MAF sensor 1.2TSI CBZB

Goede morgen,
Ik heb laatste tijd wat storingen van de motor. Motor lampje brand soms wel soms niet. Mist vermogen op momenten. Gaat niet in noodlot. Uitgelezen blijkt IETS te zijn met inlaattraject. Te weinig lucht.
Nu zoek ik de MAF sensor. Ik denk zelf dat deze vervuild is waardoor auto DENKT dat er te weinig lucht komt en dus minder brandstof injecteerd met vermogensverlies als gevolg.

Heb gasklep al gereinigd, opnieuw ingeleerd. Luchtfilter is ook niet vervuild.
Maar om Luchtmassa sensor te kunnen reinigen/nakijken moet ik hem wel kunnen vinden!!! Iemand idee????
 

ertromp

Forumguru
Kijk eens op je inlaat spruitstuk.
Wellicht is dat inlaattraject vervuild en kan een walnutblast van de inlaatkleppen ook nog de oplossing zijn
 

Tees

Donateur
Even nagekeken bij mijn CBZB (moest toch nog olie peilen), de MAP sensor zit middenachter bovenop de motor, onderdeelnummer 03G906051D.
1650795660813~2.jpg
Als je ons trouwens de foutcode ook laat weten, dan kunnen we met je meedenken. Doen we altijd liever dan simpele vragen beantwoorden :jaja:
Zo kan een soms-wel-soms-niet fout met luchtdruk ook een lekke slang zijn, maar dat hangt af van de precieze foutcode.
 
Hi, maar de MAP sensor is wat anders dan de MAF sensor. ene is luchtdruk en andere luchthoeveelheid.

Foutcodes zijn niet elke keer gelijk. Wel kom ik telkens op inlaattraject uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik weet wat een MAP en een MAF sensor is...maar voor een MAF sensor op de CBZB kan je lang zoeken! Deze heeft namelijk een MAP- en een turbodruksensor, en met de input van die 2 samen (plus de luchttemperatuur op beide plekken) wordt de luchtinlaat bepaald door de ECU.
Als je zoekt op VAG SSP (self study programme) 74, dan vind je allerlei boeiende informatie over de CBZB.
 

Cordoba

Forumguru
Hi, maar de MAP sensor is wat anders dan de MAF sensor. ene is luchtdruk en andere luchthoeveelheid.

Foutcodes zijn niet elke keer gelijk. Wel kom ik telkens op inlaattraject uit.

Beide sensoren meten gewoon de luchtdruk ter plekke. Als je de luchtdruk op een bepaalde plek in de inlaat meet, en je weet ter plekke de grootte van de luchtinlaat in combinatie met de gewone luchtdruk (zeg maar de barometerstand), dan kun je dus zo de luchtsnelheid en dus ook het luchtdebiet berekenen. Beide sensoren meten dus gewoon de luchtdruk ter plekke, en afhankelijk van de plek in de motor krijgt ie een andere naam.

Een lekkage in de inlaat tussen sensor en inlaatklep zet de ECU ook op het verkeerde been (omdat er dan nog extra lucht binnen wordt gezogen na de sensor) waardoor ie te weinig brandstof inspuit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan