Lichtschakelaar koplampen nuttig?

VEEJAY

Forumguru
Het draaiknopje van de verlichting kan:

1. helemaal naar links -> licht blijft branden
2. automatische stand -> licht blijft branden
3. dimlicht -> licht gaat uit, twee zijlichten blijven branden
4. helemaal naar rechts -> licht blijft branden

met licht bedoel ik zeg maar in mijn geval die xenon dingen.

Wat is nu het nut van schakelaar 1,2 & 4?
 

Karstieman

Forumguru
Ik zou zeggen dat dat in de handleiding terug te vinden is, maar als ik mag gokken is een van die opties de coming home / leaving home functie
 

Arjen

Actief lid
Dit gedrag van het licht heb ik op dit moment ook. Het is een instelling van de boordcomputer.

Ik kon eerst mijn mistlampen vóór niet aankrijgen, en in de garage is de auto aan de computer gezet waardoor het probleem werd verholpen.

Ik had toen de keus of het licht altijd aan moest, of niet. En omdat ik altijd met licht wil rijden staat het altijd aan.

Wanneer je de schakelaar in stand 2 laat staan, blijft het licht ook branden als je de auto uitzet in het donker. Het licht gaat dan na ongeveer een minuut uit. De zogenaamde coming-home functie.

Dat het licht niet uit wil in stand 1, vind ik niet kunnen. Daarover ga ik een nieuwe afspraak maken met mijn dealer om dat aan te passen.
Het is allemaal aan te passen, maar de auto moet aan de computer in de garage.
 
Bij mij is stand 1 gewoon UIT. De automatisch functie gebruik ik niet, misschien alleen in het buitenland waar het niet gebruikelijk is om standaard met lampen aan te rijden. In Nederland rij ik altijd met stand 4. Stand 1 moet ook uit blijven aangezien ik niet altijd mijn lampen aan wil hebben wanneer de motor aan staat.
 

Arjen

Actief lid
Omdat onder stand 1 de lampen aan staan, branden ze ook tijdens het starten. Dat vind ik niet prettig.

Stand 2 zou zo moeten werken dat het licht alleen aan gaat wanneer het donker wordt. Alleen bij mij heb ik speciaal gevraagd of ze onder 2 altijd aan kunnen.
Dan heb ik altijd het licht aan, maar gebruik ik ook de coming-home functie.

Als je dan 's avonds de auto ontgrendel baadt die in een zee van licht. Prachtig. /forum/images/graemlins/smile.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Als je dan 's avonds de auto ontgrendel baadt die in een zee van licht. Prachtig. /forum/images/graemlins/smile.gif

[/ QUOTE ]

Ik heb dat nu al wanneer de verlichting gewoon helemaal uit staat, stand 1 dus.
 

VEEJAY

Forumguru
Soms is coming home vervelend als iedere keer weer geroepen wordt:"MENEER UW LAMPEN STAAN AAN".

Maar dat kan ik dus voorkomen door de schakelaar in stand 1,3 of 4 te zetten.
 

higgy

Forumguru
Aangezien ik m'n Octavia nog niet heb (bijna, bijna): WAT zegt de HANDLEIDING over de verschillende standen van de lichtschakelaar? Wie wil die er even bijpakken en dat hier intypen?
Dank.
 
1. Helemaal naar links -&gt; licht is uit
2. Automatische stand -&gt; licht blijft branden indien het donker wordt. Houdt geen rekening met slecht weer.
3. Stadslicht
4. Helemaal naar rechts (dimlicht) -&gt; licht blijft branden

5. 1x uitrekken -&gt; Mistlicht voor
6. 2x uitrekken -&gt; Mistlicht voor en achter
 

Arjen

Actief lid
Stand 5 en 6, het uittrekken van de schakelaar ivm met het mistlicht voor en achter kan alleen vanuit stand 3 en 4. Bij de overige standen is er een mechanische vegrendeling.

Daar zal wel de filosofoe achter zitten dat je de mistlampen altijd bewust moet aanzetten, en dat dat niet mag in de zogenaamde tunnellicht stand (2).
 
Bovenaan Onderaan