Lekstroom 0.2 A

pieterg

Nieuw lid
Hallo,

Ik dacht eigenlijk dat mijn accu het had begeven na 2.5 jaar maar het blijkt toch ergens anders te zitten. Bij het nameten gebruikt de auto 0.2A lekstroom. Nu is de grote vraag waar gebeurd dit. Ik heb alle zekeringen in de auto er in/uit gehad maar de lekstroom bleef. Bij het controleren van de zekeringen in de motorkap was de lekstroom weg als ik zekering F29 (50A) er uit haal. Bij de omschrijving staat "Uitrustig toebehoren".

Heeft iemand enig idee wat dit is? Of nog beter waar de lekstroom zou kunnen zitten?

Alvast bedankt!
Pieter
 

pieterg

Nieuw lid
trekhaak zit er op. Is dit een andere zekering dat de zekering in de auto voor de trekhaak? Bij het verwijderen van de "trekhaak zekering" in de auto bleef de lekstroom.

De auto start nog wel zonder die 50A zekering.... maar bv electrisch verstelbare stoelen werken niet meer....
 

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet waar de comfort module zit bij een Superb, anders zou je daar eens de stekker uit kunnen trekken.
Heb het bij mijn schoonouders gehad bij een Audi A4. Doordat de comfort module geen (of een verkeerd) signaal stuurt blijven systemen actief en trekt ie de accu leeg.
Na het vervangen van de module was dit opgelost.
 

Cordoba

Forumguru
Op welk moment heb je de lekstroom gemeten? Moderne auto's komen soms pas na tien minuten in volledige rust, dus je moet echt even geduld hebben voor een goede meting.
 

pieterg

Nieuw lid
Ik heb niet iedere 10 gewacht na het er uit trekker van een aantal zekeringen....Stroom gaat van 2A na 2 minuten terug naar 0.2A en blijft daar hangen (maar heb ook niet langer gewacht dan 3 minuten...
 

Tees

Donateur
Dan lijkt het me goed het 'experiment' nog eens te herhalen als je de auto eerst een kwartier uit en met rust laat (op slot ook denk ik?), en dan meten met 1 voor 1 de zekeringen eruit halen. Misschien levert dat meer op.
 

pieterg

Nieuw lid
Het jammer is dat de deur open moet om de zekeringen er uit te halen... deze kan dus niet op slot.
 

Tees

Donateur
Oh ja, goed punt :banghead:. Ik weet ook niet zeker of dat na een kwartier nog verschil maakt, er gaat natuurlijk wel t eea uit als je de deur op slot doet.
 

pieterg

Nieuw lid
misschien toch maar naar de garage brengen.... hopelijk kunnen ze het uitlezen oid... Eerste echte storing na 11 jaar en 220k km... dus mag ook niet klagen :)
 

Tees

Donateur
Uitlezen kan sowieso nooit kwaad natuurlijk! Maar als de garage er ook een speurwerk van moet gaan maken, kan de rekening wel eens een vervelende verrassing worden. Gaat soms veel uren inzitten in zo'n lekstroom-grap.

Overigens dachten ze recent bij m'n schoonvader exact hetzelfde, en na een dag meten bij de garage hebben ze toch de accu vervangen, en was t euvel verholpen. Vraag me wel af hoe ze dan bij dat lekstroomverhaal waren gekomen, en hoe dat dan opeens weer weg was...
 

Monteurtje

Forumguru
Het volledig in rust komen kan ook 3 kwartier duren.
LV portier open en het slot met een schroevendraaier of met de vingers dicht doen. Kan de deur open blijven terwijl auto toch op slot is. Ook die van de motorkap.
Auto op slot en wachten en meten.
Nog een tip, geen zekeringen trekken. Als je ze er weer in stopt kan de auto weer actief worden en moet je weer wachten.
Hoe kan het dan ook? Spanning meten over de zekering. Als het goed is meet je niks. Heb je een verbruiker dan meet je een paar mV. Er is een tabel voor met mV en type zekering en hoeveel mA die dan verbruikt.
Maar jou geval zou ik dan alleen die zekering eruit trekken en kijken wat er gebeurt.
 

DieselTDi

Forumguru
En ehh... Ik heb op mijn 3fl een irritant rood knipper ledje in mn deur zitten als "alarm idee"
Die trekt ook minimaal iets he....
 

Canon-Eye

Forumguru
Wellicht ten overvloede: vergeet ook niet om bij open-deur-exercities de binnenverlichting uit te schakelen...
 

Ericw

Forumguru
Zoals @Monteurtje al beschrijft, is dit de enige manier om bij een moderne auto op een juiste manier de lekstroom te meten. (tenzij je minimaal 10min wil wachten na het trekken en weer plaatsen van een zekering).
Ik heb deze methode een half jaar geleden gebruikt bij m'n A4 cabrio waarvan de accu iedere keer leegliep. Pas na 15 min wachten waren alle modules "in slaap" gegaan en kon ik pas de werkelijke lekstroom meten!
Hier bleek de achteraf ingebouwde module om het dak te openen met 1 druk op de knop (i.p.v. schakelaar vast te houden) de oorzaak te zijn. Na deze uitgebouwd te hebben was het probleem opgelost.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan