigheden, dan kan het wel eens zijn dat je volledige stuuruitslag nodig hebt.....
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
@innocenti , ik ben het zeker volmondig met je eens dat je geen normale kettingen om een 18"-er legt in de filosofie: ik zal dan maar super-voorzichtig zijn. Ik vind zelfs jouw voorstel van Maggi Trac's om de 18"-ers nog te gewaagd. Ik merk trouwens ook op dat je zelf terecht voor de smallere 17"-er hebt gekozen. Om dezelfde reden dat ik een (dan weer wel "normale" breedte) 16"-er heb genomen. Ik ben van oordeel dat die homologatie toch wel iets betekent. Mogelijks bouwen ze te veel veiligheidsmarge in, maar toch liever dat dan brokken (zeker op een winterse besneeuwde nacht ....)
 

innocenti

Forumguru
@innocenti , ik ben het zeker volmondig met je eens dat je geen normale kettingen om een 18"-er legt in de filosofie: ik zal dan maar super-voorzichtig zijn. Ik vind zelfs jouw voorstel van Maggi Trac's om de 18"-ers nog te gewaagd. Ik merk trouwens ook op dat je zelf terecht voor de smallere 17"-er hebt gekozen. Om dezelfde reden dat ik een (dan weer wel "normale" breedte) 16"-er heb genomen. Ik ben van oordeel dat die homologatie toch wel iets betekent. Mogelijks bouwen ze te veel veiligheidsmarge in, maar toch liever dat dan brokken (zeker op een winterse besneeuwde nacht ....)
Daarom meld ik ook:
Als je de instructies al negeert...............
 
Bovenaan Onderaan