Linker ruitenwisser (voorruit) doet het niet meer

Hai,

Gisteren tijdens het rijden stopte de linker (voorruit) ruitenwisser er opeens mee.

Vandaag alle zekeringen gecheckt, maar deze zijn allemaal intact. Het vreemde is dat wanneer ik de ruitenwissers op de langzaamste stand zet (via stuurkolomschakelaar) beide voorruit ruitenwissers het niet doen. Schakel ik vervolgens steeds sneller dan doet dus alleen mijn rechter voorruit ruitenwisser het. Ruitensproeier systeem is verder ook intact.

Ik heb al een beetje rondgestruind op het forum en het lijkt erop dat ofwel de relais of de ruitenwisser motor defect is.

Ik heb een filmpje gemaakt. Zie URL:
. Het gaat voornamelijk om het geluid dat hoorbaar is. Dit geluid is afkomstig van de ruitenwisser die dus niet beweegt en concentreert zich direct onder het scharnier.

Wellicht kan een van jullie mij in de juiste richting wijzen.

Alvast dank.
 

Tees

Donateur
Je kan de relais normaliter wel horen, als die inschakelt geeft die een tikje (onder de stuurkolom). Maar meestal werkt een relais wel of niet, en niet half. Dus ik zou daar niet op gokken.
Maar waarom de rechter soms wel en soms niet werkt...? Zou teveel toeval zijn dat beide motoren matig zijn, dus ik zou t dan toch in de bedrading gaan zoeken. Misschien een slechte massaverbinding?
 

Gbn

Actief lid
Ik zie de ruitenwisser arm onder de parafaan bewegen.
het lijkt erop dat het mechanisme van de linker vast zit, of vast is gelopen.
dit is bij de Octavia 1 serie ook een probleem geweest.
ik zou beginnen om de ruitenwissers uit te zetten, en met tape de rust positie op het raam af te plakken (voor het hermonteren).
dan de dopjes onderaan de ruitenwisser arm verwijderen.
boutje losdraaien, en met gepast geweld de arm lost halen. gepast geweld is in dit geval met wat heen en weer bewegen omhoog trekken, of een poulie trekker gebruiken.
dan kun je de parafaan verwijderen en zie je het ruiterwisser mechaniek.
vanaf daar weer verder kijken wat het wel doet, wat het niet doet.

Gerard
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

andrehj

Forumguru
Inderdaad. Helemaal eens met @hemi24. Er is altijd maar 1 motor. Als dus de ene ruitenwisser wel beweegt, maar de andere niet, dan heb je een mechanisch probleem. Checken van zekeringen (of zelfs ruitensproeiers ??) is dan niet nodig.
Je moet het mechanisme dus los (laten) halen en kijken wat er mis is.
 
Bovenaan Onderaan