licht bruine drap aan oliedop

jeve2

Lid
Goedemiddag,

Even een klein vraagje :

Ik ga binnenkort op vakantie en nu ben ik even de vloeistoffen aan het controleren.
Aan de binnenzijde van de oliedop zit een soort heel licht bruin/tot wittige drap aan.
Dit zit ook aan het begin van de binnenzijde waar je de olie bijvult.

kan dit heel veel kwaad ?

gr
Jeve1
 

Ronnie

Forumguru
Niks mis mee, is condens wat in het carter gevormd wordt. Normaliter in Nederland wordt de olie niet echt warm, zo tussen de 60-90 graden, wanneer je even de autobaan opgaat en je houdt de gang er een beetje in wordt de olie al snel zo'n 100-120 graden, je zult zien dat het daarna weg is.
 

Gieliovd

Forumguru
Jup, sludge, te lage motor (olie) temperatuur door korte ritjes en koud weer, condens in motorblok, slaat op je oliedop.
 
dat is idd sludge door korte ritjes.
Zit dan vocht/ condens door je olie.
Soms kan dit zoveel zijn dan na een lange rit de olie ineens onder peil is.
busje olie meeneem kan dus geen kwaad, en een keer peilen onderweg.
 

jeve2

Lid
Bedankt voor al jullie reacties :xyxthumbs:.
De ritten die ik rij zijn idd naar mijn werk en terug, elke dag zo rond de 60 km.
Zijn dus zeker geen lange ritten.

gr
Jeve1
 

Gieliovd

Forumguru
Mwah.. 60 km moet zat zijn om condensvorming te voorkomen. Misschien met dit weer iets minder maar normaal gezien zat.
 

jeve2

Lid
Goedemiddag,

Helaas is het nog steeds niet weg en heb er inmiddels een lange vakantierit op zitten.
Het lijkt zelfs erger te zijn.
Wat zou dit zijn ?
 

purk

Senior Member
Goedemiddag,

Helaas is het nog steeds niet weg en heb er inmiddels een lange vakantierit op zitten.
Het lijkt zelfs erger te zijn.
Wat zou dit zijn ?

ik zou het eerst maar eens weg halen en dan kijken of het terug komt, je hebt een 2.0 of niet ?

Daar zit je olie dop extra hoog op je klepdeksel het zou dus kunnen dat dit de koudste plek blijft en toch de drap blijft zitten.
 
Ik zou me er niet druk om maken. Bij de Skoda Octavia 1 die ik heb had ik al heel snel in het begin last van mayonaise aan de olievuldop. De auto staat inmiddels op 410000 km er rijd gewoon nog steeds. Kortom geen probleem. Wel inderdaad je koelvloeistof in de gaten houden of het peil hetzelfde blijft,anders is er wel iets aan de hand.
 

jeve2

Lid
Goedenavond,

Bedankt voor jullie reacties !!!!

Verbruik eigenlijk heeeel weinig koelvloeistof.
Ik heb een 1.6.
 

Gieliovd

Forumguru
Zolang je oliepeil niet vreemd doet, je geen koelvloeistof verbruikt en het geen Remia fabriek wordt dan had ik me niet te veel zorgen gemaakt. Ik heb er ook last mee gehad met meerdere auto's.

Kijk van de zomer/voorjaar eens wat het doet.
 

knubbe72

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde gehad met mijn motorfiets... er zat een lekje in een pakking, waardoor er koelvloeistof in de olie kwam
 

fbl01

Nieuw lid
Mwah.. 60 km moet zat zijn om condensvorming te voorkomen. Misschien met dit weer iets minder maar normaal gezien zat.


Ververs een keer extra de olie (en maak de dop schoon) en kijk of het dan weer terugkomt.
Het is condens, wat (vooral in de winter) achterblijft omdat de motor niet warm genoeg wordt. Eigen ervaring...
 
Bovenaan Onderaan