luidsprekers octi 2

weet er hier iemand hoeveel watt de luidsprekers kunnen verdragen in de O2? in verschillende draadjes las ik al dat er sommige leden een aftermarket radio inbouwden,en de aftermarkets van tegenwoordig hebben toch al vlug een uitgangsvermogen van 4 maal 50 watt!!! en ik denk dat de affabrieks radio's maximaal maar 4 maal 20 of 25 watt aan uitgangsvermogen hebben!!graag enig antwoord a.u.b.

Zoef

Actief lid
Aftermarktet radio's hebben meestal 4x13 watt nominaal geloof ik. Het vermogen dat zo groot op de doos geschreven staat is het maximale (piek)vermogen. Niet te veel van aantrekken. Pas als je er een versterker tussenstopt, is het snel gedaan met je standaardspeakers.
Terugkomend op je vraag; ik geloof dat nominaalvermogen van de speakers ca. 20 watt is.
suc6.
gr.
Zoef

Karstieman

Forumguru
@Snoopy_Combi: De leveranciers vinden het leuk om het piekvermogen groot op de doos te zetten. Echter het RMS (continue vermogen) wordt slechts heel klein in de specificaties vermeld.

@Superber: 't zou toch helemaal geen probleem moeten zijn als de speakers 40w waren en je radio 20w ?
Als het maar niet andersom is, want dan kan je je speakers opblazen /forum/images/graemlins/smile.gif

Ik heb een elegance waarin standaard 8 speakers zitten. Die kunnen de 4x50 Watt van de VDO Dayton radio prima verdragen!
Er komt genoeg geluid uit, kwaliteit valt me niets tegen. Je moet alleen een beetje spelen met de loudness, bass en treble instellingen om het naar wens te krijgen.

remo

Lid
Bij de moderne autoradio's wordt het vermogen niet meer in RMS waardes maar in DIN vermogen aangegeven, dit komt wel enigsinds overeen met de RMS vermogens.
De nieuwe autoradio's hebben al snel 25 watt DIN vermogen per kanaal.
Je kunt beter te veel vermogen hebben als te weinig.
Met teveel vermogen op een speaker hoor je (als je het goed is) vervorming in het geluid.(kraken van de speakers.)
Bij te weinig vermogen kun je de eindversterker bijna tot aan maximum opendraaien, echter een versterker die op zijn maximum speelt levert geen zuiver vermogen meer en gaat clippen, oftewel bijna onhoorbaar gelijkspanning uitsturen naar de speakers.
Dit kan heel lang goed gaan maar beschadigd op de duur de speaker met als gevolg dat deze opgeblazen wordt.

Dus beter te veel vermogen dan te weinig en dan gewoon luisteren tot hoe ver je kunt gaan.

Volgende week ga ik experimenteren met andere speakers in de voorportieren van onze O2.
De subwoofer in de resevewielbak is al bijna klaar.

Zoef

Actief lid
Zo te lezen heeft Remo in ieder geval meer verstand van radio's en bijbehorende zaken dan ik, maar wat ik wel weet is dat continue vermogen idd hetzelfde is als rms vermogen. Piekvermogen is wat bij grote belasting tijdelijk gehaald kan worden. Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen als je e.e.a. veranderd hebt Remo!
Terug naar topic. Standaard aftermarket radio kan speakers bijna niet kapot krijgen. Voor die tijd is het geluid al om te huilen /forum/images/graemlins/smiley29.gif
gr.
Zoef

Karstieman

Forumguru
Grootste probleem van de standaard speakers is uiteraard de woofers. Bij een hoger volume klinken de tweaters nog goed, maar krijgt de woofer het zwaar.

Ik heb daarom voor een actieve subwoofer gekozen die de bastonen goed aankan. De subwoofer speelt alleen de bastonen en de 8 standaard speakers spelen alleen de mid- en hogetonen. De radio stuurt de bastonen alleen naar de subwoofer. Op deze wijze kan ik mijn radio bijna helemaal openzetten zonder dat het geluid vervormd !

Voor zulke zaken is een meeting erg handig /forum/images/graemlins/smile.gif Dan kan je 't gewoon even beluisteren /forum/images/graemlins/680.gif

mothergoose

Actief lid
Ik heb nog een combo setje van Infinity liggen en wil die inbouwen in mijn te bestellelen Octavia. Kan iemand mij vertellen wat de inbouw diepte is van de speakers voor en achter?

Bovenaan Onderaan