locatie GPS ontvanger

niet geheel skoda gerelateerd, maar ik vraag het toch. ik heb voor een kia picanto een inbouw navigatie/ multi media unit gekocht. daar zit zo een losse gps ontvanger aan een kabeltje bij. verder zit er niet echt een handleiding bij, dus ik vroeg me af, moet die gps ontvanger in het zicht zitten, laten we zeggen op het dashboard bij de voorruit. of kan ik deze ook ergens achter de unit plaatsen in het dashboard???
 

CharlesTucker

Forumguru
Die antenne moet zoveel mogelijk "zicht" naar boven hebben. Ik zet "zicht" tussen quotes, omdat het hier niet gaat om zichtbaar met je ogen, maar je antenne moet de (erg zwakke!!) signalen van minstens 4 GPS satellieten ontvangen. Er mag dus geen materiaal boven je antenne zitten wat radiostraling tegenhoudt, dus zeker geen metaal.

Op het dashboard is over het algemeen wel een goede plek, maar afhankelijk van het materiaal zou in het dashboard ook wel kunnen werken. Ik heb hier op het forum wel gelezen dat dat bij Skoda's wel goed werkt. Sommige ruiten bevatten overigens ook een coating waar onvoldoende signaal doorheen komt, dus dan zou op het dashboard ook niet werken (maar dat zijn maar weinig auto's).

GPS signalen zijn erg zwak, dus worden nogal snel beinvloedt door de omgeving. De enige manier om er achter te komen is helaas gewoon proberen (of geluk hebben dat er nog iemand reageert die ook wel eens een antenna in een Picanto heeft gebouwd). Misschien kun je eens bij een Kia garage binnenlopen, en vragen of zij de ideale plek kennen in een Picanto?
 

RonaldSkodiaq

Donateur
Omdat ik een elektrische voorruit heb is de losse GPS ontvanger voor het kleine ruitje bij de achterdeur geplaatst.
Op het dak blijft de beste plek maar als je geen voorruitverwarming hebt dan bij de voorruit plaatsen. Die staat het meest schuin.
 

EdK

Forumguru
Als je een stalen frame hebt waar de media unit ingeschoven word dan gewoon de antenne hierop plaatsen.
Zou je raamverwarming hebben dan is het stuk raam bij de spiegel de betere plek.
Maar in jouw geval zou ik hem dus gewoon op het frame onder je dashboard plaatsen en voor je de unit erin schuift de unit aanzetten en op beeld kijken of de lokatie die hij dan aanwijst ook de lokatie is waar je je dan bevind
 
Bovenaan Onderaan