Levering vertraagd en rechten consument.

Ik maak dit topic omdat ik benieuwd ben naar welke rechten wij hebben met betrekking tot de vertragingen die nu met nieuw geleverde auto’s samen met de WLPT plaats vinden.



Te beginnen met de kleine lettertjes die achterop de algemene verkoop en leveringsvoorwaarden staan.



VI: 1. Opgegeven leveringstermijnen zijn indicatief en nimmer te beschouwen als fatale termijnen. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk het tegendeel is overeengekomen. Bij niet “tijdige” levering dienen wij derhalve eerst schriftelijk in gebreke te worden gesteld.
2. Wij zijn eerst in gebreke nadat 21 dagen zijn verstreken sedert de schriftelijke ingebrekestelling ons heeft bereikt, e.e.a. onverlet het bepaalde in artikel XI.

XI: Overmacht (niet toerekenbare tekortkoming)
1.Wij zijn niet gehouden tot nakomeling van enige verplichting indien wij daartoe gehinderd zijn als gevolg van een omstandigheid, die niet te wijten is aan onze schuld ( waaronder begrepen niet of niet tijdige levering aan onze door onze toeleveranciers) , noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor onze rekening komt.
2.wij zijn in geval van blijvende overmacht gerechtigd de overeenkomst met de koper buitengerechtelijk te ontbindend door middel van een schriftelijke verklaring. In geval van tijdelijke overmacht zijn wij gerechtigd de termijnen van de overeenkomst met koper te verlegen met de tijd gedurende welke de tijdelijke overmacht geldt.
 
Laatst bewerkt:
Om mijn eigen persoonlijke kijk op dit te geven los van het begin stuk, maak ik er een reactie van.

Op dit moment is mijn auto met 4 weken vertraagd, dit valt in het niets met hoelang anderen al wachten.

Als ik de kleine lettertjes lees hebben wij als consument eigenlijk helemaal niets om op terug te vallen. De leveringstermijn is indicatief wat ook blijkt op de tekst van de opdrachtbevestiging ( Gewenste afleverdatum) met andere woorden dit valt dus niet onder artikel VI : “tenzij uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen” . Stel dat ik de dealer wel wil aanspreken op het feit dat de auto vertraagd is dan hebben ze hierna 21 dagen de tijd om alsnog de auto te leveren wat ongeveer 3,5 week betekend.


Maar nu met de WLPT zal de dealer of toeleverancier het gooien op artiekel XI ( overmacht )

Wat betekent dat ze punt 2 gaan inzetten, hieruit maak ik op dat ze net zolang de levering kunnen uitstellen als de tijdelijke overmacht geldt.

Met andere woorden in sommige geval dus meer dan 6 maanden !.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Algemene leveringsvoorwaarden hebben geen absolute rechtskracht. Vooral wanneer ze in de praktijk onredelijk bezwarend uitpakken kan het de moeite lonen om er tegenin te gaan.
Dat is wel voer voor advocaten natuurlijk - doorgaans de enige beroepsgroep die iets opschiet met het uitvechten van zulke geschillen... :pardon:
 

Duijzer

Donateur
Ja, inderdaad. Helaas maar waar.... De dealer/importeur mag zelfs de overeenkomst ontbinden als gevolg van maatregelen door bijvoorbeeld de overheid. Kortom, tot je de auto in betaald en afgeleverd hebt gekregen is er niets helemaal zeker.....
Tenzij je een artikel in de koopovereenkomst hebt opgenomen waarin staat dat de auto vóór een bepaalde datum geleverd moet zijn, met daarbij opgetekend wat de gevolgen zijn (boete/ontbinding) als dat niet gebeurd. Je begrijpt dat een dealer zelden zoiets op laat nemen in de koopovereenkomst.

Voor een dealer trouwens ook een drama. Die wil ook graag auto's afleveren. En als zij een overeenkomst hebben met inruil, is dat voor hen ook lastig. Als een inruiler maanden later pas komt, is het nog maar de vraag of ze de oorspronkelijk getaxeerde waarde halen. In ieder geval meer km's en ouder geworden. Dus niemand wordt hier blij van....
 

Cordoba

Forumguru
Met een vertraging van 4 weken op een leverings termijn van ??? heb je waarschijnlijk zo goed als geen kans op compensatie of wat dan ook. (ik ga uit van een oorspronkelijke leveringstermijn van maanden). De WLTP is geen reden voor vertraging, de VAG-groep heeft daar veel last van, doordat ze zelf veel te laat geweest zijn met het aanbieden van auto's voor de keuring, er zijn ook merken die er helemaal geen last van hebben omdat ze tijdig de verschillende uitvoeringen hebben laten testen. Dat de dealer niet verantwoordelijk is voor de WLTP, is niet jouw probleem, maar tussen dealer en importeur, resp. tussen importeur en fabrikant.

Wat je zou kunnen doen is de dealer in gebreke stellen, dan gaat de termijn van 21 dagen lopen. Als je dat niet doet en ze komen dat over 4 weken met "sorry, maar het duurt nog 3 weken" dan heb je vast die voorsprong, anders kun je op dat moment dus niet meer tijdig reageren, en plakken ze gewoon ongestraft nog een maand aan de leveringstijd vast.
 

gossy

Actief lid
tuurlijk, die dealer wil graag autos schuiven maar zodra jouw handtekening in de pocket zit..
Ze zijn niet aan de goden over geleverd - ze weten zelf precíes waar ze aan toe zijn maar zijn hier vaak dubbelzinning in tov de klant uitgesloten de levering voorwaarden dus....

Die bonus die ze trekken van het merk wat ze leveren per x hoeveelheid autos geleverd daar doen ze alles voor.

Helaas - over t algemeen elke dealer drinkt uit dezelfde plas bij de fabrikant dus als het bij A droog is is het bij B zeker niet beter - en nu naar een ander stappen zal waarschijnlijk niks versnellen tenzij ze hebben stáán wat jij wilt hebben...
 
Met een vertraging van 4 weken op een leverings termijn van ??? heb je waarschijnlijk zo goed als geen kans op compensatie of wat dan ook. (ik ga uit van een oorspronkelijke leveringstermijn van maanden)

Heb dit topic niet gemaakt met de intense om compensatie of wat dan ook te vragen. wou gewoon een gezonde discussie houden over welke rechten wij als consument hebben bij de aankoop van een nieuwe auto.

Stel dat je een leasecontract hebt waarbij deze stopt op een bepaalde datum en ze 4 maanden geleden hebben aangegeven dat dit gehaald gaat worden.

OF

je bent particulier en je hebt je eigen auto verkocht op voorwaarde dat deze op de gewenste afleverdatum verkocht wordt.

Dan zou je dus helemaal niets kunnen doen tegen het feit dat je auto vertraagd is. behalve het verlengen van het contract indien mogelijk en tegen de verkoper van je eigen auto aangeven dat die niet verkocht kan worden. als dit beide niet mogelijk is zal je extra kosten moeten gaan maken in de tijd dat het de importeur/fabriek in dit geval de WLPT keuring heeft geregeld. zonder dat jij iemand aansprakelijk kunt stellen hiervoor.

Mijn eigen dealer komt nu elke week met een ander verhaal over waarom er een vertraging is . de ene keer is het vanwege de keuring van de WLPT, de volgende is dat de trein vol was. het lijkt er op dat dealer geen idee heeft waarom soms de levering vertraagd wordt of 4 weken in mijn geval al op transport staat.

@
De WLTP is geen reden voor vertraging, Dat de dealer niet verantwoordelijk is voor de WLTP, is niet jouw probleem, maar tussen dealer en importeur, resp. tussen importeur en fabrikant.
je geeft aan dat de vertraging van wlpt niet "ons" probleem is echter wij zitten wel met het feit dat onze auto's later ( weken/maanden ) geleverd worden.

stel jij gaat een laptop/tv/fiets/huis/ of andere voorwerpen kopen maar ook daar zou je vertraging van maanden op hebben dan heb je wel rechten om te "eisen" om dit z.s.m te krijgen. of ga je dan ook een onbeperkt aantal maanden wachten tot dat je wel dat voorwerp geleverd krijgt.

los van mijn eigen situatie.

als je dus een nieuwe auto koopt en deze wordt vertraagd zou je met je dealer in overleg kunnen en als deze de uitlevering maar uitstelt is het enige wat je zou kunnen doen een schriftelijke brief schrijven of de overeenkomst ontbinden en 15% van de catalogusprijs betalen. of je kunt wachten tot dat jouw nieuwe auto eindelijk uitgeleverd wordt.
 
Laatst bewerkt:

lowati

Nieuw lid
Een goede dealer speelt hier een grote rol denk ik. De levering van mijn wagen bij ondertekening van contract was voorzien tegen half juli 2018. Door de combinatie van het varioflexsysteem -1.0TSI DSG en de WLPT werd de levering uitgesteld tot de 29e bouwweek 2019. Indien ik het varioflex systeem niet zou nemen werd de levering teruggebracht naar september 2018 en kreeg ik ter compensatie gratis het virtuele dashboard. Twee dagen later kreeg ik dan weer bericht van de dealer dat de levering tegen september toch niet zou lukken en de leverdatum zou opschuiven naar januari 2019. Ter compensatie kreeg ik toen de keuze voor ofwel een nieuwe rapid spaceback te gebruiken tot de levering ofwel een gratis upgrade naar 1.5 TSI DSG en levering september 2018. Ondertussen is deze wagen (met gratis vitueel dashbord en motor-upgrade) dan ook geleverd op 18.09.2018 en ben ik een super-tevreden gebruiker! En met dank aan de service van een super-dealer!
 
Laatst bewerkt:
Als puntje bij paaltje komt zal een goeie dealer denk wel met je mee gaan denken,maar dit kan je niet Eisen. Zo is in mijn geval mijn APK door de dealer vergoed omdat deze verlopen was 4 maanden geleden mondeling was aangegeven dat de levering van de auto voor deze datum zou plaats vinden.
 
Laatst bewerkt:

lowati

Nieuw lid
Foutje hersteld!!:thumbsup:En tegenwoordig met Skoda altijd een beetje in de toekomst leven! :maakmegek:
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Dat verlies kunnen ze toch bij de importeur claimen?
Dat is nog maar de vraag... de importeur levert de auto aan de dealer, die heeft niet te maken met inruil. De dealer sluit de deal met de klant. Als de auto dan later komt beroept de importeur zich op dezelfde uitsluitingen van aansprakelijkheid als de dealer richting klant.
 

Cordoba

Forumguru
Dat is nog maar de vraag... de importeur levert de auto aan de dealer, die heeft niet te maken met inruil. De dealer sluit de deal met de klant. Als de auto dan later komt beroept de importeur zich op dezelfde uitsluitingen van aansprakelijkheid als de dealer richting klant.

Komt dat misschien omdat ondertussen vrijwel geen VAG-dealer in Nederland is, die geheel of gedeeltelijk in handen is van de importeur (en er dus mogelijk dezelfde advocaten aan die contracten hebben geschreven)?
 

Pendragon

Forumguru
Ik snap dit onderwerp helemaal en heb zelf ook de algemene voorwaarden gelezen en daaruit de conclusie getrokken dat je als consument eigenlijk weinig rechten hebt. Wat me wel opvalt is dat dit bij auto's wel heel erg extreem is. Een fabrikant kan zomaar zeggen: sorry het duurt 10 weken langer, of (in mijn geval) 19" velgen gaan we niet meer doen (eigenlijk geen reden gekregen waarom niet), dus het worden 18". Als ik dan zeg: ik wil 19" velgen, dan zeggen ze gewoon, gaat niet gebeuren. Pon/Skoda NL is dan no wel zo netjes om een accessoire bon te geven, maar dat wilde ik helemaal niet, ik wilde gewoon 19" velgen.

Levertijd is inderdaad een gewenste levertijd en daar wordt dus te pas en onpas van afgeweken. Bij mij staat hij 'voorlopig' inmiddels op 7 weken later dan eerst in de planning stond. En heel eerlijk, de dealer doet echt z'n uiterste best, maar ik krijg het gevoel dat ze er ook weinig aan kunnen veranderen.

Wat ik er helemaal erg aan vind, het gaat om veel geld. Na ons huis is het echt de grootste uitgave en daar wordt door een fabrikant (en ook importeur?) zo slecht mee omgegaan en ze dekken zich overal voor in.

Dus, conclusie: ja, we worden gewoon genaaid wat betreft leveren en we kunnen er eigenlijk niks aan doen :(
 

Cordoba

Forumguru
@Pendragon Wat er in een contract staat, geeft niet altijd de rechten/wet weer. Er zijn genoeg contracten die allerlei bepalingen bevatten die wettelijk geen enkele grond hebben. Een mooi voorbeeld (al is het een bordje en geen contract) is dat in veel betaalde garderobes een bordje hangt dat "de directie is niet aansprakelijk voor enige vorm van schade of zoekraken van in bewaring gegeven eigendommen" of iets in die trant. Op het moment dat je voor een garderobe betaalt, is het bedrijf wel degelijk aansprakelijk ondanks zo'n bordje.
 

Pendragon

Forumguru
@Cordoba, in theorie heb je gelijk, maar in de praktijk ga je dit nooit hard maken en als je dat al wel zou willen dan zul je een dure advocaat in de hand moeten nemen of je rechtsbijstand aanspreken. Bij een auto schiet er je daar niet veel mee op, want waarschijnlijk komt je auto er geen dag eerder mee in je bezig.
 

EdK

Forumguru
Kort door de bocht...
Het is slikken en stikken...

lang leven de consumentenbond die voor een ieder klaarstaat.... werkelijk ??
 

Duijzer

Donateur
Komt dat misschien omdat ondertussen vrijwel geen VAG-dealer in Nederland is, die geheel of gedeeltelijk in handen is van de importeur (en er dus mogelijk dezelfde advocaten aan die contracten hebben geschreven)
Die kans is heel groot...
 
Bovenaan Onderaan