Lekkage onder dashboard bestuurderszijde

Mijn vrouw heeft een fabia 2 hatchback (2007), die regelmatig wat stonk aan de binnenkant, en gister was het kleed aan de bestuurderszijde drijfnat.
Uiteraard heb ik eerst onder de paravan gekeken voor de beruchte afwateringskanaaltjes. Deze bleken gewoon netjes door te lopen, ook achter de bekleding van de wielkast viel het me mee qua troep.
Ik zag uiteindelijk op een balk in de motorruimte een plasje water staan, dus hier het gaatje weer vrij gemaakt.
Echter was vanmorgen weer een plasje water te ontdekken nadat het vannacht had geregend. Nu heb ik verder onder het dashboard gekropen en zag ik dat er druppels hingen aan een zwart kastje waar de stekkers aan de achterzijde uitkomen. Net bij een bui heb ik weer gekeken, en het druppelt met een aardig tempo naar binnen. Ik zou zelf alleen echt niet meer weten waar ik het moet zoeken en de auto heeft ook geen dakraam waar het vandaan kan komen. Ik kan ook niets online vinden over lekkage op deze plaats. Heeft misschien iemand van jullie een briljant idee?

Bijlagen

• Screenshot_20250913_200034_Photos.jpg
    Screenshot_20250913_200034_Photos.jpg
    230,3 KB · Weergaven: 10

Tees

Donateur
Ik kan niet helemaal volgen wat we zien op de foto en waar we tegenaan kijken. Te zien aan alle bedrading denk ik dat we aan de voorkant van de passagiersruimte tegen het schutbord met de motorruimte kijken? Is er aan de andere kant niet te zien waar het eventueel vandaan kan komen?

Het lijkt mij logisch dat er ergens op die plek water naar binnen komen. Dus onder de paravan ergens een (p)lek waar water de passagiersruimte in kan komen?

Het is achter de zekeringkast aan de bestuurderszijde. Daarboven komt het water ergens vandaan, want boven op de kast is het ook nat. Ik heb alles onder de paravan gedemonteerd, en alles schoon gemaakt. Het water lijkt netjes weg te lopen daar, maar misschien stroomt het toch ergens waar het niet naar toe gaat. Ik heb zelf alleen geen idee waar het meer te zoeken

Arjan1985

Forumguru
Als wij lekkages hebben proberen we het vaak gericht te zoeken met de tuinslang als het niet regent. Dan kun je specifieker zoeken en zaken uitsluiten. Dus van onder naar boven. Niet meteen heel je auto nat spuiten want dan kan je niets meer uitsluiten.

De voorruit is nu denk ik anderhalf a twee jaar terug vervangen, toen is het in ieder geval niet opgevallen dat het lekte. We zijn vandaag voor alle buien ook met de tuinslang aan de gang geweest, maar verder dan de plek die we nu hebben gevonden zijn we nog niet gekomen.

Ik hoopte eigenlijk dat er nog een vaak voorkomende plek zou zijn waar het kan lekken, maar ik ben er een beetje bang voor nu.

Als het water makkelijk uit de bak onder de paravan weg stroomt, is er dan nog een plek waar het snel lekt?

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Neem aan dat je er al mee bezig bent !
Maar zuig het water goed op met een waterzuiger en leg op en onder de matten een pak kranten zodat het vocht goed opgenomen kan worden.
Doe je dat niet dan staan de paddo's en schimmels binnenkort op de bekleding......
Beste zou zijn als je hem momenteel binnen zou kunnen zetten.
En ja een veel voorkomend geval met natte matten is de kit tussen de beplating van de deur, maar aan hand van wat je verteld kan dit het deze keer niet zijn..
Maar beste is om de boel zo droog mogelijk te krijgen en dan weer droge kranten neerleggen en dan met tuinslang aan de gang gaan, en de plekken waar de kranten het natst zijn daar gaan zoeken of je het lek kunt vinden.

Mocht je wat vinden en kunt het dicht kitten , gebruik dan sicaflex kit !!
Deze hecjt ook als de oppervlakten nog vochtig / nat zijn en siliconen doet dat niet !!

Ik heb alle natte bekleding er al uit gehaald en die liggen nu mooi te drogen, helaas heb ik geen plek om de auto binnen te zetten. Ik heb een aardig idee waar het ongeveer vandaan komt, maar nu nog de precieze plek.
Ik zal eens kijken naar de sicaflex, bedankt!

PizzaPieter

Donateur
Wat helpt is om een klein kacheltje in je auto te zetten. Stoelen naar achter, verlengkabel erin, kacheltje aan. Ramen op een kiertje zodat warmte mèt vocht eruit kunnen.

Is mijn manier ook als ik de bekleding heb gereinigd met veel vocht. Helpt goed!

Over t algemeen (dus niet altijd) komt lekkage water minder hard binnen tijdens een bui, maar meer als je rijdt tijdens de regen

Het vocht is gelukkig zo goed als uit de auto. Tijdens het rijden leek er niet veel naar binnen te komen, toen ik een paar minuten stil stond begon het te druppelen.
Mijn theorie was dat er minder water van de voorruit naar beneden druppelde door de rijwind, maar dat het water bij stilstand dus wel ergens op de lekkageplek terechtkomt

Yeti2015

Forumguru
Het vocht is gelukkig zo goed als uit de auto. Tijdens het rijden leek er niet veel naar binnen te komen, toen ik een paar minuten stil stond begon het te druppelen.
Mijn theorie was dat er minder water van de voorruit naar beneden druppelde door de rijwind, maar dat het water bij stilstand dus wel ergens op de lekkageplek terechtkomt
Je kan eens proberen om het raamrubber af te plakken met tape. En dan kijken of het water nog binnen komt.

Bovenaan Onderaan