Lekke band?

Beste leden,

aug 2020 mijn nieuwe Karoq opgehaald. Nu bemerkte ik recent wat vreemds bij het wegrijden.
Na het achteruit uitparkeren staat mijn auto nagenoeg met volledige wieluitslag klaar om vooruit te gaan. Bij het wegrijden stuur ik uiteraard weer terug maar is het net of ik op een lekke band wegrij. Vreemd gevoel. Uitgestapt, maar de band is gewoon op spanning.... Tijdens rijden merk ik geen problemen overigens

Kom ik weer thuis terug bij de parkeerplaats moet ik links de P oprijden via een klein drempeltje/stoepje en stuur dus wederom sterk naar links en wederom lijkt het net of ik een lekke band heb (nu links).
Bijzonder wel..... recent ook de bandenspanning gecontroleerd en op 2.4bar gezet.
De parkeerplaats bestaat overigens uit klinkers, maar betwijfel of dit hier iets mee te maken heeft.

Bij al mijn andere/vorige auto's nooit dit opgemerkt/ervaren
Bandenmaat Karoq 215-55 R17 .

Iemand wellicht een idee wat dit kan zijn? Verkeerde banden/bandenmaat/velgen?
 

064harry

Donateur
Euhmmm Ik heb echt geen flauw idee...

Wat voel je precies? Je hebt het idee dat de auto "doorschuift"? Of voel je een soort tegenslag in je stuur?
 

leon-cupra

Forumguru
Denk wat ik weet wat je bedoelt. Heb dat sinds het koudere weer ook met mijn Mercedes wanneer ik uit de garage rijdt en achteruit de baan opdraai. Is precies of de band terug op de velg springt.
 

EdK

Forumguru
Niets te maken met brede band het rubber wat door de kou harder word en gaat wringen ?
 
Euhmmm Ik heb echt geen flauw idee...

Wat voel je precies? Je hebt het idee dat de auto "doorschuift"? Of voel je een soort tegenslag in je stuur?
Nee geen tegenslag in het stuur. Het is net als met een lekke band op de fiets, dat je het idee hebt dat je op je velg gaat rijden
 
Denk wat ik weet wat je bedoelt. Heb dat sinds het koudere weer ook met mijn Mercedes wanneer ik uit de garage rijdt en achteruit de baan opdraai. Is precies of de band terug op de velg springt.
Ik denk dat dit aardig in de buurt komt, alleen heb ik het niet alleen bij koud weer, althans..ik vind 11C niet echt koud
 

hemi24

Forumguru
Stuurgeometrie is altijd een compromis en zal voornamelijk in de uiterste standen de grootste afwijking hebben ten opzichte van de ideale stand.
Wat je voelt zal daardoor het wringen van de voorwielen zijn, doordat het linker en rechter voorwiel niet de juiste radius kunnen volgen.
 
Stuurgeometrie is altijd een compromis en zal voornamelijk in de uiterste standen de grootste afwijking hebben ten opzichte van de ideale stand.
Wat je voelt zal daardoor het wringen van de voorwielen zijn, doordat het linker en rechter voorwiel niet de juiste radius kunnen volgen.
helder. Maar...kan het kwaad?
 

Rallye

Forumguru
Ik meen wel eens gelezen zijn dat juist het wegzetten van de auto met maximale stuurinslag vervelend kan zijn voor de stuurbekrachtiging> Kan een meer technische persoon daar nog iets over zeggen?
 

hemi24

Forumguru
Tegenwoordig allemaal elektrisch bekrachtigd; zou zo niet weten wat daar belastend aan zou zijn voor de stuurinrichting?
Wel vlak je door de schuine stand de banden wat raar scheef af, dat kan wel wat hobbelen de eerste paar kilometer.
 

Desperado

Forumguru
In de uiterste stand kracht erop zetten zodat de pomp blijft draaien is slecht. Gewoon wegzetten met maximale uitslag niet.
 
Dank vast voor de reacties, nu lees ik dat het ook evt aan de draagarm, vering of schokdemper kan liggen. Lijkt mij onlogisch want bij het rijden heb ik nergens last van.. Alleen de draagarm baart mij wel zorgen. Kan daar iets mis mee zijn...rubbers oid?
 
Bovenaan Onderaan