Lekkage koelvloeistof (AQY)

Tachi

Actief lid
Ik heb sinds kort ook een zeer lichte lekkage. Het lekt ergens vanaf de bovenkant van de motor.

Ik dacht eerst aan een verouderd slangetje bij een T-splitsing ergens onder de olievulopening. Het slangetje is pak een beet 7 cm lang. Het zag er niet al te jofel uit, dus preventief vervangen. Maar dat was het dus niet. Het zit daar zo vol gebouwd met allerlei slangen, dat ik een hoop moet loshalen om goed te kunnen zien waar het lek precies zit.

Op dit moment is het te koud om te klussen. Even wachten totdat de temperaturen permanent boven het vriespunt blijven en zal ik jullie verder op de hoogte houden.
 

Cordoba

Forumguru
@Tachi Zie je ook roze sporen van lekkage, of is de globale plek van de lekkage een vermoeden? Als er geen duidelijke plek is te vinden, anders het deksel van het reservoir schroeven, en met een handpomp er druk op zetten, dan moet je kunnen zien waar het gaat lekken (als het niet de waterpomp is die lekt).
 
Laatst bewerkt:

Tachi

Actief lid
@Cordoba Ik kan vanaf beneden tot een bepaald punt naar boven de roze sporen volgen, maar dan door de wirwar van slangen en leidingen bovenin kan ik het niet meer zien.

Ik heb een foto gevonden die identiek aan mijn motor is. Het lekt dus ergens bij het pijltje. En die andere lijn is het slangetje waarvan ik dacht dat dat de boosdoener was. Die gaat vanaf de T-splitsing het motorblok in.
jj5nqq.jpg


@turboturbo Het is heel erg minimaal. Ik controleer het wel zo nu en dan. Ik heb niet echt kilometers bijgehouden. Als bij het starten het koelvloeistoflampje gaat branden, dan weet ik dat ik weer een beetje moet bijvullen. Ik heb er zonder problemen ritten van enkele honderden kilometers mee gemaakt tot nu toe.

Gelukkig woon en werk ik in dezelfde plaats. Dus zo vaak heb ik de auto niet nodig en ik ga zelden met de auto naar m'n werk :) En ook met dit weer op de fiets gewoon dikke handschoenen aan en dikke muts op.
 

Cordoba

Forumguru
Het AQY blok is niet bekend vanwege lekke koppakkingen, maar gezien de verdachte plekken tot nu toe, sluit ik het ook niet uit. Misschien een compressietest (laten) doen, dat kost niet zoveel, en kan soms snel duidelijkheid verschaffen. Sowieso, zou ik alles rond de verdachte plek proberen zo goed mogelijk schoon te maken, des te eerder zijn nieuwe lekkage sporen zichtbaar.
 

Tachi

Actief lid
@Cordoba Mijn motor heeft in een ver verleden (10 jaar denk ik) wel een optater gehad. Hij is oververhit geweest door een kapotte waterpomp. Schoepen waren losgekomen. Toen is voor de zekerheid een compressietest gedaan, maar alles was in orde. Inderdaad, een lekke koppakking is nog steeds niet uit te sluiten denk ik. Alleen tot nu toe heb ik geen tijd gehad om alles goed los te halen en de viezigheid schoon te vegen vanaf de verdachte plek.

@Bakkertje Het is echt koelvloeistof. Zeer herkenbaar roze. Het is zeker een heerlijk motortje. Ondanks de lichte lekkage nu, gromt ie nog steeds heerlijk. Ik zou het heel erg vinden als de lekkage een ernstige oorzaak heeft.
 

Bakkertje

Forumguru
Onze Beetle is uit 99 en je merkt gewoon dat rubberen delen haarscheurtjes krijgen. Zo heb ik een vacuüm probleem gehad door een gescheurde leiding van de hoofdremcilinder naar het spruitstuk..
Ik zou in jouw geval dergelijke dingen even goed nalopen.
Volgens mij zijn er ook nog bekende problemen met het reservoir en lekkage, kan het zo gauw niet meer vinden, ik wam wel onderstaande tegen:
http://www.autogeschiedenis.nl/auto-tips/koelvloeistof-controleren-en-checken-op-lekkage.htm
 

Cordoba

Forumguru
@Tachi Een compressietest van 10 jaar terug zeg alleen dat het 10 jaar terug in orde was. Ondertussen kan bijvoorbeeld door de tijd of de extra km's er wel een probleem zijn ontstaan, vandaar mijn advies om een compressietest te doen.
 
Hai,

Bij mij op het AUM blok is het pijpje en de aansluiting een bekend punt. Die van mij lekte daar ook en precies daaronder lag koelvloeistof. Wellicht dezelfde kwaliteit O-ring en kunstof.

Grts,
Maurice
 

Bijlagen

  • 2018-03-18 07.49.28.png
    2018-03-18 07.49.28.png
    170,6 KB · Weergaven: 14
Bovenaan Onderaan