"Light assist"

FNaRK

Actief lid
Ik kom bij de Car Settings Verlichting een mogelijkheid tegen voor "Light Assist"
Ik begrijp dat dit automatisch het grootlicht in- en uitschakelt bij tegenliggers.
Mara zou dat betekenen dat ik dan een camera heb en dus ook Lane Assist zou moeten hebben?

Joske

Forumguru
Niet perse.. Twee verschillende camera's namelijk. Ik heb ook light assist maar lane assist kan niet ingeschakeld worden door gebrek aan juiste hardware.

Bakkertje

Forumguru
Light assist heeft een camera in de voet van je spiegel achter het glas.
Lane assist heeft een driehoekvormige behuizing in het glas boven de spiegel.

Bij lane assist kun je de light assist activeren, andersom gaat zover ik weet nog altijd niet.
(heb zelf light assist maar lane assist is niet te activeren..)

Wat wel te configureren is, is dat de light assist standaard aanstaat (in plaats van zelf iedere keer te moeten activeren)

Smeeuwis

Donateur
@Bakkertje ik heb op mijn GL BL een klein lensje aan de voorkant van de binnenspiegel zitten, die kijkt naar voren als het ware. Zit daar dan standaard zo'n light assist camera in? Mijn auto heeft het lichtpakket, maar officieel zonder de grootlicht assistent. Is die dan wel te activeren of droom ik nu echt te ver?

Joske

Forumguru
ik heb op mijn GL BL een klein lensje aan de voorkant van de binnenspiegel zitten,
ik vrees dat die dient voor je binnenspiegel en/of buitenspiegels te laten dimmen..

best foto als je twijfelt maar het betreft echt wel een camera. (moest mijn O3 thuis staan post ik een foto maar die staat jammer genoeg bij de carrosserie-afdeling..)

EDit, deze dus: (google is your friend)

octavia-assistants-camera.jpg

Smeeuwis

Donateur
Die heb ik niet, dus helaas. Ik dacht dat het om het kleine lensje in de spiegel zelf ging. Maar wel een vraagje, je zegt dat die dient voor het dimmen van de spiegels, maar dat gebeurt toch van achteren?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Joske

Forumguru
Maar wel een vraagje, je zegt dat die dient voor het dimmen van de spiegels, maar dat gebeurt toch van achteren?
neen, (of ik moet mij schromelijk vergissen.. best mogelijk, ben er even uit geweest) maar eigenlijk moet de sensor naar buiten kijken. Bij daglicht moeten je spiegels toch niet gedimd worden é..... althans dat is mijn redenering :)

anderzijds weet ik ook dat mensen na plaatsen zonnewering in de auto problemen krijgen met onvoldoende dimmen van de spiegels.. en dan wordt er nagellak op de lens aangebracht.

Ik denk dat het een combinatie van beide sensoren is, want ik zou niet weten waarvoor anders het lensje vooraan dient? De RLS-sensor zit in de spiegelvoet dus daar dient het niet voor.

Smeeuwis

Donateur
Deze kijkt naar achter
eaf0ce0de6cbf82b3faff0315ad7282d.jpg
en deze kijkt dan naar voor
14e5d203c12ff271ce2e6fdff2166115.jpg
, klinkt logisch.

aiva tco adoks

Forumguru
Volgens mij heb ik light assist gezien met vcds voor mijn superb2. Werkt dit dan gelijk als ik bovenstaand heb zoals op de foto ??

Bakkertje

Forumguru
@Smeeuwis Die is voor je automatisch dimmende spiegel.
Een light assist camera zit in de voet van de spiegel, zie plaatje (volgens mij al eerder geplaatst..)

@aiva tco adoks nee dus ;)

Bijlagen

• IMG-4199.jpg
    IMG-4199.jpg
    152,5 KB · Weergaven: 75
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@Bakkertje :cry:, iemand op het mypolo forum heeft wel licht assistent ingebouwd op zijn 6r.

Het lijkt me op zich best uitvoerbaar, maar ik vraag me af of ik dat ervoor over zou hebben.
Het zit op mijn auto, tijdens het bestellen had ik de stille hoop het andere type camera in de auto (passat) te krijgen, maar dat was helaas niet zo. Standaard staat de grootlicht assistent uit en moet je die iedere keer aanzetten als de auto van contact is geweest. Ik weet natuurlijk niet hoe jullie achter het stuur kruipen, maar ik denk dan echt niet meer aan het inschakelen van een groot licht assistent.. In het kort, ja het zit erop en ik gebruik het zelden..

Joske

Forumguru
Ik heb de grootlichtassistent en heb hem uitgeschakeld zo ongeveer begin september 2014...

...

:lezen:

...

in tussen tijd eigenlijk nooit aan gedacht of gemist :pieker:

Smeeuwis

Donateur
Als hij constant aan zou blijven is het nuttig, anders niet. Ik woon in Flevoland en rij zeker in herfst en winter vaak met grootlicht, maar als ik er eerst aan moet denken is het geen toevoeging. Ik laat het erbij, dank voor deze toelichting mannen!

Bakkertje

Forumguru
@Smeeuwis het is mogelijk om met VCDS de groot licht assistent zo te programmeren dat ie standaard aanstaat. Ik heb echter gemerkt dat het niet altijd even feilloos werkt en heb dat daarom niet. Je kunt hem overigens dan ook weer uitschakelen door de lichtstandschakelaar even op stand aan en daarna weer op auto te zetten..

iichel

Nieuw lid
Groot licht assistent moet je altijd inschakelen, en werkt alleen op de 'auto' stand. In de adaptatie kanalen van 20 High Beam Assist kun je ook het een en ander aanpassen voor de gevoeligheid.

Voor de retrofit moet je kijken of je grootlichthendel een solide of een niet-solide pijltje naar achter heeft (zie plaatje).
Daarna moet je nog een spiegel vervangen door eentje met de HBA camera en er moeten 2 can-kabels heen getrokken worden. Vaak heeft de gewone dimmende binnenspiegel een 6-pin connector en de HBA spiegel een 8-pin stekker.

Dus je hebt nodig:
HBA binnenspiegel (afhankelijk per model, let op het voetje)
2 CAN kabels
Stekkerblokje
Stuurhendels (met eentje die naar achter vast 'klikt' werkt het ook wel)

Daarna moet je het nog activeren met VCDS en hoe dat op de PQ35/MQB autos moet weet ik niet, maar dat staat wellicht ergens in VCDS wel.

Op PQ25 (Fabia, Polo, Transporter, Ibiza) moet je kanaal 53 en 54 (mits beschikbaar) activeren in de BCM. Hiervoor moet je ook de auto-stand beschikbaar hebben, die zit er standaard niet op.

Bijlagen

• 1058001.jpg
    1058001.jpg
    47,3 KB · Weergaven: 51
Bovenaan Onderaan