Lekkage achterklep/dakrail

Octa Collection

Forumguru
Al een paar keer opgemerkt dat het vochtig/nat was aan de linkerzijde van de kofferruimte.
Bekleding en afdekking deels gedemonteerd en met emmers water getest.

Het lijkt te komen van de dakrails, deze heb ik aan de achterzijde losgehaald om eronder te kijken.
Er zitten witte clips die de dakrail vasthouden welke een schroef in het midden hebben.
Ik heb de hemel bekleding losgehaald maar daar zie ik geen schroeven, wel de bevestiging waar de dakdrager op vast zit.
Weet iemand hoe ik die clips eraf kan krijgen en hoe die vast zitten?

Octavia 2003 hatchback
 

Antera

Donateur
Zijn geen schroeven. Het zijn witte clips om uitstekende vast gelaste pinnetjes als het goed is.

Je lekkage kan komen door verschillende oorzaken. Heb je oem dakraam dan kan de afwateringsgootjes verstopt zitten. Anders eens kijken via je dak inhammen waar je klep scharniert. Daar kan roest voor komen en misschien wel door rotten. verder hebben ze normaal gezien niet deze klachten
 

turboturbo

Forumguru
He grappig dat ik dit nu lees (de lekkage is natuurlijk niet grappig)

Ik stond pas met Edk en Cordoba te filosoferen hoe de dakrailing op een Octavia I vast zitten. Omdat de mijne op een paar plekken erg lelijk zijn geworden (corrosie/bloemkool vorming en beschadigingen) dus ik vroeg me af of een net setje van een demontage auto misschien te overwegen zou zijn....

Ik lees graag mee met je avontuur en hoop dat je verder geraakt en wat foto's wil maken:jaja: als je iets met de dakrailing gaat doen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Octa Collection

Forumguru
Oke dank voor de reacties.
Ik ga proberen zaterdag nog eens te testen waar het vandaan komt.
Het leek er echt op dat als er water via de dakrail loopt het begint te lekken.

Ik hou jullie op de hoogte en zal proberen wat foto´s te maken.
 

Octa Collection

Forumguru
IMG_20170902_103508752.jpg
Bij het scharnier niks bijzonders te zien, geen roest of zo.
Voor de zekerheid toch maar extra kitje gedaan.
IMG_20170902_112230027.jpg
De daklijst losgehaald door voorzichtig met een schroevendraaier en een doek eronder op te wippen.
De daklijst is erg ¨knikgevoelig¨ je kan zien na terugplaatsing waar de clip heeft gezeten bij loshalen.
Ook hier niks bijzonders te zien, de witte clips krijg ik er niet af, de boelschoongemaakt en rondom de dakrailbevestiging afgekit voor de zekerheid.
Nu maar eens afwachten na een regenbui :dankje:

IMG_20170902_103032343.jpg IMG_20170902_103447036.jpg IMG_20170902_112240942.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo De constructie bij een hatchback kan net even anders zijn dan bij een combi die (meestal) echt dakrails heeft, waar je zo een allesdrager op monteert. Bij de HB werkt dat anders, zoals je ook van je Fabia nog wel zult weten.
 

turboturbo

Forumguru
Dat je geen roest hebt bij die scharnieren is wel zeldzaam voor een type 1 Octavia (alsook Fabia) Er blijft nl water in die uitsparingen staan.
Dus dat is iig al mooi.

Waar jij het over hebt zijn sierlijsten, het zijn zijn geen dakrailings. Die sierlijsten zijn idd zeer gevoelig voor buigen en knikken. Ik had er ook spijt van dat ik ze op m'n Fabia eens los gehaald heb (maar ja er groeide gewoon mos tussen dus ik wilde het schoonmaken)

Blijft nu wel de vraag waar die lekkage nou vandaan komt....
 

Octa Collection

Forumguru
Update
Lekkage is er nog steeds :cry:
Was er nog niet aan toe gekomen om verder te onderzoeken, nu staat de auto toch bij de garage, gaan ze daar op onderzoek uit.
Gisteren allemaal lampjes aan en wilde ook niet meer starten, hulpdienst heeft de auto opgehaald en naar de garage gebracht.
Diagnose: dynamo stuk.
Wordt vervolgd......
 

diwo220

Senior Member
Bij een Opel Astra die ik vroeger had, zat onder deze strips de lasnaad van dak en zijkant. De kit hierin was verdroogd op een aantal plekken en dat lekte ook. Strips eruit, naden checken, schoonmaken en een slurfje goede kit erin, was toen de oplossing.

Dick
 

turboturbo

Forumguru
Oei niet best.... Benieuwd wat de garage gaat vinden waar de lekkage vandaan komt.

Nieuwe dynamo kun je vaak goedkoop omruilen voor een gereviseerde, maar ja dan moet je er wel op tijd bij kunnen zijn (aan zien komen) zodat je naar zo'n revisie bedrijfje toe kan rijden.... :shutup:
 

Nijssen

Nieuw lid
Heb de zelfde klacht ook lekkage links in de achterbak. heb ook bij de scharnieren boven aan de klep gekit maar heb ook nog steeds lekkage. ben benieuwd hoe het bij de garage is afgelopen, en hebben opgelost. laat even weten
 

eriktv

Forumguru
Is de afdichting rondom het derde remlicht nog goed? Bij het vervangen van mijn achterklep (zie evt dit topic) moest ik ervoor zorgen dat de RS-spoiler (die in/over de uitsparing voor het derde remlicht zit) helemaal waterdicht verlijmd zit.

Ik kan mij voorstellen dat de rubbers rondom het remlicht na jaren uitdrogen en niet meer goed afdichten. Dan kun je hem kitten of voor €35 een nieuwe erop zetten, dan heb je ook direct weer een helder glaasje.
 
Ik heb in mij skoda fabia combi 2001 ook lekkage links achter in de bagagebak.
Met een cameraatje gekeken en het derde remlicht lekte en daardoor kwam er water in de achterklep. Dit is niet de lekkage in de kofferbak. Lamp vervangen en in de achterklep is het nu droog. Gisteren maar eens de tuinslang op alleen de dak sierlijst gezet en ja hoor ging direct lekken binnen. Nu vd week maar de sierlijst eraf halen.
Iemand een idee hoe dit te doen zonder de lijst te beschadigen? Heb hierboven de schroevendraaier methode gelezen. Zit de lijst op de fabia ook met clips vast of gekit? Zat zelf namelijk te denken om er een touwtje onder door te halen en hem dan voorzichtig los te trekken. Mocht iemand een beter idee hebben of weten hoe dit in de garage gedaan wordt hoor ik het graag. Thanks alvast!!
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb de sierstrip wel eens van mijn Fabia I losgehaald.

Denk dat de methode met zacht draad (flosdraad of vislijn?) wel oke is. Ik heb het denk ik toentertijd met schroevendraaier en doekje eromheen gedaan. Doordat ik er aan heb zitten wurmen en trekken boog ik het zeer zachte aluminium uit z'n vorm en dat wil je niet...
 

Octa Collection

Forumguru
Mijn lekkage lijkt opgelost.
Waar de demper vast zit is losgehaald en afgekit en daarna weer vastgezet.
Tot nu toe blijft het droog in de kofferbak.

Het 3e remlicht zit aan de binnenkant bij de octavia dus dat is geen issue.

Volgende probleem heeft zich aangediend:
Motor loopt soms niet op alle cilinders als hij koud is en het gele lampje gaat aan.
Overschakelen op benzine maakt het iets beter, als de motor warm wordt is het weg.
Dan rijd de auto ook goed op gas.
Van de week maar een afspraak maken met de garage, moet ook voor de keuring dus kan dat ook meteen.
 
Hoi Turboturbo,

Bedankt voor je reactie. Denk dat een touwtje het minste beschadiging teweeg brengt.
Weet jij nog of die sierlijst met die witte klemmetjes vastzat of was hij alleen vast gekit?
 

turboturbo

Forumguru
Bij mijn Fabia I geen van beide; hij zat geklemd dmv een soort rubberen doppen/voetjes her en der. Die klemden zichzelf in de goot.
Het was vooral aangekoekt vuil en mos wat ervoor zorgde dat de strip zo muurvast zat bij het lostrekken.
 
Inmiddels aan mijn faab geklust. Strip ging er vlot en makkelijk uit. Even aan het uiteinde een touwtje eronder gedaan en voorzichtig de rail omhoog getrokken. Daarna de rail met de hand omhoog geholpen, terwijl ik het touwtje steeds verder opschoof. Rail kwam er vlot en zonder noemenswaardig te verbuigen uit. Onder de strip kwamen plakkertjes tevoorschijn en dacht dat ik het probleem gevonden had. Plakkertjes om de gaatjes voor een dakrails dicht te plakken. Ze zaten er allemaal nog perfect op en dit zou de lekkage niet veroorzaken. Maar weer de tuinslang zacht laten lopen en in het gootje gehouden. Steeds iets verder naar achter gegaan en nu blijkt dat hij op de lasnaad lekt. Heb nu de gehele lasnaad in een dikke laag blanke lak gezet. Morgen of van het weekend maar eens door de wasstraat gaan en kijken of het droog blijft binnen. Zal binnenkort ook even wat fotootjes plaatsen.
 
Bovenaan Onderaan