Longlife motorolie... Is dat nodig ???

Pollewop

Forumguru
Hallo allemaal,

Sinds een half jaar ben ik de gelukkige eigenaar van een Fabia met een 1.2 TSI motor. Af fabriek is de motor gevuld met longlife motorolie. Dit is te zien aan allerlei stickertjes onder de motorkap. Het onderhoudsinterval staat ingesteld op een vast 15000/30000 km interval voor kleine/grote beurt, dus NIET op VOI (Variabel Onderhoud Interval). Hierbij wordt rekening gehouden met de gebruiksbelasting van de motor.
Ik heb het zo begrepen dat je eigenlijk alleen longlife motorolie nodig heb bij deze VOI-onderhoudsinstellling.

Vraag 1 ) Klopt dat, of heb ik het mis...

Volgende maand gaat de Fabia naar de garage voor de 1e 15000 km beurt (klein).

Vraag 2 ) Dient de motor dan weer voorzien te worden van, dure, longlife olie, of is "normale" vol-synthetische motorolie ook toegestaan? Zijn er garages die dit doen ?

Ik stel deze vragen om er achter te komen of dat hele "longlife olie verhaal" geen manier is van VAG/skoda en de olieboeren om op eenvoudige manier dure motorolie te verkopen ter wijl dat niet nodig is.

Ik wil best wat extra's betalen voor motorolie die een jaar of 30000 km meegaat, maar om nou al na 15000 km longlife olie te laten verversen lijkt me nogal overbodig. Het heet niet voor niets longlife olie... Toch...?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen...

Ridley

Forumguru
15000km beurt is een kleine beurt en wordt geen olie ververst. Ik ben nog NOOIT meer als 10 euro extra kwijt geweest bij de dealer, bovenop de onderhoudsprijzen zoals gepubliceerd op Skoda.nl. En ik rijd al 10 jr Skoda.

Pollewop

Forumguru
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.

Hallo Ridley, bedankt voor je reactie. In het onderhoudsschema van mijn auto staat vermeld dat zowel bij de 15000 km beurt als de 30000 km beurt de motorolie wordt ververst. Dat moet ook wel, anders zou ik de kosten van een kleine beurt, €.140,-, echt niet kunnen verklaren...

Bij onze vorige auto, VW Passat mét longlife olie, was er een beurt om de 30000km of na twee jaar. Vermits we toen net 15000km per jaar reden was het na twee jaar. Longlifeolie na één jaar of 15000km verversen is dus volgens mij onzin. Dan pak je beter de 'gewone' olie.

clapton

Senior Member
Weet je zeker dat je Fabia niet met een VOI beurt kan volstaan. Mijn Yeti 1.2 Tsi gaf na een jaar ook aan dat hij graag onderhoud wilde terwijl de gebruiksaanwijzing de VOI voorschrijft. De software moest nog even ingesteld worden. Vorige maand heeft hij dus zijn eerste beurt gehad nadat hij twee jaar trouw zijn plicht heeft vervuld en daarmee de duurdere olie wel verdiende.

Net de eerste beurt (30.000) gehad voor mijn half jaar oude Octavia 1.6 TDI.
Zeer acceptabele olieprijs van de dealer: olie was ca 10,= per liter (ex BTW) voor de longlife, dat was ook ook gewend voor "gewone olie".
Totale beurt ongeveer 200,= waar de prijs voor de 30K beurt (VOI) volgens de download op de Skoda-site rond de 300,= zou zijn.

Pollewop

Forumguru
Weet je zeker dat je Fabia niet met een VOI beurt kan volstaan. Mijn Yeti 1.2 Tsi gaf na een jaar ook aan dat hij graag onderhoud wilde terwijl de gebruiksaanwijzing de VOI voorschrijft. De software moest nog even ingesteld worden. Vorige maand heeft hij dus zijn eerste beurt gehad nadat hij twee jaar trouw zijn plicht heeft vervuld en daarmee de duurdere olie wel verdiende.

Ik zal de dealer vragen waarom het onderhoudsinterval niet op VOI staat ingesteld. Wellicht proberen ze extra omzet te genereren door standaard het onderhoudsinterval zo in te stellen...

bobby45

Actief lid
olie voor tsi moet je voldoen aan de 504.00 50700 dit zijn longlife olies deze zijn behoud voor je blok.

software is niet van belang deze kun je zo omzetten longlife olie kan 30.000 km of 2 jaar mee.
zelf doe ik aral longlife111 deze kost maar 6 euro filterje (geen frame) 8 euro en zet via maxidot teller op 0 dan staat hij op 15000km maar over 15000km reset ik hem weer dan is het dus 30.000km:uitlachen:
bougies zijn ook duur ook hier kun je maar beter dure in zetten

voor extra info lees hier

AMT.nl - Smeervoorschrift onderdeel in motortechniek (2008-7/8)
http://www.amt.nl/upload/f650dcbc-5808-4da7-aa2f-7ea515d36497_2008_7_8_28_werkplaats.pdf

Longlife-olie of niet? (2007-6)

vrijdag 1 juni 2007 Ik ben in het bezit van een Skoda Fabia 1.4 TDI 51 kW van het bouwjaar 2006. De dealer gebruikt voor alle dieselmotoren één soort olie bij de onderhoudsbeurten en dat is de longlife-olie van Castrol. Mijn auto is echter niet voorzien van een verlengd onderhoudsinterval. De auto heeft namelijk iedere 15.000 km onderhoud nodig. Ik heb de dealer laten weten dat er volgens voorschrift in mijn auto een olie moet die aan de VW-norm 505.01 (5W-40) voldoet en dat is geen longlife-olie. Mijn vraag is of de dealer gelijk heeft en of er dus echt één olie bestaat waarmee alle dieselmotoren van Skoda (VW) gesmeerd kunnen worden. Is het schadelijk om de dunnere longlife-olie te gebruiken terwijl er een vast onderhoudsinterval is voorgeschreven?

Antwoord:

De Skoda-motor is van fabriekswege geschikt voor longlife-oliën met de bijbehorende lange verversingstermijn. Dat betekent dat er zowel een VW 506.01 SAE 0W-30 als 0W-40 of een VW 507.00 SAE 5W-30 olie in mag. Wat ook mag is een VW 505.01 SAE 5W-40, maar dan alleen met een 15.000 km of 1 jaar verversingstermijn.

Daaruit volgt dat technisch gezien zowel de dealer als u gelijk hebben. De Nederlandse importeur heeft echter niet voor longlife gekozen. Vandaar het advies voor een VW 505.01-oliekwaliteit.

Blijft over: de prijs van de olie. Zo goed als zeker is er maar weinig verschil in prijs tussen de longlife en de 505.01-oliën. Een mogelijke meerprijs voor de longlife-olie wordt door een iets lager brand(>edit<)(>edit<)stofverbruik gecompenseerd.

Monteurtje

Forumguru
@Pollewop. Een Fabia 1.2 tsi hoeft geen long life III olie. Hier kan normale olie in. VW 502.00 dacht ik. Staat in het instructie boekje.

bobby45

Actief lid
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.

ja maar er zit nu en label op met longlife zegt hij.
het prijs verschil is dus 1 beurt van 280 euro zo verdient:winkie:

Monteurtje

Forumguru
Ik weet niet welke sticker hij bedoelt. Misschien is die in de garage waar die afgeleverd is er op geplakt. Ik zeg alleen dat in een Fabia tsi geen long life olie hoeft.

Hoe zie ik welke olie er in het blok zit?
Is dat ergens te lezen?
Betreft in mijn geval een1.2 tsi 63kw.
Met nog fabrieksolie.
Moet hem een beetje bijvullen, en kan ik meteen zien wat hij verbruikt heeft.

Antera

Donateur
Nee dat is niet te zien ik ga uit van de standaard olie Long life 5W30 maar de dealer kan je daar vermoedelijk meer duidelijkheid over geven

Vandaag geweest bij de dealer voor het bijvullen van de koelvloeistof, en daarbij aangegeven dat de olie ook wel een scheutje bij kon...
Koelvloeistof bijgevult om te kijken of er geen lekkage is.
Alles is gecheckt meneer....
Kom ik thuis...staat dat oliepeil nog hetzelfde:mad:
Koop zelf wel een litertje..

Laatst bewerkt:
@Monteurtje

Is longlife onderling mengbaar met gewone geschikte olie?
Merk?
Welke viscositeit?
Instructie zegt 504.00 flexibele interval
502.00 vastgestelde interval.
Wat nu?

Greenliner

Senior Member
Mijn dealer had een prima oplossing voor die vraag. Iedere 15.000 km een oliewissel op de bon en iedere 30.000 km een oliewissel.

ertromp

Forumguru
@Monteurtje

Is longlife onderling mengbaar met gewone geschikte olie?
Merk?
Welke viscositeit?
Instructie zegt 504.00 flexibele interval
502.00 vastgestelde interval.
Wat nu?
Kijk eerst eens op de sticker bij het reserve wiel of in het instructieboekje waar al de codes behorende bij je auto op staan.
Tussen al die codes staat QG1 of QG0.
Als er QG1 staat is je auto gevuld met longlife staat er QG0 dan is de interval vast

maja.. ga je om de 15K of 30k voor een beurt?

Ik ga om de 15000km of jaar.
Wat wil je daar nou mee zeggen..
Wordt er in de fabriek bepaalt waneer en bij hoeveel km ik op beurt ga/moet.
@ertromp

In het instruktieboekje staat geen visco aanduiding, noch een QG code.
Ook bij het reservewiel staat geen sticker met codes.
Onderhoudsboekje is ook niet meer, dat loopt nu allemaal via de dealer en Pon.
Dus zover als ik wist zat er een onbekende fabrieksolie in.
Vandaag weer terug bij de dealer geweest, die na veel discussie en vraag,uiteindelijk zei dat er 10w40 in moest.
Af fabriek dus? Was mijn vraag...
Dat ligt aan beurt die vastgesteld is...
???? Hij heeft nog geen beurt gehad, is nog geen jaar en heeft nog geen 3500km gelopen.
Nou, dan maar geloven dat het zo is...

Joske

Forumguru
Wel omdat je dan op vast interval staat en het aannemelijk kan zijn dat er geen longlife-olie in je blok zit, daarom.

Maar als je de motorkap opendoet, zie je toch een sticker met welke olie er in mag?

zo een:

foto.JPG

Bovenaan Onderaan