Longlife olie

hekko

Lid
Hi allen,

Ik ben laatst naar de dealer geweest voor APK/grote beurt. Daar bleek dat er nog geen longlife olie in mijn skodaatje zat, maar gewone 10W40 oid. Op aanraden van de dealer dus laten vervangen.

Nou weet ik niet zeker of het mijn verbeelding is, maar hij lijkt sindsdien veel beter te lopen. Hij loop gewoon stiller, soepeler, en lijkt ook veel zuiniger te rijden van 7.2/100 naar 6.5/100 gemiddeld.

Kortom voor wie twijfelt echt een aanrader! En ik ben ook benieuwd of andere mensen de zelfde ervaring hebben!

TurboBooster

Forumguru
Ik denk dat het stiller en soepeler lopen van de motor alsmede het verbruik eerder is toe te wijzen aan een goed uitgevoerde grote beurt.
Er zijn motoren binnen het VAG programma waar longlife olie voor wordt afgeraden.
Is de longlife-olie die er nu inzit van het type 5W40?

TB.

yup

Lid
10w40 is meestal niet zulke fantastische olie voor moderne motoren.

Trouwens 5w30 Shell Helix Ultra VX is gewoon echt VEEL en veel te duur voor jou motor, ik zou dat dus nooit erin laten doen.

Als ik jou was, gewoon 5w40 van een goed merk, dus Shell. Goedkoper, en waarschijnlijk beter voor je motor! 5w30 is echt onnodig, alleen als je om de 30.000 km je olie wilt laten verversen en dit mag alleen als je wagen een oliesensor heeft die meet wanneer de olie vervangen moet worden...

Edit; zou ook je olieverbruik meten vanaf nu aan, want 5w30 zorgt voor een hoger olieverbruik. Is dunner dan 10w40 (veel dunner zelfs).

A

andreg

Als er long life in zat moet je dat er weer in doen en niet andere olie.

yup

Lid
Als er long life in zat moet je dat er weer in doen en niet andere olie.

En waar heb je deze wijsheid vandaan? Hebbie soms Shell aandelen :D

Als een auto op long life rijdt, of heeft gereden mag je er gerust andere olie in doen.

Bij pompverstuiver diesel motoren, dus de 2.0 TDi en een boel 1.9 Tditjes, mag je gewoon 5w40 in gooien dat voldoet aan de VW 505.01 eis. Alleen deze olie mag er maximaal 15.000 km in zitten, daarna moet het vervangen worden.

Als jou auto geen verlengde onderhoudsintervallen ondersteunt (je moet dan een oliesensor in hebben, niet alle VAG auto's hebben dat, Seat heeft het bijv. nog steeds niet) mag je er longlife olie in doen maar niet langer dan 15.000 km.

Ik vind het onzin dat zo een simpele motor (1.6je) 5w30 krijgt, die olie is gewoon dunner dan voor wat die motor gebouwd is. Beste is 5w40 voor dat apparaat.

Vacaro

Senior Member
In mijn garage raadde men het mij af om longlife te gebruiken, vermits dan de intervallen verder uit elkaar liggen en je kleine mankementen/irritaties gaat uitstellen. Ook hoe langer men met olie rijdt zelfs longlifeolie, hoe meer deeltjes erin komen(zwarte olie). Longlife is voornamelijk voor leasewagens/maatschappijen intressant.
Naar kostenplaatje toe komt da overeen extra keer komen voor goedkopere olie.

yup

Lid
In mijn garage raadde men het mij af om longlife te gebruiken, vermits dan de intervallen verder uit elkaar liggen en je kleine mankementen/irritaties gaat uitstellen. Ook hoe langer men met olie rijdt zelfs longlifeolie, hoe meer deeltjes erin komen(zwarte olie). Longlife is voornamelijk voor leasewagens/maatschappijen intressant.
Naar kostenplaatje toe komt da overeen extra keer komen voor goedkopere olie.

Jij moet in je wagen gewoon 5w40 in VW 505.01 vorm hebben, liefst van een goeie merk. Met die olie kan je motor tonnen en tonnen en tonnen draaien.

Vacaro

Senior Member
Ik ga steeds bij officiële Skodagarage voor onderhoud en dit netjes om de 15000km, dus denk wel dat die olie erin gaat. Koop wel steeds een literfles in garage om tussendoor bij te vullen(0.5l per 5000km) vroeger was dat Shell Helix nu is da iets van Total.

hekko

Lid
Hmm, zitten sommigen hier niet een beetje paniek te maken om die olie? Het is erin gegooid door een prima Skoda dealer (de meern), die zal toch wel weten of dat kan?

Als ik online kijk zie ik dat shell deze olie ook gewoon aanraadt voor 1.6MPI motoren: http://www.shell.nl/home/page/nld/p.../oils_lubricants/lubematch/app_lubematch.html

Dus ik zie het probleem niet, zeker omdat ik denk te merken dat-ie gewoon beter loopt. En de prijs sjah, goedkoop is anders, maar als die olie weer minder vaak vervangen hoeft te worden scheelt dat weer toch?

BlondeLeffe

Nieuw lid
Bij de aankoop van mijn O2 werd er gevraagd hoeveel km's ik per jaar deed (ongeveer 30.000). Ik werd voor de keuze gesteld om ofwel de reguliere olie te gebruiken ofwel de longlife olie.
De garagist raadde in mijn geval de longlife aan gezien het aantal km/jaar en het merendeel van de km op de autosnelweg gereden worden.
Bij gebruik van longlife dien ik om de 30.000km op onderhoud te gaan.
Bij gebruik van de normale olie moest ik om de 15.000km op onderhoud gaan.
Bij een prijsvergelijking op lange termijn zat er geen noemenswaardig verschil in en heb ik geopteerd voor de longlife olie.
Men heeft mij wel aangeraden om in het begin zeker de oliestand te controleren omdat longlife inzake gebruik (zeker bij inrijden) iets hoger zou kunnen zitten.
De O2 betreft de 19TDI (105PK).

Klinkt misschien een beetje eigenwijs,maar ik heb op de Octavia nu 402000 km staan. Motor loopt nog prima. Geen tikkende kleppen bij een koude start of zo. Ik heb slechts één keer een servicebeurt laten geven waarbij de olie en de oliefilter is vervangen met 5W40 olie. De rest heb ik altijd zelf bij gevuld met 10W40( Goedkope olie van Action ) en ik heb nog nooit problemen gehad. Nu rijd of beter gezegd reed ik er alleen mee op de snelweg. Ik denk dat je met andere olie geen verschil zou merken. Denk zelfs als je dunne olie zou gebruiken dat het olieverbruik omhoog gaat. Zo,moest het effe kwijt. :-)

hekko

Lid
Nou ben al bijna niet blij meer met m'n nieuwe olie...bedankt ;)

Zal het olie-verbruik eens in de gaten houden..

purk

Senior Member
10 w40 is voor motoren met normaal onderhoud
5 w 40 is voor de eerste type Pompvertuivermotoren de latere kregen gewoon de 5 w 30
5 w 30 is longlife onderhoud bedoeld.

Bovenaan Onderaan