Licht metalen velgen fabia hatchback 15 inch

welke velgen passen op de fabia hatchback 2009 licht metaal waar moet ik op letten iemand iets te koop misschien :-)
 

EdK

Forumguru
en hoe start ik een pb ?
is het gelukt ??

wat is hier fout aan peter ?
Belangstelling of het is gelukt
Of staat er nu ergens in de regels ook al dat we nieuwe leden niet op weg mogen helpen met zijn allen ???
Geef me dan even het regel met lidnummer op of citeer het voor me ....
 
Die vraag was beantwoord, en had om te beginnen al niets met dit topic te maken.
Als het 'm niet gelukt is komt de vraag nog wel een keer, en als 't 'm wel gelukt is, heeft jouw vraag geen enkel nut.
Zinloze manier om meer berichten te plaatsen misschien?
was me niet duidelijk waar deze vraag te stellen mijn excuses
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Cordoba

Forumguru
In de kennisbank staat volgens mij ook welke bandenmaten, en mogelijk ook welke velgmaten passen onder een bepaald model Skoda. Overigens kun je voor een Fabia ook velgen van een Seat Ibiza of VW Polo nemen, en vaak kun je dan nog de naafkapjes vervangen door passende Skoda naafkapjes. Belangrijkste is dat je let op de velgmaat (kleinere velgdiameter kan betekenen dat de velg niet over de remschijven/remklauwen past) omdat de remmen afhankelijk zijn van de uitvoering. Een grotere velgmaat kan eigenlijklijk altijd, alleen moet er dan wel een plattere/lagere bandmaat op. Bij mijn Fabia I had ik bijvoorbeeld de originele stalen velgen vervangen door velgen die eigenlijk voor een Audi A3 waren, maar gewoon pasten, en de banden over laten leggen op de andere velgen.

Achter op je velg staan normaal ook de specs van je velgen:
- diameter in inch (bijv. 15")
- steekmaat (aantal wielbouten en de diameter van de cirkel in mm waar de boutgaten op zitten) bijv. 5 x 100 voor je Fabia
- ET-waarde bijv. 43 mm, hierbij kun je zonder probleem tot 5 mm afwijken, waar bij een lagere waarde de wielen verder naar buiten komen te staan.
- J-waarde (de breedte van de velg, hierdoor wordt de minimale en de maximale bandbreedte beperkt, op dezelfde velg kun je bijv. 185/60x15" banden plaatsen, maar ook 195/50 x 15" banden passen zonder enig probleem.
 
In de kennisbank staat volgens mij ook welke bandenmaten, en mogelijk ook welke velgmaten passen onder een bepaald model Skoda. ...............
- J-waarde (de breedte van de velg, hierdoor wordt de minimale en de maximale bandbreedte beperkt, op dezelfde velg kun je bijv. 185/60x15" banden plaatsen, maar ook 195/50 x 15" banden passen zonder enig probleem.
en 195/55x 15" ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Zoals Peter al aangeeft, geen probleem, wat de hoogtematen betreft zijn er voorkeursmaten die in elk geval in de kennisbank, en mogelijk ook in het instructieboekje van de auto zijn terug te vinden, en ook bij de aangegeven bandenspanning in het tankklepje kun je die terugvinden.
 

Kanerr

Forumguru
@petalouda als je wat sportievers en goedkoops wilt heb ik wel nog 3 setjes om uit te kiezen :)

2x een setje van 17" en 1x 18" Zal deze week schoonmaken en fotos plaatsen :)
 

Kanerr

Forumguru
Ik geef letterlijk antwoord op zijn startpost... Maar zal inderdaad in het bazaar posten.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan