LM Velgen af-fabriek | Directset | Originele Skoda velgen

Spiegeltje

Senior Member
Vraag(en) over deze constructie:

Besteld: O3 HB BL 14%.

Deze BL uitvoering wordt standaard geleverd met 16" LM Velorum velgen. Deze velgen staan voor de normale/niet BL uitvoering als optie/meerprijs in de lijst voor € 590,-- (en dat zou alleen voor de velgen moeten zijn want op stalen velgen zitten die banden immers toch ook al).

Omdat 16" onder een mooie Octavia het net niet is wilde ik graag 17". Nu heb ik in eerste instantie gekeken naar een zogenaamde 17" Directset zie bijvoorbeeld: http://pouwbanden.ventiel.net/files/dealers/200162/Skoda Octavia DB-lr.pdf

Hierbij ruil ik dan de meegeleverde 16" LM velgen + banden soort van in, betaal een x bedrag (ca. 500-900) bij en krijg dan 17" LM velgen van een merk + banden.

Als ik uitga van € 590,-- (voor de 16" velgen) en ik reken € 300,-- (ca. € 75,-- per band voor de 205/R16 die daar dan opzitten) dan zijn de kosten ongeveer € 890,-- + als voorbeeld € 610,-- voor een 17" directset dan kom je in theorie totaal uit op € 1.500,-- wat het mij "kost" om 17" LM in de vorm van een directset onder mijn O3 te krijgen.

Nu kwam ik via dit forum ook terecht bij de originele 17" Skoda Hawk velgen :cool:. Volgens de LM kosten deze incl. band EN na inruil van de 16" velgen en banden nog op € 1.320,-- :pieker:

Dat vind ik gevoelsmatig nogal veel want als ik deze Hawk velgen bestel via Superskoda ben ik incl. verzenden voor € 690,-- klaar. Doe daar een paar 225/R17 Sportcontact Conti's bij (want die krijg ik vermoedelijk toch door PON) van ca. 125,-- per stuk = € 500,--. Dan ben ik afgerond € 1.200,-- kwijt. Maar heb ik nog wel/nog steeds mijn 16" Velorum + banden....

Ik ben dus nu het spoor bijster en vraag mijzelf dus o.a. hoe dit nu allemaal in elkaar zit, wat een dergelijke Directset zonder inruil ongeveer zou moeten kosten en wat dus de inruilwaarde is van de 16" Velorumvelgen + banden etc. etc.:sterretjes:

Wie kan mij voorzien van verhelderende antwoorden en/of informatie hierover?
 

MeneerB

Forumguru
Welkom in de wereld van de commercie..
Ook mijn ervaring. Als je sets moet kopen zijn ze heel duur, als je ze inruilt zijn ze geen moer waard.

Bij bestellen van de auto had ik de mogelijkheid voor €190,- meer 17" ipv de 16" te krijgen maar heb dat niet gedaan. Spijt van en toen geprobeerd mijn 16" velorum setje in te ruilen op 17" terons. (Bij Kreijne)
Ik moest iets van €800 - €900 bijleggen. :sterretjes:
Een compleet setje 17" koop je voor €169,- per velg en met een set banden en montage moet je voor €1000,- klaar kunnen zijn. En dan heb je je oude set nog liggen.

Laat maar, ik ga wel op zoek naar een 17" setje op marktplaats. Er zijn er genoeg die t.z.t. de 17" willen verkopen omdat ze naar 18 of 19 inch willen.
 

Frenk21

Forumguru
Ik wilde op mijn bestelde RS de lelijke velg Dorado voor €190 wijzigen in de Pictoris18". Helaas vroeg de LM hier een belachelijke meerprijs per maand voor.
Nu maar gekozen voor 17" velgen uit de Directset. Ik ruil dus 17" in voor 17". De kosten hiervoor zijn €455(helaas met conti's) voordeel is dat deze niet bijde bijtelling komen. Mijn dealer gaf wel aan dat als mijn auto geleverd wordt met een ander merk band hij deze wel zou omleggen op de nieuwe velg en de oude met conti's zouterugsturen naar PON
 

sluwesjors

Actief lid
Herkenbaar ik moest voor mijn 14% O3 ook een hele smak geld bijleggen wanneer ik 17" velgen wilde ipv de standaard 16".
In plaats van die 17" velgen heb ik nu lederen bekleding....heb ik liever voor dat geld.

Wel jammer maar ach, je kan niet alles hebben in het leven.
 

VWim

Forumguru
Herkenbaar ik moest voor mijn 14% O3 ook een hele smak geld bijleggen wanneer ik 17" velgen wilde ipv de standaard 16".
In plaats van die 17" velgen heb ik nu lederen bekleding....heb ik liever voor dat geld.

Wel jammer maar ach, je kan niet alles hebben in het leven.


Klopt, ik ook. Alleen heb ik wel 17 inch :D en geen leer onder de billen
 

Kiswum

Forumguru
Wat een afzetters zijn dat zeg, voor en A-merk banden+velgen koop je bij een bandenshop voor ongeveer 1300 euro.
Ik heb het dan over OZ velgen 17" + Bridgestone of Continental.

De huidige velgen+banden kun je dan makkelijk voor 500-600 euro verkopen of als wintervelgen gaan gebruiken.
 

Frenk21

Forumguru
@Kiswum , wel lastig als het een leaseauto betreft. Ik vind overigens € 455,- voor een komplete set nog gaan. In jouw berekening ben je € 1300 kwijt voor een nieuwe set en krijg je ong €600 terug bij verkoop van je "oude" velgen. Kom ik nog altijd uit op €700, wat weer €245 meer is dan ik nu zou moeten betalen.:pieker:
 

Kiswum

Forumguru
Oh, ik dacht dat je in je berekening op 1500 uit kwam, vandaar dat ik de "duurdere" oz velgen koos en niet de Mak velgen.
Als je least, dan is het ook nog een ander verhaal :)
 

Octaaf 69

Nieuw lid
Oh, ik dacht dat je in je berekening op 1500 uit kwam, vandaar dat ik de "duurdere" oz velgen koos en niet de Mak velgen.
Als je least, dan is het ook nog een ander verhaal :)
Op mijn O3 HB Elegance voor 190 Euro 17 inch Denom i.p.v. 16 inch Velorun velgen af fabriek laten zetten. Ik vind ze mooi staan zeker voor die prijs.
 

Frenk21

Forumguru
als je de auto zelf koopt is de meerprijs van € 190,= geen probleem. Altijd doen. Mijn probleem was dat de LM er een meerprijs op zette van € 70,= per maand. Dit omdat de bandjes duurder zijn en eerder zouden slijten. Dan maar 17'voor 17"uit de directset van Skoda. Achteraf blijkt de velg die ik heb uitgekozen standaard op de Audi RS6 te zitten:D
 
Bovenaan Onderaan