LPG

Ivm de als maar stijgende bezinen prijzen zit er over te denken om, wanneer mijn O2 er is, een G3 lpg installatie te laten inbouwen.
Bij deze dan ook de vraag wie heeft er ervaring mee? waar moet je ongeveer oprekenen met aanschaf? eventueel andere tips en tricks.

Ben erg benieuwd.
 

higgy

Forumguru
Ik heb (lease) een AG SGi-installatie met kleine tank in laten bouwen in m'n combi. Ik moet weliswaar wat vaker tanken, maar had geen zin in de verhoogde vloer om een grotere tank te plaatsen. Afgezien van een kinderziektetje met een kapotte 80%-klep ben ik zeer tevreden: auto rijdt volkomen rustig en ik lever niets (o.k., officieel 2%) aan performance in.
Bedenk je wel dat op dit moment alleen de 1.6 MPI typegoedkeuring voor lpg heeft? Er is vooralsnog geen zicht op dat de andere benzinemotoren dat ook krijgen.
 
In mijn vorige week ingeruilde octo 1, (1.6 75 kw) had ik ook een LPG3 installatie. Het was een groot drama, continue storingen met het motormanagement, spontane uitval etc. Tevens werd ik er gek van om vrijwel elke dag te tanken.
 

MdK

Lid
Ik rij (lease) de Octavia 2 op LPG (AG installatie, 56L ringtank i.p.v. reservewiel). Nog geen enkel probleem gehad (ik zit nu op 14.000 km). Ik haal meestal een actieradius van ~480 km. Van de leasemaatschappij krijg je gewoon toestemming om je reservewiel thuis in de schuur te leggen, en een reparatiespuitbus mee te nemen. Je hebt dus (vrijwel) geen ruimteverlies. Mij bevalt het tot nu toe dus goed, maar feit blijft dat je meer kans hebt op storingen dan wanneer je gewoon benzine rijdt. Vermogensverlies merk je inderdaad niks van. Ook het overschakelen van benzine naar LPG merk je niks van.
 
Hi MdK,

Goed om te lezen /forum/images/graemlins/smile.gif want de ervaringen zijn knap verschillend. Omdat het een prive auto wordt ben ik dus eigenlijk wel benieuwd wat ongeveer de aanschaf waarde is en waar je zo'n spuitbus op de kop tikt. Maar op de spuitbus verder te gaan mol je dan niet je sensor in de band die de juiste spanning meet?
 

Droopy

Actief lid
Het gebruik van de spuitbus betekent inderdaad het einde van de band. Kan me herinneren dat er ooit bij de ANWB een stuk over heeft gestaan. Dit werd toen als een kantekening gezet met wel de opmerking erbij dat de huidige banden meestal toch worden vervangen ipv een reparatie (schijnt bij 'grotere' gaten niet meer te kunnen)
 

rickske

Actief lid
Ik heb ook eens 2.5jaar op LPG gereden en voor mij hoeft dit nooit meer en ben daarom op diesel gaan rijden.De eerste 45000 km geen problemen gehad met LPG maar toen immer problemen met het motormanagent en bij 60000km verschillende kleppen verbrand ondanks het om de 15000km te laten afregelen en voor € 1250 kosten aan de motor, nee voor mij zeker geen LPG meer je hebt er veel te veel problemen mee. /forum/images/graemlins/frown.gif /forum/images/graemlins/mad.gif
 

MdK

Lid
@Middelbrand ; het gebruik van zo'n spuitbus is inderdaad wel het eind van je band (zoals Droopy zegt), maar het staat helemaal los van je bandenspanningssensor. Dat gaat namelijk met behulp van de ABS-sensoren, die continu in de gaten houden of de omwentelingssnelheid van de wielen ten opzichte van elkaar hetzelfde blijft (Heb je een lekke band, dan wordt hij plat, dus kleiner, dus meer omwentelingen). Die sensoren hoef je dus niet bang voor te zijn bij het gebruik van een spuitbus.
 

rickske

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
@Middelbrand ; het gebruik van zo'n spuitbus is inderdaad wel het eind van je band (zoals Droopy zegt), maar het staat helemaal los van je bandenspanningssensor. Dat gaat namelijk met behulp van de ABS-sensoren, die continu in de gaten houden of de omwentelingssnelheid van de wielen ten opzichte van elkaar hetzelfde blijft (Heb je een lekke band, dan wordt hij plat, dus kleiner, dus meer omwentelingen). Die sensoren hoef je dus niet bang voor te zijn bij het gebruik van een spuitbus.

[/ QUOTE ]

Heb toen ook eens een lekke band gehad omdat er een spijker in zat en omdat ik een ringtank had en dus geen reservewiel,lag er dus een spuitbus in de auto heb toen de band opgepomt en eens naar de bandencentrale geweest om alles na te laten kijken en met de band was alles nog in orde,ze hebben toen de juiste spanning er op gepomt en ik heb de band gans kunnen oprijden.Het is dus niet zo dat als je een lekje hebt dat dit het einde van de band betekent.
 
Momenteel zie ik dus zowel geheel negatieve ervaringen als positieve ervaringen met LPG. Kan dit nog iets te maken hebben met een G3 of een andere soort installatie en / of inbouw door een erkend lpg bedrijf? Tevens valt me op dat skoda bepaalde garanties laat vervallen als de lpg niet via hun wordt ingebouwd. Heeft iemand daar ervaringen mee?
 
Tevens nog een vraagje. Kun je de lpg beter via de dealer inlaten bouwen of rechtstreeks bij een LPG inbouwer met homologatie?
 
Bovenaan Onderaan