Los slangetje

error404

Senior Member
In de wielkuip rechtsachter bij de benzinedop hangt een doorzichtig slangetje met een zwart dopje los. Is al helemaal doorgeschuurd door de band. Wie weet waar dat aan vast hoort te zitten? Heb al zitten zoeken maar het enige wat ik kan vinden is het tuutje dat aan de binnenkant van de benzine opening zit (gaatje onderin) maar dat zit erg los en ik zie het nut ook niet zo. Iemand een idee?
 

Cordoba

Forumguru
Bij alle modellen vind je een onder de vulopening van de tankdop een klein gaatje in de manchet, waar een slangetje aan zit dat in de wielkuip uitkomt. Dat slangetje dient om gemorste brandstof, waswater, of regenwater dat daar is terechtgekomen af te voeren. Ik kan alleen het zwarte dopje niet plaatsen in je verhaal. Misschien dat een foto iemand op het juiste spoor kan zetten?
 

error404

Senior Member
Dit is het slangetje, @Cordoba, dat dacht ik eerst ook maar twijfel eraan. Het is erg lang voor het afvoeren van regen / benzine (c.a. 60 cm, 30 is zat) Ik heb het er nu helemaal ingepropt. Het bungelde tegen het wiel aan waardoor het stuk opengeschuurd is. In het manchet zit inderdaad een tuutje voor de afvoer. Nu drupt het zo op band. Met het slangetje in op de weg, echter het valt er zo uit, zo los zit het. Kan me haast niet voorstellen dat dit de bedoeling is zo. Iemand met een citigo die eens een blik in de wielkast kan werpen?

IMG_3192-2 kopie.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Kan zijn dat het slangetje zo lang is om te voorkomen dat er brandstof op de band druppelt: als dit steeds gebeurd, lijkt me dat niet bevorderlijk voor het rubber van de band. Nu valt het bij benzine misschien nog mee, maar bij oude dieselpompen, zag je vaak gaten in het asfalt (opgelost asfalt door gemorste diesel), dat geeft aan dat je er toch voorzichtig mee moet zijn. Nu is er voor de Citigo geen dieselversie, maar ik denk dat er geen verschil wordt gemaakt in dit geval tussen benzine en diesel (en soms wordt later alsnog een dieselversie gemaakt, zoals destijds ook met de eerste Golf).
 

error404

Senior Member
ik realiseerde me net dat een paar straten verderop een VW UP! staat, even wezen kijken hoe het daar zat. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar het slangetje van mijn auto al eens "gerepareerd" maar het verkeerd gemonteerd. Het hoort aan de onderkant achter de bezine afvoer te zitten en aan de bovenkant ervoor. Bij mij zat het net andersom waardoor het tegen het wiel aan schuurde. Slangetje vervangen en vastgezet met een tiewrap. Zit weer goed zo lijkt me. @Cordoba bedankt voor het meedenken! :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan