Lichtsensor in O2

Joske

Forumguru
Weet iemand waar ik de lichtsensor kan vinden in de O2?

Deze voormiddag bleven mijn lichten allemaal branden toen ik de garage uit reed.. contact afgezet en terug op, bracht niets op. schakelaar even af gezet en terug op, bracht ook niets op. Schakelaar 5 min af gelaten en terug op, toen gingen ze niet meer branden.. vreemd, dusja vermoeden is dat sensor vuil was/is.

Dus nu is de vraag, waar zit ie? :)

alvast bedankt

Joske

Noord26

Forumguru
Had het vandaag ook. Bleek een spat van een vlieg voor de sensor te zitten. Zit tegen je voorruit bij de binnenspiegel idd.

Joske

Forumguru
toch bij de regensensor.. dat verklaart mss waarom de ruitenwissers gingen toen ik dat even afkuiste, en dat het kortelings daarna in orde was. Waarvoor dient dan het zwarte kunststofstukje binnenin op het dashboard? aan de voorruit?

skodaboy

Forumguru
Waarvoor dient dan het zwarte kunststofstukje binnenin op het dashboard? aan de voorruit?

als ik me niet vergis is dat de sensor van de climatronic.
hier wordt bepaald hoe hard de climatronic gaat blazen..
meer zon = meer warmte =dat de airco harder zal blazen om de ingestelde temperatuur "sneller' te bereiken.

Joske

Forumguru
nu deze morgen toen ik naar huis reed weer problemen met de lichten..

1. ik start de wagen, de lichten gaan niet branden. (ok, er was licht genoeg)
  2. ik rij een tunnel in, de lichten gaan branden (ok, in tunnel aan)
  3. ik kom tunnel uit... en de lichten gaan niet meer uit totdat ik thuis ben, onderweg had ik de zon in de rug (dacht dat het daar dan maar aan lag) maar na een tijd niet meer (zon frontaal op auto) en toch bleven de lichten branden.
  4. ik stop bij de bakker en leg de motor af, (ondertussen is de zon al goed opgekomen natuurlijk) vertrek bij de bakker en de lichten gaan weer aan?
Ik heb nochtans gisterenavond voor ik vertrok mijn voorruit grondig gereinigd en toen ik daarnet thuis kwam was mijn lichtsensor helemaal proper.

Iemand een idee wat hier de oorzaak van is? (het feit dat de lichten aan gaan wanneer ik de tunnel in rij, moet toch stellen dat de sensor werkt?)
en neen.. ik kan niet naar de dealer bellen of langsgaan, want die is nog tem 18 augustus in vakantie :) (dus als ie "kapot" zou zijn wordt het toch garantie..)

En nog eens voor alle duidelijkheid: de lichtsensor zit toch op (buitenkant) de bevestiging van de spiegel? en niet het kleine vakje (binnen in wagen) aan de spiegel zelf?

P.S. en nu ga ik slapen.. het is wel geweest, al veel te lang wakker ;).

Octavia Simply Clever

Senior Member
De lichtsensor zit in de voorruit zoals de foto hierboven, let wel, wanneer je een snelheid behaald van 140 km/h gaan de lichten ook automatisch aan, ze doven pas nadat je bent gestopt.
Maar als de lichten terug branden nadat de wagen is verlaten en de motor terug word gestart vrees ik wel voor een mankementje.... ik zou gewoon nog even afwachten, mss doen onze extreme temperaturen ook wel mee...

skodaboy

Forumguru
het is mij bij de 02 ook opgevallen dat de lichten niet meer automatische doofden.

normaal gaan ze ook altijd aan,als ik hier wat verder op onder de brug van de autostrade door rijd.
maar als de zon (fel) schijnt gebeurd het wel eens dat ze NIET aanspringen.
rijden met de neus in de volle zon met de lichten aan gebeurd ook wel,maja dit is dan weer 'normaal' omdat ik de 140+ heb aangetikt.

de auto staat hier altijd in de kelder,dus als je hem start gaan de lichten automatische aan,
als ik dan uit de kelder rijd en 'boven' kom gaan de lichten normaal uit.

maar in de week bij het wegrijden gebeurde dit niet,de lichten bleven gewoon branden ondanks ik de zon vol op de neus had.
heb dus na enkele km's de lichtschakelaar gewoon op "0" gezet en naar m'n plaats van bestemming gereden.
op de plaats van bestemming heb ik de lichtschakelaar weer op "auto" gezet net voor ik de 02 verliet.

toen ik een half uur later weer naar huis reed,werkten de lichtsensor weer zoals het hoort.
bij vertrek géén lichten aan en toen ik hier weer de kelder in reed sprongen ze weer aan zoals het hoort.

Joske

Forumguru
@ertromp: bedankt voor het delen en meedenken :)

@skodaboy: zoals jij het stelt is het ook zeer herkenbaar voor mij! (als ik uit mijn garage rij, met brandende lichten dus, blijven ze ook aan..)
en die 140+ dat jij bedoelt, dat is Autobahnverlichting (ofzoiets) en heb je met VCDS geactiveerd veronderstel ik?

@Octavia Simply Clever: Was ook wel aan de hoge temperatuur aan het denken, heb toch nog 2 weekjes voor het te bekijken, dan toch maar eens met dealer er over hebben hoor. (Liever in garantie nog te vervangen :) ;) ) Bij de Fabia deden ze destijds ook niet moeilijk over een kapotte tankklep na 3 weken, was snel verholpen toen.

skodaboy

Forumguru
@ Joske,ik heb zelf niets of laten instellen van "autobahnverlichting".

als ik me goed herrinner is het een 'veiligheidsvoorzorg' die standaard op de 02 zit.
zet jou lichtschakelaar maar eens op "auto" en neem een stukje autosnelweg.
rij je sneller dan 140 km/u langer dan 10 seconden springen de lampen normaal aan.
zo werkt het toch bij mijn 02..

Joske

Forumguru
ja, had het ergens eens gelezen, maar wist niet meer of het in het instructieboekje was of op het internet :). Heb onlangs exact 140 gereden met CC op, lichten gingen niet aan, zal hetzelfde eens proberen bij 141 km/u dan ;) :)

Rallye

Forumguru
Nog een aanvulling: als de lichten zijn aangegaan omdat je sneller dab 140 hebt gereden, gaan ze volgens mij ook uit als je langer dan een aantal minuten langzamer dan 50 hebt gereden.

Joske

Forumguru
nog eens een update:

soms werken ze zoals het hoort, laatste 2 dagen dus wel. Maar toen het onlangs begon te regenen, vrij hevig, bleven de ruitenwissers lange tijd gaan (ruitenwisser stond op "auto") en gingen de lichten aan. (zoals het hoort) Maar toen het stopte met regenen én er was ook voldoende licht imo gingen ze alweer niet uit.. :(

Dus mijn "conclusie": het inschakelen van de lichten adhv de verschillende parameters waarmee rekening gehouden wordt werkt, maar nadien gaat het uitschakelen soms wel en soms niet automatisch. Iemand een idee aan wat dit kan liggen? Ik begin aan iets softwarematig te denken.. Uitlezen op foutcodes zal mss iets aan het licht brengen hoop ik.

lawewing

Forumguru
Ik heb eenzelfde ervaring. Als ik harder dan 120km/u rijd, dan gaat bij mij automatisch de xenon-verlichting aan. Als de snelheid echter weer onder de 120 zakt (hetgeen op de Nederlandse snelwegen nogal vaak het geval is), dan gaat de verlichting vervolgens vaak niet weer vanzelf uit, maar soms ook weer wel. En dat terwijl er op die momenten verder voldoende licht buiten is. Kennelijk een softwarebug. Ik heb me er bij neergelegd, zo vervelend vind ik het niet. Ik zou het kwalijker vinden als de verlichting in het donker automatisch ineens uit zou gaan.

Joske

Forumguru
Uiteraard @lawewing. Maar had zo het idee dat het in het begin wel allemaal vlekkeloos verliep en nu niet meer, dan krijg je wel het idee dat er iets niet klopt natuurlijk.. Bedankt voor het delen van de ervaring, dan maak ik me (iets) minder zorgen :)

mijn o2 sprong aan bij 150km/h en ging na een poosje weer uit( zat trouwens een boordcomputer in van een passat uit 2011)!

Bovenaan Onderaan