Losse boutjes nokkenasversteller

Thom58

Nieuw lid
Hoi allemaal, wellicht hebben jullie ook gehoord van het probleem van de losse boutjes van de nokkenasversteller in o.a. de 1.0 en 1.4 TSI motoren (EA211). Hier is in 2020 een zogenaamde TPI voor uitgebracht (2055431/4), maar geen terugroepactie. Let op: dit is dus een ander probleem dan de terugroepactie uit 2019 die zag op de oudere TSI motoren (uit ca. 2015).

Nu is mijn vraag: wat is jullie ervaring hiermee? Ik krijg de indruk dat het een probleem is dat met enige regelmaat voorkomt, maar ook weer niet dusdanig dat alle auto's met genoemde motoren worden teruggeroepen.

Zelf twijfel ik om mijn 1.0 TSI Octavia uit 2019 te laten voorzien van nieuwe boutjes of, als ik dan toch bezig ben, van een nieuwe distributieriem incl. alle rollen en dus ook nokkenasversteller. Klinkt misschien als overkill maar ik weet oprecht niet wat nu verstandig is.

Graag jullie mening

Arjan1985

Forumguru
die boutjes vervangen is volgens mij nog geen half uur werk.
D riem voor de 1.5 en rollen kostte mij 600 euro bij de Mercedes garage. Zal voor de 1.0 zelfde zijn.
Maar eea hangt af van je km stand. Ik zou bij twijfel naar je vakgarage gaan en icm je onderhoudsbeurt ook naar die boutjes laten kijken. Evt laten vervangen. Niet herbruiken. Is al eea over geschreven

hemi24

Donateur
Je auto heeft een kleine 100k gelopen; als je graag onnodig geld uit geeft hou ik je niet tegen, maar zonder concrete klachten kun je vrijwel 80% van de onderdelen aan je wagen wel gaan vervangen, maar wat brengt het je…?!? :arghh:

Ik heb ook echt problemen met het onderwerp van de poll en de getoonde keuzemogelijkheden:
Titel suggereert dat het probleem al is opgetreden, dus dan lijkt me maar één antwoord mogelijk: direct (laten) herstellen!

• Leuk
Waarderingen: Tees

gjhu

Forumguru
Heb ook ooit eens over deze klachten gelezen heb toen de anwb gebeld voor advies en die kwamen langs. Alles gecontroleerd en alles zat prima vast. Toevallig had de wegenwacht(er?) de week ervoor een VW Golf gehad met losse boutjes. Schijnt te horen zijn aan een tikje. Meen dat er hier op het forum ook al meer over geschreven is.

Bovenaan Onderaan