Lexus NX 300h (4 dagen op proef dankzij LexusNL en Autovisie)

Neptukker

Forumguru
Zoals eerder aangegeven mochten wij dankzij Lexus Nederland en Autovisie vier dagen kennis maken met de Lexus NX 300h. http://www.skodaforum.nl/forum/i/vreemdgaan-uitnodiging-autovisie-op-zak-lexus-nx-300h.26291/

IMG_3201.jpg

Op 27 maart hebben wij ons op het afgesproken tijdstip gemeld bij Lexus Amsterdam. Dankzij de grote stroomstoring was de showroom knap donker en moest de koffie nog even wachten. Aanwezig waren de mede testrijders, medewerkers Lexus Amsterdam, Guido Roozekrans (PR Louwman & Parqui) en Dries van Elzen (Autovisie). In een ontspannen sfeer kennis gemaakt en toen er eenmaal weer stroom was ook nog heerlijke koffie gedronken.
Aansluitend een korte presentatie gehad over het merk Lexus om uiteindelijk over te gaan tot het onthullen van 'onze' auto's. De auto welke door ons meegenomen mocht worden was een 4WD Sport F uitvoering met een fraai glazen panoramadak. Er was ook nog zo'n auto beschikbaar in het wit zonder panoramadak (Autovisie duurtester) en een 4WD aangedreven NX 300h in President uitvoering (de meest luxe uitvoering inclusief luchtvering enz, enz,).

Na een goede lunch in de showroom was het tijd om naar huis te gaan, de Skoda bleef achter.


Zoals gezegd kregen we de beschikking over een AWD F Sport uitvoering. Met trekhaak en panoramadak moet je een kleine 70k € aftikken bij de dealer, serieus geld.

Interieur:

Fraai uitgevoerd met o.a. leer op het dashboard en stoelen die elektrisch verstelbaar zijn (maar wel zonder geheugen!!!!), infoscherm en touchpad om van alles te bedienen. Het stuurwiel kent vele knopjes en ligt fijn in de hand en ziet er fraai uit. De klokkenwinkel is variabel per rijmodus (Eco, Normal, Sport, Sport+). De ene keer is geeft de teller informatie over het gebruik en vervolgens is het een toerenteller, fraai! De ruimte achterin is vrij goed (als je het niet vergelijkt met een Superb) maar de hoofdruimte valt tegen, zeker met het glazen dak. Je moet niet langer dan 1,85m zijn. Hier gaat de vorm boven functie.

De bediening van het centrale scherm en navigatie gaat na enige gewenning van de touchpad best goed. Toch blijft het gevoel knagen dat je voor een aantal functies liever echte knoppen hebt zoals je die bijvoorbeeld hebt voor de klimaatregeling. Dissonant in het geheel is het premium navigatiesysteem welke niet premium waardig is. De graphics op het scherm kunnen niet concurreren met de ‘oude’ Columbus, laat staan met het MQB models van Skoda. Je wordt prima van A naar B gebracht maar op het scherm wordt je niet veel wijzer over de route. Slecht afleesbaar door de kleurkeus, op elk zoomgraad te weinig informatie en niet bruikbaar voor toeren op de kaart zonder routegeleiding.

Na enige gewenning (jaren VAG gewend) voel je je snel thuis in het fraaie niet dertien in een dozijn interieur. Zonder het glazen dak is de zwarte hemelbekleding van de F Sport wel erg claustrofobisch, het moet je smaak zijn.

IMG_3222.jpg


Rijden:

Je zit natuurlijk hoger boven de weg maar door de normale zithouding voel je je geen buschauffeur zoals je dat kunt hebben bij MPV’s. Eigenlijk ben je heel snel gewend en is de instap (voorin) erg makkelijk.

Dat Lexus (Toyota) veel hybride ervaring heeft werk je gelijk. Het samenspel tussen de verschillende aandrijfvariatie is bijna niet waarneembaar en loopt erg soepel en is indien gewenst te volgen op het infoscherm. Je komt er achter dat er vele variatie mogelijk zijn.

Volledig elektrisch rijden is te kiezen met een speciale knop maar die weigert vaak dienst als gevolg van hoe de software geprogrammeerd is. In de praktijk bepaalt de auto gewoon hoe je aangedreven wordt. Er is bijvoorbeeld geen knop om te sturen dat de accus’s opgeladen moet worden zodat je later in de stad elektrisch zou kunnen rijden.

Al deze techniek zorgt er voor dat de aandrijving zeer prettig is mits je niet alle gecombineerde 197 paarden van stal wilt halen. Ga je een poging doen om sportief te rijden dan gaat de CVT roet in een eten gooien door als een dolle hoog in de toeren je gaan gieren en is van het normaal gesproken zo rustige interieur geen sprake meer. De snelheidsbeleving en het motorgeluid loopt zo uiteen dan het zelfs lachwekkend is. Niet doen! De sound composer die in toeren klimmend geluid kan simuleren is lachwekkend en zet je snel weer uit, wat gelukkig kan. Gewoon niet te veel vragen en zoek het comfort in deze Lexus en die is in het algemeen hoog. In het algemeen wel maar het F Sport onderstel gooit hier iets roet in het eten. De eerste demping kan soms best hard zijn en daar leidt het comfort wat onder. De looks van de F Sport spreken mij erg aan maar het onderstel wat minder. Ik verwacht dat het normale onderstel (heeft toch dezelfde techniek) beter past bij de aandrijving. Je kunt ook stellen dat het juist de aandrijving is die niet goed past bij de rest van de auto. Kip of ei verhaal. Door het hoge eigen gewicht heb je overigen toch al niet het gevoel dat er 197 pk klaarstaat dus relax, relax, relax!

In de stad is de Lexus goed in zijn element. Je hebt een goede blik op de weg en de auto is lekker wendbaar en ook nog eens zuinig. Op de snelweg met glad asfalt is de harde demping niet zo’n issue en is het een comfortabele kilometervreten die dan opeens een beetje deinerig aanvoelt. Begrijp me niet verkeerd, dit is niet negatief bedoeld want ook als het flink waait voelt de auto (mede door het hoge gewicht waarschijnlijk) lekker stabiel.

Bij het kilometervreten op de snelweg vallen twee dingen het meeste op. De erg fraaie sportstoelen zijn niet zo fijn als je op het eerste gezicht lijken. De zitting is toch wat kort en doen uiteindelijk onder voor stoelen die Skoda levert. Niet slecht, maar niet zo top als bij de eerste indruk. Het andere punt is het verbruik op de snelweg. Als je 1:11 scoort heb je het echt wel gehad. Een hybride is gemaakt voor de stad en een lachertje op de snelweg.

Veiligheid:

De automatische cruise control (ACC) werkt na enige gewenning goed en gaat helemaal terug naar 0 km/h en weer omhoog. Wel jammer dat deze pas vanaf 47 km/h in te schakelen is.

De AWD zorgt voor probleemloos rijden op een modderpaadje met enkel tractorsporen. Dat ging indrukwekkend makkelijk om normale zomerbanden.

Het systeem welke automatisch noodstop uitvoert heb ik voor het gemak maar niet getest evenals de airbags.

De lichtopbrengst van de schitterende LED koplampen viel mij tegen evenals de werking van de ruitenwissers.

Wat verder opviel:

De bagageruimte is niet al te groot en een big shopper tas kan niet eens rechtop onder de wat gammele hoedenplank staan.

De vormgeving van de buitenkant vind ik echt helemaal te gek. Echt helemaal anders dan anders en vol mooie details. Of ik het er nog net zo over denk over vijf jaar zal de tijd leren.

Conclusie:

De Lexus NX 300h is een leuke eigenzinnige SUV met veel goede eigenschappen en een geheel eigen karakter die een schare liefhebbers verdient. Voor ons als gezin met drie jonge kinderen is dit niet de auto die onze wensen vervult .



Op 30 maart mochten we de auto weer teruggeven aan Lexus bij BrasserieNL te Leidschendam. Onder het genot van een heerlijke lunch met het goede gezelschap alle ervaringen doorgenomen waarbij ook andere onderwerpen te tafel kwamen. Het was erg gezellig en gewoon jammer dat wij op een gegeven moment afscheid moesten nemen om weer naar Tukkerland af te reizen. Onze eigen Skoda had inmiddels de befaamde Lexus Red Carpet Treatement ondergaan en was zowel van binnen en van buiten weer spic en span.

In de komende Autovisie is een artikel gepland waarbij ook een filmpje op de website zal komen.

Ik wil Lexus Nederland en Autovisie en het gezelschap hartelijk danken voor een leuke (automobiele) ervaring.

https://twitter.com/Autovisie/status/581440472142491649
https://twitter.com/Autovisie/status/582582688483250176
https://twitter.com/Autovisie/status/582582730367565824

IMG_3201.jpg IMG_3222.jpg IMG_3202.jpg IMG_3207.jpg IMG_3215.jpg IMG_3190.jpg IMG_3187.jpg IMG_3188.jpg IMG_3189.jpg IMG_3198.jpg
 
Laatst bewerkt:

peterrapid

Forumguru
Mooi geschreven @Neptukker, echt niet my cup of tea die NX vind de proporties neus kont en wielen uit balans, om daar wat lijn in te krijgen moet je hem bijna 10cm naar beneden zetten en 22" op plaatsen wat waarschijnlijk het comfort sterk naar beneden haalt :deuk: maar toch een pluim voor Lexus die met nieuwe gewaagde lijnen durft komen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Leuke review. Wat mij opvalt is dezelfde ervaring die ik had tijdens een proefrit met een Auris hybride, wat het rijden betreft. Ik ben er van overtuigd dat wat zich hier wreekt, onze tsi/dsg ervaring is.
 

Rosinfield

† In Memoriam
zo'n CVT is echt een drama idd @Rosinfield :D:jaja:

Ik denk dus, gezien reviews van gebruikers, dat dit vaak geen probleem is wanneer je niet anders gewend bent. Maar wanneer je eenmaal gewend bent aan dsg, ontbreekt elke beleving. Heel raar, moest echt op de meters kijken om te zien dat er wel degelijk wat gebeurde, want zo voelde het helemaal niet. Voelde meer als lopen terwijl je dronken bent ahw ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

jonbongoofy

Forumguru
@Neptukker mooi geschreven verhaal. En die CVT heb ik altijd best lekkere automaten gevonden. Had niet verwacht dat de NX trouwens zoveel zou kosten. Gekke prijsstelling van de importeur. Voor dat bedrag reed ik liever met een RX450H de showroom uit. Jij zo te lezen erg blij dat je weer in je schone Skoda kon stappen. :thumbsup:
 

Neptukker

Forumguru
@Neptukker Had niet verwacht dat de NX trouwens zoveel zou kosten.
Ach, je hebt de auto 'al vanaf' 46.390,- €
Lexus wil graag premium zijn en dat lukt qua prijzen voor de opties uitstekend.

Op zich in de CVT zeker geen drama zolang je niet de sportaspiraties aanspreekt. In 95% van de gevallen zeer toereikend.

Oh ja, qua uiterlijk komt de auto imho in het echt beter uit de verf dan op foto's.
 

octaafje IV

Actief lid
Wat een gedrocht op wielen, wordt alleen nog maar door een Nissan Juke overtroffen op dat gebied....
Maar smaken verschillen, gelukkig.
CVT: kennis met een Auris werd, in bergachtige gebieden, gek van het constante gegier.
En heeft hem toen fijn ingeruild voor een OIII TDI + DSG.
 

kansberg

Forumguru
Leuke review! Niet direct mijn auto, niet om het merk, Lexus staat tenslotte bekend kwaliteitsproducten te leveren, ben meer gecharmeerd van de IS-serie.
 
Bovenaan Onderaan