Leverings problemen O4 hatcback?

Topic in 'Octavia IV' gestart door otn, 19-03-2021.

1. Berghuis

Berghuis Senior Member Donateur

Ik begreep vanuit A-point dat de PHEV voorrang krijgt op de benzine. Laat ik dat dan maar hopen, begin deze maand is de bestelling gedaan en verwachtte leverweek op dit moment is week 42.

Jos&MG vindt dit leuk.

2. Rangraveyard

Rangraveyard Nieuw lid

Vandaag mijn Skoda Octavia businessline in ontvangst genomen. Op 05-11-2020 besteld. Het even geduurd maar het was het wachten wel waard!
    1e leverdatum was week 2 van 2021 en toen is deze meerdere malen verschoven door chip tekort e.d.

Extra zaken die gedaan zijn:
    Zwarte letters achter.
    Zwarte spoiler achter van de Octavia RS.
    Zwart logo voor.
    Zwarte grill van Octavia sport.
    Zwarte spiegelkappen.
    Ramen achter voor 95% getint.
    19” Vega velgen, de Vega die bij de Skoda Karoq worden geleverd. (Zonder die zwarte platen ;) )

Bijgevoegde bestanden:

TL@, Ai-Karamba, JXX en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Rebel

Rebel Senior Member

Woow, echt een geslaagde combinatie hoor!

4. Alpha

Alpha Forumguru Donateur

5. Rangraveyard

Rangraveyard Nieuw lid

Thanx allemaal, dat gaat zeker lukken!
    Als je nu een combi besteld zou deze vanaf april 2022 geleverd worden. Over de hatchback blijven ze vaag, het is alleen bekend dat het langer duurt als de combi.

6. Jos&MG

Jos&MG Lid

Rangraveyard, een mooie auto! Veel plezier ermee.
    Ik denk echter dat het weinig uitmaakt of je een hatchback of combi bestelt. Zie ook de topic over bestellen van een combi. Toen ik op 5 juni jl. een hb 1.0 mild hybrid business edition plus wilde bestellen werd mij heel duidelijk verteld dat de levertijd minimaal 10 maanden zou bedragen waarbij ook nog een prijsverhoging per 1 januari 2022 van 2500 euro ingecalculeerd moest worden!! Het tekort aan chips geldt voor alle modellen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor dezelfde uitvoering ( business edition plus) maar dan met de phev 1.4 motor omdat die nog wel in 2021 geleverd kon worden. Vermoedelijk komt dat - zoals links en rechts al werd aangegeven - doordat Skoda een giga boete heeft gekregen wegens overschrijding van de emissienorm. Dat zou verklaren waarom de plug-in versie nu prioriteit krijgt.

Laatst aangepast: 31-07-2021
    Alpha vindt dit leuk.
  7. Alpha

Alpha Forumguru Donateur

Herkenbaar. Alle hatchback en combi modellen stonden al op week 10 van 2022 toen ik ging bestellen. PHEV’s waren de enige die nog op dit jaar stonden.

Ik ben ernstig benieuwd wat het daadwerkelijk gaat worden. Persoonlijk houd ik rekening met Q1 2022. Dan kan het alleen maar meevallen.

8. Heeft er iemand de sinds de laatste posts (31/07) nog een hatchback afgeleverd gekregen? Zoja, welke versie en wat waren de besteldatum en oorspronkelijk vooropgestelde leverdatum?

9. henry1st

henry1st Nieuw lid

Inmiddels heb ik al wel het chassisnummer van mijn hatchback ontvangen. Hij is gebouwd en staat op een groot parkeerterrein in Tsjechië te wachten op de laatste chip(s). De dealer hoopt hem rond week 40/41 af te leveren. Ben benieuwd.

10. Als het effectief week 40 of 41 wordt, heb je een 10 a 10,5 maanden gewacht. De mijne (1.0 MHEV clever+) is op 6 mei door de leasing maatschappij besteld. Toen gaven die de week van 9 mei (2022 uiteraard) op als geschatte levertermijn. Iets meer dan een jaar dus. Dat is nog wel even te gaan, maar wou eens aftoetsen hoeveel ze achter lopen …

11. henry1st

henry1st Nieuw lid

Als het week 41 wordt heb ik 46 weken moeten wachten. Succes, hoop dat het bij jou sneller mag gaan!

12. Natuurlijk kijk ik uit naar m’n nieuwe auto, maar ik hang gelukkig niet vast aan een vast tijdstip omdat ik met m’n huidige (met nu nog maar een dikke 63.000 km erop) kan blijven rijden tot de nieuwe er is. Afgaand op wat ik op dit forum lees, zijn er ook nog wel wat issues met de software, dus als de levering later uitvalt, hoop ik dat die issues in de tussentijd dan tenminste toch opgelost zijn. Steeds het positieve zien hé . Al vind ik de “afleverpolitiek” die Skoda erop nahoudt niet erg correct. Waarom zouden de combi’s voorrang moeten krijgen op de hatchbacks? Dat is nu het geval blijkbaar. Dat kan ook wel kloppen, want Ik kom het voorbije half jaar quasi dagelijks combi’s tegen op de baan. Voor de Hatchbacks staat de teller sinds gisteren op 3 stuks. Meer ben ik er nog niet tegengekomen op de weg. Oké, ik weet ook wel dat er van de Octavia’s 90% in combi wordt besteld, maar dan nog. Ook de PHEV’s gaan voor op de rest. Eerlijker zou toch zijn om ze gewoon te leveren op volgorde van Bestelling lijkt mij. Nu geven ze aan mij de boodschap mee dat ze mij een minder belangrijke klant vinden dan één die een combi koopt.

13. Berghuis

Berghuis Senior Member Donateur

Natuurlijk is het eerlijker als autofabrikanten op volgorde van bestelling gaan leveren, echter willen zij geen boetes ontvangen als zij de emissienorm niet halen. Ze moeten nou eenmaal die normen zien te halen om boetes te voorkomen, daarom zullen ze voorrang geven op de PHEV en volledig elektrische auto's. Dit geldt niet alleen voor Skoda overigens, vele andere merken hebben hetzelfde.
    Een oude bericht maar geeft wel uitleg:
    https://www.automobielmanagement.nl...ste-eu-co₂-emissiedoelstellingen/?gdpr=accept

14. Dat van die uitstootnormen had ik al wel engs gelezen, maar als je die strategie blijft volgen, kan je die niet PHEV’s wel blijven vooruitschuiven… ik las ook dat merken (in het algemeen dan, dus niet enkel Skoda) ondanks de circa 20% minder geleverde wagens dit jaar met betere cijfers / hogere winsten zullen afsluiten omdat ze voorrang geven aan de modellen / motorversies waar een hogere marge op zit. Dat hangt natuurlijk wel voor een stuk samen met die uitstoot, want die elektrische auto’s zijn quasi altijd duurder dan de brandstof aangedreven varianten. Al weet ik eerlijk gezegd niet hoe dat zit met de marges op die elektrische wagens versus de benzines / diesel. Het is niet omdat ze duurder zijn dat de marges erop ook hoger liggen …

15. Jos&MG

Jos&MG Lid

zoals al eerder gemeld, was een phev versie volgens de verkoper de enige die nog dit jaar geleverd kon worden. Begin juni dus een HB business edition plus phev ( prive) besteld. De verwachte levering zou begin september zijn. Wel enige scepsis n.a.v. de berichten hier op het forum. Afgelopen week ontving ik bericht dat mijn octavia deze week gebouwd zou worden. Nu net bericht ontvangen dat de auto onderweg is naar Nederland. De phev's krijgen dus wel voorrang.

16. Wanneer besteld Jos&MG?

17. Alpha

Alpha Forumguru Donateur

Juni zo te lezen ;) !

Ooooh wel gaaf dat ze dus al leveren! Ik heb in juli besteld….. staat nu op uitlevering week 46. Productie zo rond de week 42.

18. Oeps, juni lijkt dat inderdaad te zijn. Had ik over gelezen. Ik wist wel dat het waarschijnlijk mei volgend jaar ging zijn voor mijn MHEV. Hopelijk loopt dat niet uit. Een jaar vind ik tijd genoeg; het gaat hier niet om een met de hand gebouwde exclusieve sportwagen waar en maar een paar van gebouwd worden. Daar is een levertijd van een jaar de norm. Bij massaproductie mag het ietsje vlotter gaan

Alpha vindt dit leuk.
  19. Jos&MG

Jos&MG Lid

mijn HB op 5 juni besteld. Nb de verkoper vertelde toen dat de 1.0 liter mild hybrid versie op zijn vroegst in maart 2022 geleverd zou worden en dan ook nog eens 2500 euro duurder zou worden op de toen geldende catalogusprijs. Dat laatste heeft mij over de streep getrokken om de phev te kopen naast de kortere levertijd en het feit dat ik straks de overcapaciteit van mijn zonnepanelen niet meer kan terugleveren aan de elektriciteitsmaatschappij.

Alpha vindt dit leuk.
  20. Gek dat hij jou op 5 juni een levertijd van maart 2022 opgaf voor de 1.0 MHEV terwijl ik die 1.0 MHEV besteld heb (de leasing althans) op 6 mei en ze toen de week van 9 mei 2022 als geschatte levertijd. Wisten ze het gewoon niet? Of hebben ze op zeker gespeeld en maar meteen een levertermijn van een jaar ingecalculeerd? Geen idee…

Deel deze pagina