Low Speed Pre Ignition (LSPI)

Topic in 'Skoda Algemeen' gestart door oco1979, 10-09-2018.

  1. oco1979

    oco1979 Forumguru

    upload_2018-9-10_12-11-29.png

    upload_2018-9-10_12-11-55.png

    upload_2018-9-10_12-12-27.png

    upload_2018-9-10_12-12-53.png
    upload_2018-9-10_12-13-19.png
    upload_2018-9-10_12-13-40.png
    upload_2018-9-10_12-14-2.png
    upload_2018-9-10_12-14-24.png
     
    turboturbo, Cordoba, EdZ en 4 anderen vinden dit leuk.

  2. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Promo voor additieven van Forté..?

    ;)
     
    aiva tco adoks vindt dit leuk.
  3. oco1979

    oco1979 Forumguru

    neen,maar kan nu geen zin om al die afbeeldingen van forté weg te doen, het ga om de technische uitleg.
     
    turboturbo en hemi24 vinden dit leuk.
  4. Interessante white paper. Het is redelijk nieuw. Hoop dat mijn Octavia 1.0tsi DSG er geen last van gaat krijgen.
     
  5. DinkyToy

    DinkyToy Lid Donateur

    n Flinke rit, weekeindje Parijs bv, doet ook wonderen;)
     
  6. Huibert

    Huibert Forumguru

    Volgens mij ontstaan de grootste problemen in het inlaat traject. Waar je de verbrandingskamer goed kunt schoonbranden door een langere rit onder redelijke belasting blijft alle olie vervuiling, Egr en Carterventilatie, in inlaat zitten omdat hier geen brandstof meer langskomt.
     
    Phoenix2149 vindt dit leuk.
  7. Uit het artikel begrijp ik juist dat het juist bij lagere snelheden is en hoge belasting. (Lees hoge toeren)

    Ook wat ik zo vind op internet laat hetzelfde zien.

    Goede koeling is dan dus belangrijk om te vroege zelfontbranding te voorkomen.

    Dit lan door betere olie of meer benzine inspuiten (voor koeling effect).

    Correct me if i’m wrong.
     
  8. Huibert

    Huibert Forumguru

    Phoenix2149 ji ziet het goed goed wanneer je het hebt over het moment dat de problemen zich voordoen. Ik was niet geheel duidelijk denk ik, ik doel op de oorzaken van de vervuiling en die ontstaan toch echt door het ontbreken van de brandstof in de inlaat. Hierdoor kan roet uuit de egr en olie van de carterventilatie zich in de inlaat en op de kleppen zich hechten en hier gaat een toevoeging aan de brandstof helaas helemaal niets veranderen.
     
  9. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Nee; hoge belasting heb je bij lage toeren.

    Mooie uitleg met duidelijke voorbeelden;
     
    Laatst aangepast: 07-10-2018
    oco1979, turboturbo en DinkyToy vinden dit leuk.
  10. oco1979

    oco1979 Forumguru

    Heb een octavia 1.0 tsi moeten bijstand geven. skoda-assistance.
    +/- 15.000 km.
    Reden,wagen trekt niet meer goed op en stationaire toerental schommelde.
    Uitgelezen : gasklepstoring,juiste foutcode heb ik niet genoteerd.
    Afgesleept naar garage.
    Zal volgende week eens binnen springen om te vragen wat ze juist hebben gedaan/oorzaak van dit probleem.
    Altijd handig in de toekomst.
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  11. Huibdos

    Huibdos Lid

    Goed artikel.
    Die vermeende 'reclame' (het noemen van een naam van een fabrikant) is helemaal niet storend, zij schrijven per slot het artikel en hebben dat heel neutraal gedaan.
    De grafiek is interessant: lage toerentallen met hoge druk vermijden. Als ik benzine zou rijden zou ik toch heel goed nadenken over tunen, maar in ieder geval de EGR laten dichtzetten.
     
    oco1979 vindt dit leuk.
  12. DinkyToy

    DinkyToy Lid Donateur

    Waarom?
    Tunen verandert de volledige motorkarakteristiek.
     
  13. Oh ja sorry, verkeerd geinterpreteerd, met low speed was ik automatisch aan snelheid aan het denken en niet RPM. Heb de gekeken er zijn er een aantal van hem. hij legt echt goed uit.

    Inderdaad, maar hij doelt wellicht op DSG tuning?

    Ik moet zeggen dat ik de D stand ook snel vind doorschakelen, maar ook het gasrespons erg traag reageert, met name bij lagere versnelling/optrekken. Het is allemaal gewoon wat minder dan ik gewend ben (CVT/Manueel), misschien wennen (net een week DSG ervaring ;)) maar als het zo traag reageert heb je snel de neiging gas verder in te drukken en dan schiet die turbo er ineens in. De S stand is dan weer te chaotisch maar wel met adequaat gasrespons. Beste zou zijn als de D stand daar tussenin zit, met betere gasrespons. Ik vraag mij af of de DSG standaard niet iets te veel in de tegen het LSPI spectrum is afgesteld.
     
  14. DinkyToy

    DinkyToy Lid Donateur

    Lease of Privé?
    In 't laatste geval zou je je oor eens te luisteren kunnen leggen bij de DSG dokter in Varsseveld, die maken je bak helemaal naar je zin en verlengen de levensduur van met name de koppelingsplaten. Mooi moment ook om over dit onderwerp te overleggen..:thumbsup:
     
  15. Helaas Lease, dus redelijk beperkt in deze. Nou ja "helaas" want je kunt voor dat geld zelf geen auto nemen.

    Heb een tip gekregen dat er een dealer is die wel wat kan betekenen. Dus schept perspectief, want via een officiele dealer mag wel van de lease maatschapij.
     
    Laatst aangepast: 08-10-2018
  16. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Hier het LSPI filmpje waar Jason het over heeft:

     
    oco1979 en DinkyToy vinden dit leuk.
  17. oco1979

    oco1979 Forumguru

    Daarmee dat ECO-DRIVING niet ideaal is :nono:
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  18. DinkyToy

    DinkyToy Lid Donateur

    Ik blijf erbij: rustig warm rijden (diesel én benzine), op z'n koppel rijden en regelmatig ‘n lange rit en je blokkie gaat langer probleemloos mee :jaja:
     
    Laatst aangepast: 09-10-2018
    oco1979 vindt dit leuk.
  19. @DinkyToy Zeker. met een DSG neem ik aan dat hij optimaal is afgestemd. Ik rij over het algemeen rustig, soms wat gehaaster maar uiteindelijk maakt het toch geen bips uit.

    Lange ritten in principe altijd op ACC.

    Alleen die gas respons op de D stand is gewoon kak. niet dat ik weg wil blazen, zeker niet, maar hij moet gewoon direct reageren anders doet de auto niet wat je wil dat hij doet en dat is vervelend.
     
    oco1979 vindt dit leuk.

Deel deze pagina