LPG nog mogelijk op Octavia 2 ?

KlaasBaas

Nieuw lid
Ben een berijder van een Ocatvia 1, die bijna door zijn lease periode heen is. Fijne bak om te rijden etc.
Logische opvolger is de Octavia 2.
Maar ik zou om voornamelijk financiele redenen graag weer LPG rijden. Maar ook omdat ik het practisch vind.

Is het mogelijk om een G3 LPG installatie in te laten bouwen ??
 

KlaasBaas

Nieuw lid
Dank beiden voor deze bemoedigende antwoorden.
Ik rij nu ook een 1.6 75 Kw Octavia 1 met LPG.
Dus dan overmogen eens bij de dealer informeren hiernaar.

Nogmaal dank.
 

higgy

Forumguru
Heb vooraf proefgereden en vond het geen stakker (oeioei, nu krijg ik een boel reactie's van die vette TDI's /forum/images/graemlins/wink.gif )
 

Beker

Actief lid
De auto die ik nu rijd (zie ondertekening) is er een met dezelfde motor (1.6 75 kw). Wat mij bij het proefrijden wel is opgevallen dat het lijkt of de motor met de audi veel minder moeite heeft dan met de octavia. In de audi is hij veel vlotter. Ik vond de octavia vooral in de 4e en 5e versnelling wat tegenvallen. In de audi heb ik behoorlijk wat kilometers afgelegd en ben zeer te spreken over deze motor, je kunt zeer goed meekomen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik net uit de 1.9 Tdi stapte, dus dat kan het beeld zeker wat vertekend hebben. Groot voordeel is overigens van lpg in een skoda dat er platte lpg-tanks te krijgen zijn met een grote inhoud. (>60 liter) waardoor je niet je kofferbak opoffert en wel een grote actieradius hebt. Wel heb ik begrepen dat de boordcomputer niet werkt. Dus je hebt geen info over hoever je kunt rijden, gem verbruik, inhoud tank etc. Ik vond dat belangrijk en heb onderandere om die reden voor de diesel variant gekozen. De andere reden was de actieradius. De dealer gaf aan dat je ongeveer 400- 450km op een gastank kunt rijden. Of dit ook klopt weet ik niet. Wellicht dat wat LPG-rijders hun ervaring hierover kunnen geven.
 

KlaasBaas

Nieuw lid
Ja 450 Km met een LPG tank klopt vrij aardig , met een 75 Kw Ocatvia 1 dan.

Je actieradius van van je boordcomputer klopt niet meer,
die baseerd die alleen op de volheid van je Benzine tank.
De rest werkt nog wel, alleen hij baseerd het dan op bezine
terwijl je gas rijdt, en gas rijdt zo'n 15 a 20 % minder efficient/rendabel geloof ik. DIe computer boeit me eigenlijk niet zo veel.
 
een 100pk TDI is absoluut niet te vergelijken met een 100pk benzine. De TDI trekt echt véél en véél harder. Toen ik voor de eerste keer in een O2 proefreed hadden ze alleen de 1.6 MPI staan als demoauto en die vond ik niet vooruit te branden in vergelijking met met mijn toenmalige Golf IV Variant met de 100pk TDI motor.

Hoe de 1.6 FSI is weet ik niet maar in de MPI vond ik echt geen gang zitten. Net of het maar 60pk is of zo...

Dat de 1.6 MPI prima geschikt is voor LPG heb ik vaker gehoord, maar dan blijft er van het vermogen helemaal niets meer over lijkt me, maar als je daar niets om geeft dan zal het een betrouwbaar blok zijn. Stil is de 1.6 echter wel. Stiller dan dezelfde motor in een Golf IV.
 

MdK

Lid
Ik rijd de 1.6 MPI op gas. Dat er van het vermogen niets overblijft als je op gas rijdt is volgens mij echt een fabeltje. Ik merk geen enkel verschil tussen het rijden op benzine of gas. Je voelt niet eens het overschakelen van benzine naar gas en andersom, behalve als je op dat moment net plankgas rijdt. Alleen dan voel je een heel bescheiden "hikje"... Tot nu toe bevalt het mij dus prima.
(PS: Volgens de specificaties van AG kost het rijden op gas met deze installatie je 2% van het vermogen. In dit geval 2,04 pk dus...)
 

higgy

Forumguru
@Jazzysob: bij LPG was vroeger het verschil echt merkbaar. Bij LPi is dat veel en veel minder.
 
Je hebt tegenwoordig dat GasFX. Dat schijnt echt het neusje van de zalm te zijn. Is een G3 installatie dat direct op de inspuiting is aangesloten waardoor je veel betere prestaties hebt. Kijk maar eens op GasFX.nl.

Het leuke is dat wanneer je auto er nog niet bijstaat en ze aangeven dat ze een "proef" auto nodig hebben je voor een prikkie een gas installatie in je auto kan krijgen. Voor de niet lease rijder is dat ideaal.

En zie hier, dit zijn de Skoda's die nog gezocht worden:

Fabia 1.4i 16V 74kW 4-drs Sedan
Fabia 1.4i 16V 55kW 4-drs Sedan
Octavia 1.4i 16V 55kW Combi modeljaar 2001-2004
Octavia 1.4i MPI Sedan/Combi modeljaar 2005
Octavia 1.6 MPI Sedan/Combi modeljaar 2005
Octavia 1.8T 20V 110kW 4-drs Sedan modeljaar 2001-2004
Octavia 1.8T 20V 110kW Combi modeljaar 2001-2004

Even kopieeren en plakken: https://secure.gasfx.nl/index.cfm?cOpenMenu=1516,1519&fnSelectedMenuID=1519&fnParentMenuID=0&fnPageID=1614
 

MdK

Lid
Dat zal ze dan toch niet mee gaan vallen om een Octavia 1.4 MPI COMBI te vinden... /forum/images/graemlins/grin.gif
 

octofreak

Actief lid
En ook geen Octavia 1.8T 20V 110kW 4-drs Sedan modeljaar 2001-2004. Da's allemaal hatchback toch? /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif
 
Bovenaan Onderaan