Luchtfilter 1,4tdi nieuwe blok

Vlaar032

Senior Member
Help wanted...Weet iemand hoe je een luchtfilter verwisselt bij de 1,4 tdi? Ik zie wel een grote doos voor de motor waar het ws in zit, maar die lijkt op zijn kop te zitten. Schroeven zitten dan ook aan de onderkant ipv aan de bovenkant, wat ik had verwacht.
Ik kan er nog geen youtuubje van vinden. Bijgaand wel een filmpje van Audi van het blok

 

Vlaar032

Senior Member
@aiva tco adoks Lol ik wil juist weten hoe ik hem moet open maken, schroeven ad onderkant kan je zo niet bij, loopt een leinding overheen, ik kan me niet voorstellen dat het opeens zo moeilijk gemaakt wordt? Bij heel veel andere modellen kan ik het zo open maken.
 

Vlaar032

Senior Member
@turboturbo

Deze: 1.4 TDI EA288


The new three-cylinder 1.4 TDI engine belongs to the EA288 series. It moved out the 1.2-liter 3-cylinder EA189 engine. But it also able to replace some versions of the four-cylinder such as the 1.6 TDI. The 1.4 TDI uses four-cylinder engine components reconfigured for the three-cylinder layout. That is the example of the new VW development system - modular diesel engine or MDB.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Vreemd, de plaatjes en filmpjes die ik ervan kan vinden (weliswaar de EA288 2.0TDI) heeft een luchtfilter behuizing met Torx schroeven waar je zo bij kan.

Heb je een foto van de behuizing waar jij het over hebt bij jouw 1.4TDI?
Edit: ik kan het op het filmpje wel een beetje zien wat je bedoeld.
Is het niet mogelijk om eerst de gehele plastic plaat eraf te halen oid?
 

Johnnyvr6

Forumguru
Idd gewoon de complete box uitbouwen en dan filter wisselen en niet vervelend bedoelt maar als je hier niet uitkomt kun je er misschien beter vanaf blijven
 

turboturbo

Forumguru
TS wilde eerst weten hoe (precies) voordat hij kan beoordelen of het wel of niet een DHZ klusje is. Wat ik heel goed begrijp met deze vreemde constructie (waarom vraag je je af)
 

Johnnyvr6

Forumguru
Oke sorry zo had ik het nog niet bekeken . En ben het met je eens waarom in vredesnaam schroeven aan de onderkant.
 

Vlaar032

Senior Member
Ja dank je wel voor alle info/zo te zien geen dhz klusje meer... Hoe verzinnen ze het.
Ik zag op Skoda onderhoud site rond 60 euro voor dat filter. Dan zal t bij m'n garage vrienden in Zaltbommel wel wat goedkoper zijn. (Die doen ook een 60-tal auto's van m'n werk) En het hoeft niet zo vaak. Ik heb ook een complete onderhouds historie van vd Udenhout in de Skoda App erbij ik neem aan dat het goed is. Alleen ja: ik wil het altijd zo graag zelf zien haha!

Maar beoordeling zo ver: vanaf blijven maar.
 

turboturbo

Forumguru
Nou juist niet, ik zou t even proberen. Je hebt nu de plaatjes & handleiding erbij!

0*GUBh8Z6Ae2TXNTlj.
 
Bovenaan Onderaan