Lekkage achterruit / derde remlicht?

Ganzz

Nieuw lid
Ik ben sinds kort eigenaar van een Skoda Fabia II combi.

Met de laatste regenbuien viel het mij op dat er water op de hoedenplank lag en dat het vrij vochtig was in de auto. Ik kan zelf niet goed zien waar dit vandaan komt, het zou tussen de ruit vandaan kunnen komen?

Er is een klein stukje uit de reflector van mijn derde remlicht. Die wil ik vervangen maar het lijkt mij niet dat het daarvan komt?

Iemand dit eerder gezien?

IMG_20180825_222741.jpg

Rallye

Forumguru
Ka natuurlijk best via dat kapotte stukje van het remlicht lekken. Je weet zeker dat het water is? Geen lekje in het systeem van de ruitensproeier?

Ganzz

Nieuw lid
Ik heb antivries er in zitten, dat zou ik moeten ruiken. Daarnaast heb ik de hele zomer er geen last van gehad tot het begon te regenen. Het 'water' lijkt ter hoogte van de naad v/d achterruit te komen.

Als ik kijk naar de locatie van het 3e remlicht dan zie ik niet in hoe het water dan op die plek op de hoedenplank terecht komt.

Hoe haal ik eigenlijk het 3e remlicht los? Ik was op zoek naar een service manual van deze skoda, ook om het partnummer van het 3e remlicht te vinden maar dat viel nogal tegen.

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet in hoeverre de F2 op dit gebied afwijkt van de F1, maar in je 3e remlicht zit geen reflector volgens mij.

Lang geleden dat ik die bij mijn F1 heb losgehad, en ik twijfel of daar nu de bekleding voor de achterklep voor los moest, of dat het zo kon. Wat onbrekend stukje van het 3e remlicht betreft: onderschat niet hoeveel water er over het dak naar achteren loopt, en dus via het 3e remlicht naar binnen kan komen. Volgens mij heb ik destijds foto's in het topic over mijn F1 gezet, dat topic vind je door op het linkje in mijn handtekening te klikken.

Ganzz

Nieuw lid
Beste Hakar,

Bedankt voor de info voor het loshalen van het achterlicht, maar bij mijn Fabia zit dat toch echt anders. Ik denk dat deze echt toch gewoon vanaf de voorkant in geklikt zit?

Gewoon meer kracht zetten om deze eruit te trekken?

Ik zal nog even naar je foto's kijken Cordoba

IMG_20180828_084537.jpg IMG_20180828_084623.jpg IMG_20180828_084630.jpg

Hakar

Donateur
Ik denk te zien waar het verschil in zit.
Fabia 2 heeft een soort van spoiler boven aan het raam.
Als het goed is, zitten er bij geopende klep 3 schroefjes waarmee deze vastzit.
De middelste zit achter het dopje wat op je eerste foto te zien is.
Dan moeten er ook nog twee aan de zijkant zitten verborgen achter een rubber dopje.
Deze losdraaien, dan kun je de spoiler oplichten.
Voorzichtig, hij zit nog met kunststof clipjes geklikt.
Nadat je hem hebt opgelicht, kun je zien waar de kabel de achterklep in gaat.
Daar moet onder de rubberen tule een stekker zitten die je los kunt halen.

Als je alles los hebt, kun je de spoiler van de auto wegnemen.
Derde remlicht zit volgens mij met 1 schroefje vast, welke weer verborgen zit achter een afdichting.
Deze los draaien en remlicht wegnemen.

Nu ik dit alles zo type, denk ik "dan moet er meer lekkage zijn dan alleen een kapot glas van het derde remlicht"
Water zou zich dan van de spoiler moeten verplaatsen naar de achterklep, daar door de rubberen tule lekken, en zich dan een weg zoeken naar de binnenkant van de klep om uiteindelijk lekkage te geven op de kofferruimte beschermhoes.

Ganzz

Nieuw lid
Beste Hakar,

De Fabia 2 heeft inderdaad een spoiler, maar volgens mij bij de COMBI is het 1 deel met de achterklep. Er zijn dus geen rubbers oid om de spoiler los te maken. Het rubber op de foto heb ik al los gehaald, daar zit niets achter.

Ik ben zelf ook nog niet overtuigd dat het remlicht de lekkage veroorzaakt. Het lijkt bijna tussen de ruit uit te komen?

Hakar

Donateur
Zie bijlage.

edit 21.30 Is specifiek gezocht in Elsa voor de Combi.

Bijlagen

• Derde remlicht Fabia 2.doc
    57,5 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Ganzz Als je denkt dat het niet in het 3e remlicht zit, is dat heel simpel te controleren: zorg dat de rollo droog is, sluit de achterklep en giet een flesje water leeg op de 'spoiler'. Je ziet vanzelf of het na enige tijd nat wordt vanbinnen. Het mooiste is om na het leeggieten op de achterbank te gaan zitten, dan kun je zien waar het water naar beneden valt.

Kai

Nieuw lid
Ik heb precies hetzelfde probleem bij mijn fabia combi 2012 ook hoekje uit 3de remlicht.

Ben wel benieuwd naar de oplossing. Ik vermoed ook nog evt lek in afdichting achterruit

Ganzz

Nieuw lid
Hoi Kai,
Het probleem leek opgelost te zijn met een nieuw 3e remlicht.

(Ik had vrij snel erna een andere auto gekocht (Fabia III combi))

Bovenaan Onderaan