Lichte lekkage koelvloeistof

DJSmiley

Actief lid
Sinds enkele weken heb ik last van een lichte lekkage van koelvloeistof. Ik heb nu een paar keer moeten bijvullen inmiddels. Tot max gevuld, en met een week of 2 zat ie weer op min (+/- 1000km gereden)

Koelwatertemperatuur is netjes constant, eigenlijk nergens is iets te merken.

Vandaag tijd gemaakt om er even naar te kijken. Inmiddels wel (deel van) de koelvloeistof gevonden, de oorzaak echter nog niet.

Er ligt zichtbaar KVS op een randje, links van de accubak, schuin onder de vacuum/tandempomp.
Net te zien als je tussen luchtfilterhuis en vacuumpomp door kijkt.

kvs.jpg


Iemand toevallig ook dit meegemaakt en een idee wat de oorzaak is?
Kan altijd nog luchtfilterhuis eraf halen of vanaf de onderkant kijken, maar als ik die moeite kan besparen :)

Auto:
O2 1.9TDI, 2005, motorblok bjb, 373dkm momenteel
 
Laatst bewerkt:

DJSmiley

Actief lid
Ik weet niet hoe je motorblok is opgebouwd, maar zou het de koelwaterpomp kunnen zijn?

Denk het niet. Koelwaterpomp zit aan de andere kant van het blok bij de distributieriem.
Nu weet ik niet waar een defecte pomp zou lekken, maar dat lijkt me aan de andere kant van het blok.

Overigens is de waterpomp vervangen samen met de distributieriem in maart dit jaar (bij 342dkm) door Vagtechniek.
Zegt natuurlijk niet dat het niet kan, maar het lijkt mij minder voor de hand liggend.
Overigens had ik dan ook een groter verlies verwacht. Dit lijkt eerder een lek slangetje of koppeling ofzo gezien de kleine hoeveelheid (<200ml in 2 weken)
 

Cordoba

Forumguru
Duidelijk @DJSmiley Mijn waterpomp raakte de laatste maanden voor de distributiewissel wel wat vloeistof kwijt (op 5000 km ruim een halve liter bijgevuld), en na de wissel was dit ook gewoon over.

Reservoir met dop met overdrukventiel zit waarschijnlijk ook aan de andere kant, dus zal het ook niet zijn.
 

DJSmiley

Actief lid
Klopt.

fototje van hetzelfde type blok (niet mijn auto)

blok.jpg


Reservoir zit links, distributie ook.

'diep' bij het rode pijltje vond ik dus kvs
 

EdK

Forumguru
geen porreusse slangen waar het uit lekt ?
Alle verbindingen en aansluitingen van koelvloeistof zitten goed gemonteerd ?
Blok eens goed schoonspuiten en dan een dag of 2 rijden en dan kijken of je weer leksporen ziet
 

Arjann

Forumguru
Zo te zien lekt het onder de tandempomp. Daar zit een koelvloeistof huisje. Waarschijnlijk lekt het huisje, de o-ring of een slang-aanluiting.
 

DJSmiley

Actief lid
Zo te zien lekt het onder de tandempomp. Daar zit een koelvloeistof huisje. Waarschijnlijk lekt het huisje, de o-ring of een slang-aanluiting.

Dit weekend luchtfilter enz losgehaad en het lijkt idd bij het huisje vandaan te komen.

Kan alleen nog niet goed oordelen of dat de oorzaak is, of een gevolg.

Als het de oorzaak is en met dat dingetje vervangen opgelost is.. prima. Maar als het veroorzaakt wordt door een lekkende tandem/vacuumpomp dan zal het volgende pakkkingkje ook vrij vlot weer verrot zijn.

Ik heb de 'normale' symtonen nog niet van een lekke vacuumpomp (geen inhouden, geen olie verbruik of juist steigen, geen olie in brandstoffilter). Dus misschien is het ook de pakking van tandempomp.

Nu kan ik die pakkingen wel (preventief) vervangen, maar is er een manier om die pomp te testen? Ik merk dat 1 kant de koppeling wat loszit (schijnt vaker voor te komen). Misschien lekt ie daar ook wel iets vacuum. Als ik namelijk langdurig rem dan wordt het pedaal uiteindelijk hard. Dus dat ligt wel weer in lijn met de vacuumpomp (Al wil de leiding naar de rembekrachtiger ook nog wel eens lekken)


Alternatieve optie is om de hele handel in 1x te vervangen: Tandempomp, huisje en pakkingen. Maar dan zit ik op 300 eur aan materiaal en ik blijf een Nederlander :)
 

Arjann

Forumguru
Ik zie geen olie of diesel lekkage dus je tandempomp zal niet lekken. Ik zou gewoon het koelvloeistof huisje vervangen
 

Cordoba

Forumguru
Alternatieve optie is om de hele handel in 1x te vervangen: Tandempomp, huisje en pakkingen. Maar dan zit ik op 300 eur aan materiaal en ik blijf een Nederlander :)

Eigen risico voor ziektekostenverzekering zit volgens mij boven de 300 euro, dus als rechtgeaarde Ollander.... :D
 
Bovenaan Onderaan