Licht met lichtsensor wel heel snel aan

Sinds eind vorig jaar in het bezit van een Fabia 3 en hebben onder andere als extra optie destijds een lichtsensor laten inbouwen.

Nu is het zo dat ik deze niet helemaal lekker vind werken.
Heb in vorige auto's ook lichtsensoren gehad (ford, volkswagen) die vele malen beter werkte.

Wat het probleem is dat de sensor veel te snel schakelt, op het moment dat je bijvoorbeeld op de snelweg een viaduct onderdoor rijd in een fractie van nog geen seconde gelijk de verlichting aan schakelt en vervolgens weer uit binnen enkele seconde.

Ook als het een beetje schemerig begint te worden lijkt het wel een knipperende kerstboom continu aan-uit-aan-uit.

Mee terug geweest naar de dealer maar die zeggen dat ze dit niet kunnen afstellen.
Het lijkt of de sensor geen delay heeft, gewoon per direct inschakelt.

Iemand hier ook last van ?

Mvg.

Peter
 

EdK

Forumguru
Ergens in de instellingen van de Amundsen onder licht volgens mij kun je de gevoeligheid instellen in meen 3 standen.
Ben dat eens tegen gekomen toen ik in de menu's aan het rondneuzen was..
Je moet volgens mij eerst de knop "CAR" indrukken en dan naar instellingen.

Envond hem bij mij toen een beetje te laat inschakelen, met gevolg dat ik in situaties kom dat ik me achterlichten al aan wil hebben, maar nog uit zijn omdat de dagrijverlichting nog aanstond

En ja ik weet dat de achterlichten met VCDS aangezet kan worden samen met dagrij verlichting. :pardon:
 

KodiaqS2

Senior Member
Bij mn Kodiaq is de gevoeligheid wel in te stellen maar de aan/uit regeling moet los daarvan wel met een bepaalde vertraging uitgerust zijn lijkt mij. Anders krijg je een kerstboom als de zon door bomen langs de weg schijnt.. bijvoorbeeld.
 

gerven

Lid
onder de toets CAR vind je in de Amundsen Wageninstellingen en daaronder Licht. je kunt kiezen uit gevoeligheid lichtsensor van Vroeg, Middel en Laat.
 
Helaas werkt dit hier niet, heb de genoemde optie niet in het licht menu zitten.
Kan enkel de tijd van de Coming en Leaving home functie instellen.
Nergens zie ik een instelling voor de gevoeligheid van de lichtsensor staan.
Zie bijgevoegde foto's


Ter info Fabia 3 is van 11-2018 nieuwe facelift model.


Mvg.
Peter
 

Bijlagen

  • Foto01.jpg
    Foto01.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 87
  • Foto02.jpg
    Foto02.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 80

gerven

Lid
sorry, dan heb je een andere Amundsen dan de mijne. Volgens mijn boekje moet je de toets CAR indrukken, het tandwieltje kiezen (zal wel instellingen betekenen) en dan zie je LICHT en o.a. de sensorkeuze.
 

kylimo

Senior Member
Is het wel een originele lichtsensor? Hij is tenslotte achteraf ingebouwd.

Groeten Boy
 
Is zeker de originele lichtsensor, bij bestelling van de auto is deze optie al opgegeven.
En is dus af fabriek ingebouwd.

Wel heel vreemd dat ik dit niet kan instellen.

Mvg.
Peter
 

kylimo

Senior Member
Aha. Ik heb er mijn eigen verhaal van gemaakt. Ik dacht dat het een gebruikte FIII was, waar je dit in hebt laten bouwen.
Vanochtend nog even bij mijn FIII gekeken, maar inderdaad zoals boven beschreven bij mij. Via Car, etc.

Groeten Boy
 

EdK

Forumguru
Wel heel vreemd dat ik dit niet kan instellen.
Is de sensor wel goed aangemeld in de BC?
Moet deze niet bv op 2 plekken aangemeld worden en is dit maar op 1 plek gedaan ?
Denk dat bv @Antera hierop misschien een antwoord kan geven, want is vreemd dat je het niet kunt vinden in je instellingen...
 
Nog even het instructieboekje geraadpleegd en ook daar staat in dat je de gevoeligheid van de lichtsensor en regensensor kan instellen.
Misschien dat je de gevoeligheid alleen kunt instellen als je ook een regensensor hebt.

Heb destijds alleen gekozen voor de lichtsensor.

Mvg.
Peter
 

jongetje

Forumguru
Los van de gevoeligheid moet hij niet direct aan en direct na de tunnel weer uit. Hier hoort gewoon een vertraging in te zitten. Dat is bij mijn sensor ook, los van of deze vroeg of laat aangaat (ik heb hem op vroeg staan want rijdt liever wat eerder met licht en ben dan goed zichtbaar).
 
Ok duidelijk, maar dit zou de dealer ook moeten kunnen?
Want kreeg van hun een heel kort door de bocht antwoord: Het kan niet

Mvg Peter
 

Canon-Eye

Forumguru
De dealer kan het ook, mits dit met de dealer-egen systemen mogelijk is (ik vermoed van wel, maar weet dat niet zeker).
Als het alleen met VCDS of VCP gedaan kan worden, dan "kan" - of beter gezegd: dan mag - de dealer dat niet volgens de regels van importeur Pon.
 
Bovenaan Onderaan