Maat winterband Yeti

EdZ

Donateur
Na wat discussies hier thuis is de kans niet onwaarschijnlijk dat de auto na onze RR een Yeti gaat worden. Dit ondanks het inleveren van ruimte (sorry @EdK , we hebben het "live" gemeten en de RR is heel wat ruimer achterin). Vrouwlief is nogal gehecht aan Skoda, terwijl we uitstapjes naar Mercedes B, Hyundai IX35 etc hebben overwogen....

Maar nu: op vakantie zonder reservewiel is voor ons geen optie: de laatste zomervakantie hadden we de avond vóór de vakantie een lekke band en vervolgens een week voor de meivakantie weer één. Blijkbaar mogen we niet weg.

Als ik zo kijk bij de dealert dan is het reservewiel een thuiskomervelg. En ik heb geen zin om honderden km's met een vaartje van 80 te rijden. Wat ik dus wil is een normale velg met een band van 195 breed, want dat is de maat van de thuiskomer volgens mij ook.

Ik ben dan van plan om in het geval van de Yeti een set winterbanden van 195 te kopen en er dan één als reservewiel te gebruiken. Aangezien ik nu in mijn RR zomerbanden van 205 heb en winterbanden van 185 en zich dat prima gedraagt denk ik dat een Yeti met maatje 195 ook prima rijdt, mits je je ervan bewust bent.

Uiteraard zal de auto zich anders gedragen, maar de laatste zomervakantie heb ik dus ook met een afwijkend achterwiel gereden en dat ging best. Beetje rustig aan en geen te snelle bochten nemen.

Mijn vraag luidt samenvattend dus: is het toegestaan om 's-winters met bv 195-55-17 te rijden (als de standaardmaat 225-50-17 is?
 

EdK

Forumguru
Zelf als zomerband een 225 50 17 inch gemonteerd zitten
Winterband is 16 inch en 205 breed ( hoogtemaat weet ik ff niet uit hoofdje )

Of een 195 kan en mag zou ik zeggen kijk ff in de manual, ergens in de manual staan de maatvoeringen die Skodafabriek adviseert bij de Yeti

(sorry @EdK , we hebben het "live" gemeten en de RR is heel wat ruimer achterin).
Je hoeft geen sorry tegen me te zeggen hoor..... dat is alleen tegen de zon..
 
  • Leuk
Waarderingen: EdZ

Springmuis

Actief lid
Op mijn Yeti is de zomerband 225/50/17, winterband staat op 16 inch velgen en is 205/55/16
17 inch werd afgeraden voor de wintervelgen door de dealer
 

Rallye

Forumguru
@Springmuis : zei hij er ook bij waarom? Op mijn Octavia zitten 18" winterbanden.....

Overigens zou ik ook niet ver willen rijden met twee verschillende banden op één as. Plus nog zomer/winter.
 

EdZ

Donateur
@Rallye ik heb die vakantie twee nieuwe banden gekocht toen ik op mn bestemming in Beieren was. Grossglockner route rijden met reserveband vond ik niet zo'n goed idee...Overigens zelfde prijs als in Nederland.
 
Bovenaan Onderaan