Lekke band

Dolf

Actief lid
wilde gisteren lekker van mijn werk naar huis, maar moest eerst even wieltje wisselen.........lekke band dus.
Na dit klusje alsnog op weg naar huis toen na ongeveer 3 a 4 km een ping hoorbaar werd, en het lampje van de banden spanning ging branden. ik hoorde nog geen rare geluiden heb de melding gereset en lekker naar huis gereden niets aan de hand dus (spanning van het reserve wiel zal wel anders zijn geweest dan de andere 3.
Vandaag band laten repareren en weer teruggezet en weer na pas 3 a 4 Km ging het lampje van de bandenspanning aan,(kan me voorstellen dat ook nu de bandenspaning weer afweek)
Mijn vraag is dan ook ,is het bekend dat het systeem dit meet met redelijke grote tijdsintervallen?
Dan heeft het toch niet zoveel zin, immers in de eerste 2KM
kan ik hem toch ook lek rijden?
 

Hoppe

Lid
Ik ben voornamelijk benieuwd hoe dit systeem werkt, zijn er techneuten op het forum dan hoor ik het graag.
 

Droopy

Actief lid
@Hoppe:

/forum/images/graemlins/crazy.gif Als ik het goed onthouden hebt (olifanten geheugen) dan maakt het systeem gebruik van de sensoren van het ABS systeem. Deze meten de omwentelingen van de wielen. Indien hier een verschil in ontstaat (sneller dan de rest) is er dus een legere band. Ik weet niet hoeveel sensoren er per omwenteling zijn, maar als dit er maar 1 is moet er dus waarschijnlijk een omwenteling verschil zijn tussen de afwijkende band en de rest voordat het systeem reageert. Vandaar dus de xKM die nodig zijn voor het meten.
Het klonk in ieder geval een stuk minder nauwkeurig als de druk sensors die ik nu nog heb (die ook bij het starten de bandenspanning op 0.1bar nauwkeurig laten zien). Vraag me wel af of met het Škoda systeem de melding van een te lage spanning door de berijder al niet eerder is opgemerkt
 

Hoppe

Lid
Maar als het systeem het verschil in omwentelling meet, dan werkt dit ook aleen op een rechte weg zonder dat de traction control een keer heeft in gegrepen? Het systeem mooet dan ook nog eens achter en voorwielen apart meten want de voor banden slijten nu eenmaal harder. Lijkt mij niet een heel betrouwbare meeting op deze manier. /forum/images/graemlins/koffie.gif
 

Droopy

Actief lid
Hoppe, ik snap ook niet hoe ze het voor elkaar krijgen, maar volgens mij stond het stuk zoals hierboven ongeveer in de folder beschreven. vandaar ook mijn laatste alinea dat ik ook mijn vraagtekens bij het systeem hebt, maar hij werkt wel (na 3 km)
 
Denk dat het systeem continu over een bepaalde tijd (of afstand) de afzonderlijke gemiddelde draaisnelheden vergelijkt (vanaf de ABS sensoren waarschijnlijk). Wanneer een ervan meer dan een bepaalde grenswaarde uit pas gaat lopen geeft het systeem de melding. Door een lang gemiddelde te nemen middel je de bochten en eventuele wielslip uit. Denk ook zelfs dat er nog bepaalde digitale filters worden gebruikt om dat wielslip e.d. eruit te filteren. Uiteindelijk zoek je naar een structurele afwijking en niet naar de pieken. Maar goed, het mag duidelijk zijn: wanneer je een klapband hebt dan weet je het eerder dan het systeem! /forum/images/graemlins/smile.gif
 
Bovenaan Onderaan