Maandag naar de dealer...

VEEJAY

Forumguru
Voor het volgende:

-vocht in de linkerkoplampunit, wordt vervangen

+Nieuwe radio frame (zie ander topic)
+Sierlijst kofferbak + deuren
+zilveren randen om de airco knoppen
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik ook maandag. /forum/images/graemlins/grin.gif

Maar dan voor sportdempers. De originele dempers zijn gaar. /forum/images/graemlins/frown.gif

Dus een late tip voor iedereen die nog een O1 wil verlagen: doe het in één keer goed. Ofwel, de hele handel eronderuit en meteen een schroefset eronder, van KW ofzo.

Nu heb ik twee jaar geleden vrij dure veren gekocht (okee, goedkoper dan een schroefset, maar wel vrij duur voor veren), omdat de gewone verlagingsveren voor de Golf IV etc. niet onder de multilink-ophanging van de 4x4 passen. Daardoor hebben de originele offroad-dempers van de 4x4 twee jaar op een vrij kort bereik gedempt - en die hebben er nu dus genoeg van.

Maar die dure veren heb ik dus al! M'n baas (van wie de auto is) ziet me die na twee jaar al weggooien. Dus worden het maar bijpassende sportdempers van Koni (u weet wel, de verstelbare gele). Ook niet goedkoop, maar in ieder geval niet duurder dan onverstelbare Bilsteins. En als mevrouw Dutch er volgend jaar veel vaker in gaat rijden, is het wel handig om de dempers straks meer op haar smaak te kunnen instellen.
 
@ dutch: ff offtopic en uit pure nieuwsgierigheid: volgens mij heb jij wel een heel relaxte baas dat die al die verlagingen en aanpassingen toelaat en betaalt?? :-)
 

Dutch4x4

Senior Member
Klein bedrijf en werknemer nummer 1, hè. /forum/images/graemlins/grin.gif

Ik krijg gewoon een zak geld en daar moet ik het mee doen. Kan dus ook een grotere standaardauto zijn, maar dit is veel leuker. /forum/images/graemlins/smile.gif

Verder maar twee eisen: niets dat de garantie aantast, want anders is de zaak het bokkie, en geen beunhazerij, dus alleen officiële dealer. Gevolgen voor restwaarde maken de zaak niks uit, want dat is mijn probleem! (Ga maar na: lagere restwaarde plus vaste zak geld = minder auto de volgende keer.)

Van die sportdempers betaal ik wel het extra bedrag boven op de kosten die nieuwe originele dempers hadden gekost. Da's wel zo eerlijk.

Dus ja, eigenlijk wel relaxed ja! Ik werk er ook al meer dan tien jaar en hoef er ook niet zo nodig weg... /forum/images/graemlins/smile.gif
 
Ik ga ook morgen naar de dealer voor het nieuwe inbouwframe. Ik ben benieuwd hoe coulant ze hiermee zullen zijn. Hier is mijns inziens toch Skoda in gebreke geweest door zo'n onacceptabel frame te leveren. Ik ben benieuwd of ik hier nog enige compensatie voor krijg.

Verder zit ik nog steeds met de storing in mijn radio wanneer ik de verlichting aan heb, Dat het aan mijn JVC-radio ligt zoals de dealer beweert na een dag "onderzoek" is niet waar. Ik ben er inmiddels samen met caraudio- en inbouwspecialist Ron de Vries uit Hoorn (zwaag) achter gekomen (door o.a. andere radio's aan te sluiten die precies dezelfde storing weergeven bij verlichting aan) dat het in de antenne of de bekabeling (massaprobleem?)van de auto moet zitten. Want antennestekker eruit = storing weg! En het was/is geen atmosferische storing, want het treedt zowel op bij radio-, CD- al Mp3-weergave. Ook de antenneversterker is niet de schuldige, want daarvan hebben we ook ff een nieuw exemplaar geprobeerd wat dus niets uitmaakte.
 

Dutch4x4

Senior Member
Over autoradio's gesproken: heb nog een tweede reden gekregen om maandag naar de dealer te gaan. Mijn Kenwood M9021 heeft na twee jaar de geest gegeven. Gewoon helemaal dood. Even het frontje eruithalen en opnieuw terugduwen hielp nog eventjes (hoewel er alleen geluid uit kwam en de display donker bleef), daarna was het definitief afgelopen.

De zekering kan het niet zijn, want het maskeermechanisme dat het frontje omklapt, doet het nog steeds. Tenminste, ik mag aannemen dat dit mechanisme op dezelfde zekering zit, toch? En als de zekering was doorgebrand, had-ie het daarna niet nog even gedaan.

Radiowinkel (RAF) zit om de hoek bij de dealer, dus daar kan ik meteen met de leenauto heen. Ik heb officieel één jaar garantie, maar in de nieuwe consumentenwet is dat sowieso twee jaar geworden. En twee jaar en een maand is nog steeds een veel te korte levensduur. Kortom, RAF mag van mij een garantie-/coulanceclaim indienen bij Kenwood.

Jazzy: magnetische storing in de kabelboom misschien?
 
Dat zou kunnen, maar waar wordt dat magnetisme dan door veroorzaakt? Niet door de Xenontrafo's, want de storing treedt al op bij aanschakelen van de stadslichten...
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Dat zou kunnen, maar waar wordt dat magnetisme dan door veroorzaakt? Niet door de Xenontrafo's, want de storing treedt al op bij aanschakelen van de stadslichten...

[/ QUOTE ]

Misschien doordat de kabelboom (ergens, per ongeluk) op zo'n manier gewikkeld is dat er een soort spoel ontstaat?
 
Radio is absoluut niet stuk. Dit is uitgebreid getest bij een caraudiospecialist waar andere radio's ook stoorden.

Dealer heeft een nieuwe antennekabel besteld omdat deze vertelde dat ze van andere dealers hoorde dat wel meer Octavia's last hadden van deze storing.

Wordt vervolgd dus...
 

Arjen

Actief lid
Ik hoop dat een nieuwe antennekabel de oplossing is.

Wanneer bv. de afscherming van de kabels niet goed is kunnen de signalen op elkaar 'instralen'. De massa kan dat probleem verhelpen (zelfde aardpotentiaal), maar de nieuwe bestelde antennekabel is waarschijnlijk de beste oplossing.

Krijg je de oude antennekabel nog te zien ?
 
Of ik de oude kabel nog te zien krijg? Ik denk het niet maar wel als ik er speciaal naar vraag denk ik. Maar het interesseert me verder niet zo. Als de storing maar weg is dat is het enige wat telt voor mij.

Straks moet ik nog wel even naar de caraudiospecialist toe omdat de speaker in het rechterportier rammelt. Ik heb vorige maand een Focal composet laten inbouwen. Waarschijnlijk ligt het scheidingsfilter los en rammelt wat.
 

VEEJAY

Forumguru
Jazzysob, hoe klinken jou tweeters? Ik vind de mijne nogal schel, wat heb je voro je tweeters betaald met inbouw?

VJ
 
Ik heb een composet bestaande uit twee 16cm mid/laag speakers en twee titanium tweeters van Focal laten inbouwen. Het geluid is nu veel minder schel. Maar omdat de tweeters zo prominent op oorhoogte hangen zijn ze nog steeds meer aanwezig dan de gewone speakers die onderaan "verstopt' zitten achter de voorstoelen. Daardoor valt het hoog gewoon meer op. Dus zelfs met deze betere tweeters heb ik het hoog iets moeten terugdraaien. Maar het geluid is wel beter en een stuk minder "pijnlijk" aan de oren dan bij de originele tweeters. Met inbouw en de benodigde ringen (en iets korting) heb ik zo'n 260 Euro betaald.

Het is echt ontzettend jammer dat Skoda bij de O2 gekozen heeft voor opbergruimte voor literflessen (die ik nooit gebruik) in de portieren dan een betere plaatsing van de speakers (net zoals bij VW, voorin de portieren) met een grotere klankkast.

Ik hoorde laatst het geluid van de standaard speakers in een nieuwe VW Caddy, en man, wat een goed geluid kwam daar uit zeg! Wat een bassen! Terwijl daar toch echt exact dezelfde standaard speakers inzitten als in de O2. Het klinkt gewoon 1000 maal beter dan het basarme geluid van de O2, wat puur komt door gebrek aan klankkast in combinatie bet de beroerde plaatsing achterin de portieren.

Zelfs met een hele goede sub achterin "mis" ik nog een goed mid-laag uit de voorspeakers. Echt heel jammer, zeker als muziekliefhebber is dat niet leuk.

Ik zou haast weer willen dat ik een VW had genomen.. /forum/images/graemlins/frown.gif
 

VEEJAY

Forumguru
Bij mij zijn het voornamelijk de hoge tonen waar ik ontevreden mee ben. Weet jij misschien wat ik zou moeten betalen voor het inbouwen van de tweeters die jij hebt?
 
Tweeters worden meestal verkocht in een complete composet. Het inbouwen van het hele spul kostte 75 Euro, ik denk niet dat dat voor alleen de tweeters goedkoper zal zijn. Het hele deurpaneel moet er namelijk uit. En ik weet niet of die tweeters ook los te koop zijn.
 
Bovenaan Onderaan