Link naar een vergelijkings-rekentool benzine/elektrisch

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Geplaatst door de "vereniging elektrische rijders", in samenwerking met Eneco E-mobility en RevNext.
Wellicht een aantal organisaties die er 'belang bij hebben', maar dergelijke rekentools zijn altijd handig.

ertromp

Forumguru
Wel jammer dat het volgende niet is meegenomen:
Afschrijving (incl. BPM), MRB, kosten reparatie, onderhoud en banden, en verzekering spelen ook een rol in de kostenverschillen tussen benzine- en elektrische auto's, deze worden niet meegenomen in deze vergelijker. Wel prima dat ze dat zelf vermelden.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Degenen die de tool maakten/plaatsten hadden/hebben er natuurlijk wel enig belang bij.....

Maar (vergelijkbare) benzineauto's schrijven niet af begrijp ik?
MRB gaat nog altijd naar gewicht, en ja, een EV is zwaarder, maar ben je er zeker van dat het ongewijzigd blijft?
BPM op een EV? Die gaat toch (geheel of grotendeels) maar uitstoot?
Banden? Een EV slijt ze niet zoveel harden dat het echt in de papieren gaat lopen, is mijn ervaring (n=1).
Onderhoud en reparaties? Een ICE heeft meer onderhoud nodig, en reparaties zijn dan ook duur, maar dat gaat voor beiden op.
Verzekering is voor mij niet noemenswaard duurder dan een ICE auto (opnieuw n=1).

Ik wil geen ICE auto meer, maar iedereen mag daar anders over denken, en daarnaar handelen.
Wat voor mij wel helpt is thuis kunnen laden. Als dat niet mogelijk is wordt het wat duurder.

ertromp

Forumguru
1 ding is zeker dat een EV gigantisch afschrijft tov een een ICE.
De verzekering voor een EV is volgens diverse verzekeraars fors duurder dan voor een ICE vanwege het accupakket.

Wel fijn dat we nog mogen kiezen :deuk:

Tees

Donateur
Die afschrijving is echt met geen mogelijkheid ook maar te benaderen. Wel als je maar 1-2 jaar met de auto gaat doen, maar als t 5+ jaar wordt, dan is er geen zinnig woord over te zeggen. Diesels gingen ook opeens van geliefd naar totaal uit de mode, met alle gevolgen van dien voor de waarde.
Voor benzine-autos kan dat ook zomaar opeens gebeuren, vooral als een nieuw kabinet of de EU maatregelen neemt ter verdere bevordering van EVs.

Dat gezegd hebbende: ik vind deze tool aardig, maar wel erg beperkt. Er zijn te veel variabelen die niet meegenomen zijn om echt waardevol te zijn. Als je het in financiën wilt uitdrukken draait het uiteindelijk toch om TCO. Die overigens voor iedereen die een significant aantal kilometers per jaar rijdt en langere tijd met een auto doet vrijwel altijd in het voordeel van een EV uitvallen. Te meer als je thuis kan laden.

Okki

Forumguru
Grappige site wel. Aangezien ik altijd openbaar zou moeten laden, zou mijn besparing (afhankelijk wat ik als electrische auto zou nemen) tussen de € 400 en € 600 per jaar zijn.

Dat, en gezien de investering, is voor mij reden om nog even te wachten met de overstap naar electrisch rijden.

Bovenaan Onderaan