Maat winterbanden

Toet toet

Senior Member
Hallo allemaal,

Kleine lekenvraag: Nu zomerbanden 235/50/r19. Kan ik voor winterbanden de afwijkende hoogtemaat 235/55/r19 gebruiken?

Wil graag Dunlop Wintersport5 kopen en die zijn alleen in de hoogtemaat 55 te krijgen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 

Toet toet

Senior Member
Dank je wel voor de reactie.

Even rekening ermee houden dat ik dan de echte snelheden op cruise Control moet ingeven in plaats van met marge :D.
Dus 100 ipv 104 ;).
 

CDK

Forumguru
Houd er wel rekening mee dat als dit al zou passen je zeker geen sneeuwkettingen meer kan gebruiken.
 

maik1

Forumguru
Ik heb vorig jaar een wintersetje van een Q5 op de kop getikt met 235/60R18 banden, terwijl 235/55R18 wordt voorgeschreven. Je zou het even moeten narekenen, maar ik denk dat dat dezelfde diameter geeft als de maat die jij voor ogen hebt. Bij mij geeft het geen problemen, ik hou nog ongeveer 10mm over tussen band en de veerschotel (voorwielen), dat is de plek waar je eventueel problemen kan krijgen. Ik moet er wel bij zeggen dat de Q5 velgen een iets kleinere ET waarde hebben dan de standaard Elbrus dus de velgen staan hierdoor iets verder (ik dacht een mm of 3-4) naar buiten.
 

andrehj

Forumguru
@Toet toet Juist op je loopvlak (de diameter) wordt je wiel toch groter? Dan zal het daar ook het eerst krap worden. Overigens betwijfel ik ten zeerste of je bij die breedte (235) überhaupt wel kettingen mag gebruiken. Ik denk dat je veel beter een setje "normale" banden (16 of hooguit 17") kunt kopen. Die zullen ook zodanig goedkoper zijn, dat je van het bespaarde geld makkelijk een set (evt. tweedehands) velgen kunt kopen. Kun je ook je sneeuwkettingenprobleem gelijk oplossen.
 

hemi24

Forumguru
@Toet toet : al de moeite genomen om te kijken wat Skoda adviseert? Staat gewoon in het instructieboekje...

Volgens mij is het voor gebruik met sneeuwkettingen max. 215/65 R17 op een 6,5 x 17˝ velg, of al het andere voor eigen risico.
 

Toet toet

Senior Member
Wat is eigenlijk voor winterbanden de maximale velgmaat waarbij je ook nog sneeuwkettingen (eventueel loopvlakkettingen) kan gebruiken?
Ik snap dat 17 inch makkelijkste past, maar zou graag toch wel 18 inch willen. No go? Zag mooie BBS velgen in 18 inch en vroeg me af welke steek en ET zou passen?

Bedankt bij voorbaat voor de support bij deze keuzestress!
 

Toet toet

Senior Member
Hallo Hemi,
Dat snap ik, maar dat gaat uit van gewone sneeuwkettingen veronderstel ik.
Ik heb gelezen in een ander topic over winterbanden met loopvlakkettingen, waardoor de velgmaat groter zou kunnen moeten zijn. Vraag waar ik dus mee zit: is dat zo? Zou 18 inch dan goed kunnen?
 

hemi24

Forumguru
Vanzelfsprekend moet dat mogelijk zijn, maar houdt in het achterhoofd dat als het fout gaat, je weinig (onbetaalde) support van Skoda hoeft te verwachten.

Hou het in elk geval bij de standaard bandenmaten een ga ook niet nog eens een maat groter proberen te monteren!
 
Bovenaan Onderaan