Logo Skoda en vele andere merken

LenK

Forumguru
Hele mooie site over autologo's en een beetje geschiedenis per merk. Deze link leidt naar het Skoda logo maar van andere merken is er ook heel veel moois te vinden .
 

MarcoO2

Forumguru
zo te zien heeft niemand in de afgelopen 2 jaar deze goede bijdrage van LenK gezien. Zonde, want dit was een goeie bijdrage van hem! Leuk om de ontwikkeling van de logo's te zien!
 

MarcoO2

Forumguru
klopt, en toen werd het 2 jaar stil. Dus heb 'm maar weer even onder de aandacht gebracht.
 

Hetzer

Forumguru
Logo-perikelen

Bij de fusie met Volkswagen onstonden er problemen met de rechten voor het gebruik van het Škoda-beeldmerk. Zoals u al in het begin van deze hele geschiedenis al had kunnen lezen, was het originele Škoda-moederbedrijf in Pilsen gevestigd. De fabriek van Mladá Boleslav had dus niet de rechten op het beeldmerk dat de auto’s van het Tsjechische bedrijf al vele tientallen jaren sierde! De fusie was alleen tussen de Škoda-automobieldevisie en Volkswagen, en Škoda Pilsen stond hier dus buiten. In eerste instantie stelde Pilsen de eis, dat de Škoda automobiel-bouwer een licentiecontract voor het gebruik van dit beeldmerk zou krijgen, waarbij er voor iedere verkochte auto een bedrag naar Škoda-Pilsen zou gaan. Er bestond hevig verzet tegen de totale verkoop van de rechten. De waarde van het beeldmerk werd geschat op 18 miljard kronen, zo’n 1 miljard Duitse Marken! Maar na vele onderhandelingen betaalde de Škoda auto-devisie in 1991 uiteindelijk 330 miljoen Kronen voor het recht deze te gebruiken op haar auto’s en accossoires, met de belofte dat Škoda Pilsen een vaste toeleverancier zou blijven. Het contract werd getekend, en de perikelen leken voorbij. Maar in 1993 was het opnieuw hommeles. In september 1993 wilde Škoda Mladá Boleslav dat er toch een verschil moest zijn tussen het bedrijf in Pilsen en de automobielbouwer, en besloot het beeldmerk iets te veranderen. Het nieuwe merkje had een dikke rand, waarin in een ander lettertype het woord ‘Škoda’ stond, en onderin het woord ‘auto’. Het gehele merksymbool had nu de kleur groen, in plaats van het aloude blauw. In 1994 verscheen het echter op nieuwe auto’s met een dikke zwarte rand, waarbij het woord ‘auto’ werd vervangen door laurierbladeren. Vervolgens wilde men dit nieuwe beeldmerk onder eigen rechten onderbrengen. Maar het in 1991 getekende contract schreef voor, dat men dezelfde standaard beeldmerken moest gebruiken als die van Škoda Pilsen! Škoda Pilsen pikte deze ‘muiterij’ niet, en eiste een verdere betaling van 250 miljoen Kronen, of voor de komende 10 jaar gegarandeerde orders van 1 á 1,2 miljard Kronen per jaar. Toen Škoda Mladá Boleslav echter geen snelle pas maakte naar de onderhandelingstafel, diende Škoda Pilsen een aanklacht in. Tenslotte kwam de hele zaak tot een compromis. Škoda Mladá Boleslav betaalde nog éénmaal een compensatie-bedrag, en garandeerde definitief orders voor de Škoda Pilsen vestiging. Na deze overeenkomst, waarbij het precieze te betalen bedrag onbekend bleef, trok Škoda Pilsen de aanklacht in. Het merkje tenslotte veranderde nog één keer, de laurierbladen onderin maakten wederom plaats voor het woord ‘auto’.


bron www.skodaclub.nl & www.skoda-auto.com
 

Bijlagen

  • skodalogos.jpg
    skodalogos.jpg
    5,3 KB · Weergaven: 42
Bovenaan Onderaan