Lichtbeeld is een zooitje? (projector-koplampen)

greenlinediesel

Senior Member
Beste mensen,

Ik heb een klein geschilletje met mijn Skoda-dealer. Ik ben van mening dat het lichtbeeld van mijn lenzen niet goed is (de lampen lijken niet goed verticaal gesteld te zijn), en de dealer zegt dat het allemaal is zoals het hoort te zijn. (gecontroleerd met stel-apparaat)

De lichtopbrengst is prima, maar als ik naar de lijnen van de lampen kijk schijnen ze gewoon niet waar ze horen te schijnen (naar mijn mening). Ik kan mijn vinger er niet helemaal op leggen, maar vooral op de laatste foto zie je duidelijk dat het een zooitje is.

Heeft iemand een idee?

Alvast dank weer :yeah:

nb. alleen de dimlichten + stadslichten branden. Geen andere verlichting.

IMG-20181228-200443.jpg

Vanuit de auto. Lampen staan hier op normale hoogte.


IMG-20181228-200515.jpg

Vanuit de auto. Lampen staan hier op de laagste stand.


IMG-20181228-202153.jpg

Vanaf buiten de auto.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
De foto met de lampen in de laagste stand laat mooi zien dat de berm (rechts) meer verlicht wordt als de rest van het wegdek. Dit is normaal en hoort zo!

Voor mij ook geen vreemde vertoning eerlijk gezegd...
 

Cordoba

Forumguru
Als ik heel kritisch kijk naar de foto met lampen in de laagste stand, krijg ik het idee dat de linkerlamp iets naar rechts schijnt, en de rechter iets naar links. Als je een foto maakt waarbij de lampen op een muur schijnen, moet je dat eens doen als de auto ca. 1 meter voor de muur staat, en ook nog eens op een meter of 4-5 voor de muur. Als je dan ziet dat de afstand tussen de schuine lijn van de linkerlamp en de rechterlamp verandert, weet je dus dat de lampen links/rechts niet goed staan afgesteld.
 

Brutus12

Actief lid
lichtbeeld asymmetrisch ziet er normaal uit. Lichte vlekken kunnen voorkomen bij een vuil koplampglas, zal hier niet het geval zijn.
Lampen controleren of er geen niet goedgekeurd spul in zit (geen E-keur).
 

turboturbo

Forumguru
Ook handig om te weten; wat voor lampen zitten er in de koplampen? Halogeen pitjes? xenon, led? OEM of aftermarket?
 

turboturbo

Forumguru
Oh ja, zie het nu (mobiele weergave website geeft alleen handtekening weer in landscape mode)

Vraag aan @greenlinediesel; was het lichtbeeld met de originele lampen (dus vóór de aanpassing) anders of wél goed?
 

greenlinediesel

Senior Member
Bedankt allemaal voor de reacties! Alleen om dit forum zou mijn volgende auto weer een Skoda zijn :-)

Toen ik ging shoppen voor een nieuwe auto was ik op zoek naar een auto met OEM xenon. Mijn vorige auto's hadden dit ook en stond dus zeker op het wensenlijstje. Echter, was een F2 Greenline met OEM xenon niet te vinden. Naar mijn weten zijn deze ook niet origineel in Nederland geleverd, alleen bij de oosterburen.

Ik vond de lichtopbrengst van de halogeen i.c.m. de projectors van de F2 ronduit slecht. Ik heb de halo's vervangen door een 35W 8000K xenon set. Na het inbouwen gelijk naar de dealer gereden voor het laten afstellen ervan zodat andere weggebruikers ook nog iets kunnen zien. Wel zo fijn. Lichtopbrengst is uitstekend en gelijk aan de nieuwere auto's van VAG met OEM xenon of LED.

Twee dingen die mij opvallen.

1. zoals @Cordoba stelt lijk het inderdaad of de lampen elkaar iets scharen waardoor het lichtbeeld rommelig lijkt. (onze andere auto - Mazda 6 met xenon - heeft een hele duidelijke harde lijn op het wegdek in een mooie V vorm)

2. zoals @Brutus12 aangeeft kan het te maken hebben met vuil koplampglas en/of de lens. Ik maak mijn koplampen regelmatig schoon om dit te voorkomen. Wat ik wel raar vindt is dat mijn lenzen niet helder wit zijn (zoals bij onze andere auto) - deze zijn een beetje lichtgrijs. Dit was al zo toen ik de auto kocht. Heeft er misschien ooit een 55W set ingezeten die de lenzen heeft verpest?

Ik zal de komende dagen eens de auto tegen een muur laten schijnen - even kijken wat er gebeurd.
Hieronder nog een foto van de originele halogeen lampen op dezelfde weg.

IMG-20171221-072533.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Zeker. Had ik misschien wel jaren eerder moeten doen ;), want dit rijdt uitermate relaxt.
Zoooo jammer dat die Fabia Greenline destijds niet met DSG geleverd kon worden...
 
Bovenaan Onderaan