Light assist -> dynamic light assist (vcds coding)

de_jeffen

Nieuw lid
Hoi allen,

Ik heb sinds een half jaar een Suberb III Style 2.0 tdi 4X4 190 pk MY2018 met Full option behalve open dak, stand verwarming en adaptieve ophanging.

Op zich heel tevreden van de wagen maar dacht met dat er op de bestelbon “auto light assist - dynamische grootlichtassistend” stond, dat ik effectief de “Dynamic light assist” zou hebben.

Maar nu komt er op het instelscherm alleen “light assist” te staan wat dus als gevolg heeft dat hij wel het grootlicht automatisch aan en uit zet en de bi-xenon koplampen wel meedraaien in de bochten (afs).

Maar ik mis dus het automatisch (deels) wegdimmen van de lichten, en aanpassen van de lichtbundel aan de wegsituatie zoals in het demofilmpje van de “Dynamic light assist” aangetoond wordt op de site van Skoda.
Ook de wimpers lighten niet op wat spijtig is want geeft toch meer stijl aan deze full option wagen.

Nu heb ik op het forum al heel veel gelezen maar geen sluitend antwoord of oplossing gevonden.

Ook heb ik eens een poging gewaagd in vcds via de beschrijving op ascoding met als resultaat dat de calibratie van de afs weg was en ik naar de dealer mocht omdat afstellen van de basis settings via vcds niet goed liep.

Dus mijn vragen zijn:
- kan ik light assist aanpassen naar dynamic light assist via vcds (in men bezit met licentie)
- welke is de exacte coding hiervoor?
- welke hardware is vereist op de wagen? Type camera, type koplampen,... (al denk ik dat ik wel al de juiste hardware heb)

Ik kijk alvast uit naar jullie reacties en hoop samen de oplossing te vinden.

Groeten,
Jef
 

Antera

Donateur
Hallo,

Smart light assist is niet naderhand te activeren aangezien de koplampen dit niet ondersteunen en vermoedelijk de software enz niet aanwezig is om dit aan te sturen.
 

de_jeffen

Nieuw lid
Dag Antera,

Al bedankt voor uw reactie.
de koplampen in de wagen zijn effectief wel meedraaiende bi xenon lampen met zo een zwart kapje dat deels over de lens schuift. model is 3V1.941.015.A en 3V1.941.016.A
Ook de camera in de wagen bedient oa de lane assist, verkeersborden, ...
Als ik in VCDS de aanpassingen deed volgens de instructies op ASCODING ging alles behalve dat ik de fout kreeg van de AFS afstelling en ik vermoed dat dit kwam omdat ze in die procedure zich baseren op LED dimlichten en niet bi-xenon.
https://www.ascoding.ch/en/activating-dynamic-light-assist-dla/
Dus ik had gevoel dat dit wel zou moeten lukken mist beetje andere programmatie in VCDS of in slechtste geval aanpassing koplampen.
Graag had ik de coding in VCDS gezien van iemand die wel Dynamic light assist heeft of smart light assist om zo te kunnen vergelijken.
Ook had ik graag de wimpers kunnen activeren want als ik de gegevsns en het aantal LED's bezien zitten ze er effectief in in de koplampen.
Zie afbeeldingen in bijlage:
 

Bijlagen

  • IMG_2550_LI.jpg
    IMG_2550_LI.jpg
    1.006,9 KB · Weergaven: 73
  • IMG_2595.jpg
    IMG_2595.jpg
    330 KB · Weergaven: 74
  • IMG_2596.jpg
    IMG_2596.jpg
    344,6 KB · Weergaven: 61

Antera

Donateur
Als je de wimpers hebt dan branden die standaard met dimlicht. Is dat niet zo dan zitten ze er echt niet in. Aantal jaar geleden heb ik met een forum lid de koplamp eruit gehaald en van binnen bekeken en ontbreken de leds en de aansturing.

Ook jouw koplampen zijn dan niet geschikt.

Ook dynamic lights assist alleen achteraf te coderen tot op heden op de passat Arteon en meen Touran met de LED high koplampen
 

de_jeffen

Nieuw lid
kan je dat van die wimpers zien aan de hand van het typenummer van de koplamp? want heb die topic gelezen waar je het over hebt en als ik met niet vergis zat er in die wagen een ouder type lamp in.

Wat wel niet 100% helder is voor me is dat de wagen wel de meedraaiende koplampen AFS heeft, en dat zwarte lipje om af te dimmen bij tegenliggers en dat ik ook op men bestelbon "dynamische grootlichtassistent" heb staan en niet gewoon "grootlichtassistent"
Tevens steekt ook de driehoekige camera in de wagen.

Als ik in VCDS zie kan ik alles perfect aanpassen maar loop idd vast als ik volgens het schema van ASCODING de AFS:FLA: Fernilicht (GLW:MDF) selecteer als lichtsturing origineel staat dit op AFS:FLA:BCM-Fernilicht
 

Antera

Donateur
Ik heb je net uitgelegd hoe je de wimpers kan zien. Ongeacht welke koplampen als ze met dimlicht niet mee branden zitten ze er niet in.:thumbsup:

Nogmaals de Superb is niet geschikt voor SLA achteraf mits je alles gaat aanschaffen zoals koplampen en vermoedelijk andere zaken en dan nog de vraag of het werken gaat zonder de juiste software enz.
 

de_jeffen

Nieuw lid
ik weet dat je dat juist uitgelegd had, maar had ook al gelezen dat je deze ook achteraf in VCDS kon actief zetten vandaar men vraag en gezien ze op de gegevensplaat van meerdere verschillende wattages van LED spreken kan ik me niet van de indruk ontdoen dat ze er wel inzitten.

Tevens had ik graag ook te weten gekomen welke hardware er dan effectief moet opstaan voor SLA gezien het er sterk op lijkt dat deze hardware aanwezig is op men wagen.

En zoals ook vermeld staat er op men bestelbon "DYNAMISCHE grootlichtassistent" maar heb de indruk dat ze er in de garage zelf niet 100% van op de hoogte zijn, dus was ik op zoek naar zekerheid om het ofwel laten in te schakelen bij de invoerder en anders zelf de oplossing te zoeken.

Reden dat ik dit niet "zomaar" opgeef is dat ik bij het bestellen van de wagen alle lichttopties genomen heb die mogelijk waren en er van overtuigd was dat ik ook de dynamische of smart light assistentie genomen had omdat deze optie me echt wel handig leek gezien de vele km's die ik doe.
 

gio92

Lid
Hallo @Antera vandaag gaan proefrijden met hopelijk onze nieuwe Superb (privé auto). Ik heb even 2 foto’s toegevoegd, weet dat het overdag is dat de foto’s genomen zijn maar wordt dit bedoeld met verlichte wimpers? Volgens de informatie zat er geen smart light assist op. Kan je het verlossend antwoord geven?
 

Bijlagen

  • 4F6D389B-B231-4B40-906E-E1CB366437AF.jpeg
    4F6D389B-B231-4B40-906E-E1CB366437AF.jpeg
    665,3 KB · Weergaven: 115
  • 2E942660-B503-4049-83A9-A03BC201ABAD.jpeg
    2E942660-B503-4049-83A9-A03BC201ABAD.jpeg
    896,4 KB · Weergaven: 111

de_jeffen

Nieuw lid
@Antera Ik dacht dat jullie de info over mij konden zien als je op men naam klikte vandaar dat ik me niet extra voorstelde.
Ik Ben dus Jef, afkomstig uit België 36j en heb sinds juni de Superb aangekocht voor men zaak www.consulpack.be, men vriendin rijdt wel al een tijdje met een skoda Fabia., Ik heb hiervoor hoofdzakelijk met Volvo gereden.
 
Bovenaan Onderaan