EdZ
Donateur
(Foto's volgen als ik eraan denk en het beter weer wordt...)
Onlangs heb ik mijn Seat Leon ST uit 2015 ingeruild voor een Black Magic mica Karoq 1.0 handgeschakeld uit 2018. Ondanks dat ik geen zwarte auto meer zou kopen.
Uitvoering Style business, import uit Frankrijk. Met:
Kessy, Varioflex, Amundsen, parkeersensoren v/a, LED v/a, elektrische bestuurdersstoel, AAC, (nep)leder/alcantara. 18" Mytikas velgen.
Even vergelijken met mijn Leon:
Auto blijkt stiller dan ik eerst dacht, motor hoor je alleen bij optrekken.
Koppel is pas na 2000tpm beschikbaar, en je trekt 'm al vrij snel door naar de 4000tpm of zelfs 5000, zonder dat het echt opvalt. Logisch wel, is een 3 cilinder.
De schakelindicator was al niet veel bij de 1.2, maar is bij de 1.0 nu echt een lachertje, die geeft bij 55km/u al aan naar z'n 6 te moeten, terwijl 5 al eigenlijk te hoog is. Even wennen dus. De 1.2TSI trok het wat eerder/makkelijker, al heb ik niks te klagen over trekkracht op zich.
Ik lees hier ergens dat de achterbank krapper is dan bij een Octavia of bv Karoq zonder varioflex, maar voor mijn gevoel zit je achterin beter (want hoger) dan in de Octavia. En bij een dealer hebben we een Ateca zonder varioflex vergeleken met een Karoq mét en het verschil was niet noemenswaardig. Varioflex ken ik nog uit mijn beide RR's en ik was/ben er wel blij mee.
Weggedrag is prima. Ribbeltjes voel je minder dan in de Leon, hij "wiebelt" wel meer, maar staat dan ook een stuk hoger op z'n wielen. De Leon was iets koersvaster, bij de Karoq moet je op een aflopend wegvlak wat sneller tegensturen.
Geen plu in de deuren (ook geen ruimte voor) en het LED-lampje achterin ontbreekt ook. Misschien zet ik daar nog een vast lampje in.
Opvallend: in de Leon had ik meer opbergruimte, terwijl dat één van de sterke punten van Skoda zou moeten zijn. Onder de rechtervoorstoel zit nu een mini-klepje (past 1 reflecterend hesje in) en het dashboardkastje is ook een stuk kleiner.
Todo's:
Beschermstrip achterbumper (chroom denk ik)
Volwaardig 16" reservewiel (en hiervoor ga ik het draadje van @Garfield62 (https://www.skodaforum.nl/forum/i/dubbele-variabele-laadvloer-in-karoq.40360/#post-926021) gebruiken.
Onlangs heb ik mijn Seat Leon ST uit 2015 ingeruild voor een Black Magic mica Karoq 1.0 handgeschakeld uit 2018. Ondanks dat ik geen zwarte auto meer zou kopen.
Uitvoering Style business, import uit Frankrijk. Met:
Kessy, Varioflex, Amundsen, parkeersensoren v/a, LED v/a, elektrische bestuurdersstoel, AAC, (nep)leder/alcantara. 18" Mytikas velgen.
Even vergelijken met mijn Leon:
Auto blijkt stiller dan ik eerst dacht, motor hoor je alleen bij optrekken.
Koppel is pas na 2000tpm beschikbaar, en je trekt 'm al vrij snel door naar de 4000tpm of zelfs 5000, zonder dat het echt opvalt. Logisch wel, is een 3 cilinder.
De schakelindicator was al niet veel bij de 1.2, maar is bij de 1.0 nu echt een lachertje, die geeft bij 55km/u al aan naar z'n 6 te moeten, terwijl 5 al eigenlijk te hoog is. Even wennen dus. De 1.2TSI trok het wat eerder/makkelijker, al heb ik niks te klagen over trekkracht op zich.
Ik lees hier ergens dat de achterbank krapper is dan bij een Octavia of bv Karoq zonder varioflex, maar voor mijn gevoel zit je achterin beter (want hoger) dan in de Octavia. En bij een dealer hebben we een Ateca zonder varioflex vergeleken met een Karoq mét en het verschil was niet noemenswaardig. Varioflex ken ik nog uit mijn beide RR's en ik was/ben er wel blij mee.
Weggedrag is prima. Ribbeltjes voel je minder dan in de Leon, hij "wiebelt" wel meer, maar staat dan ook een stuk hoger op z'n wielen. De Leon was iets koersvaster, bij de Karoq moet je op een aflopend wegvlak wat sneller tegensturen.
Geen plu in de deuren (ook geen ruimte voor) en het LED-lampje achterin ontbreekt ook. Misschien zet ik daar nog een vast lampje in.
Opvallend: in de Leon had ik meer opbergruimte, terwijl dat één van de sterke punten van Skoda zou moeten zijn. Onder de rechtervoorstoel zit nu een mini-klepje (past 1 reflecterend hesje in) en het dashboardkastje is ook een stuk kleiner.
Todo's:
Beschermstrip achterbumper (chroom denk ik)
Volwaardig 16" reservewiel (en hiervoor ga ik het draadje van @Garfield62 (https://www.skodaforum.nl/forum/i/dubbele-variabele-laadvloer-in-karoq.40360/#post-926021) gebruiken.