Leder interieur reinigen en voeden

Joske

Forumguru
Allen,

eindelijk was de Mothers leather tech set terug beschikbaar bij carclean. Deze voor de eerste maal aangeschaft. Is ook de eerste keer dat ik "een" lederen interieur onder handen ga nemen :bloos: , dus ja, mijn leder heeft reeds 30k km geen voeding gehad...

Tijd om er verandering in te brengen, maar omdat ik niets verkeerd wil doen hoor ik graag tips van jullie?

to do's and don't do ? :)

Het plan momenteel is:

=> eerst met vochtige MF doek eventueel vuil afnemen
=> Mothers LeatherTech Foaming Wash aanbrengen met borstel met paardenhaar
**hier iets speciaals? mag ik een volledige zetel doen en dan pas afnemen met MF doek?
=> nadien de Mothers Leather Tech Moisture Infusion Gel Cream aanbrengen en buffen met MF doek


Nu las ik ergens dat het blijkbaar "belangrijk" is om na het reinigen van de zetels even te wachten? Om het leder tot rust te laten komen, is dit zo of is dit onzin?

Alle ervaringen en tips zijn meer dan welkom, wil niet graag iets verkeerds doen..
Is dit product "veilig" of zou ik inderdaad eerst op een minder zichtbare plek proberen?

thx alvast!

groeten

Joske


102439.jpg


102438.jpg
 

H@RM

Senior Member
Allereerst de handleiding cq product beschrijving goed lezen. Daar zal het nodige op aangegeven zijn.

Ik begin meestal met stofzuigen. harige borstel op het mondstuk en een kwast voor de naden.

Verder heb ik geen ervaring met de Mothers spullen dus daar kan ik je geen advies in geven.

De vochtige doek zou ik persoonlijk overslaan.

Schoonmaken (kuisen speciaal voor topic startende zuiderbuur) deel voor deel (wang, zitting enz.) en daarna gelijk afnemen. Zorg voor een grote stapel MF doeken. Mochten deze te vochtig/vies worden volgende pakken) En net zo lang door gaan tot er geen vuil meer vanaf komt. Ook reinigingsmiddelen NOOIT!!!! laten opdrogen op het leer.

Zo het hele interieur door. En dan op het start punt weer beginnen met voeden. Trek hierbij nitril handschoenen aan als de leder verzorging een sterke leder geur heeft. Anders ruiken jouw handen 's avonds nog naar leder.


En hierbij nog wat tips en trucs van 1 van de beste detailers van België
http://www.wax-it.be/handleiding-interieur/136-hoe-reinig-ik-mijn-lederen-interieur.html
 

H@RM

Senior Member
Nog even ingaan op het verhaal van Wax-it;

Doe het reinigingsmiddel maar op het borsteltje ipv direct op het leder. Eerst verdelen en dan rustig borstelen.

Zet ook een emmertje met water neer om of en toe het borsteltje uit te spoelen. Daarna even "droogslaan" om het meeste water eruit te krijgen.

Wat betreft de tip om de auto in de zon te zetten die werkt erg goed. Mocht het die dag aan zon ontbreken of je staat binnen. De haarföhn van moeders de vrouw op de laagste stand doet het trucje ook. Voor zowel voor het schoonmaken als na het voeden. Met de föhn in beweging blijven en temperatuur liever niet boven de eigen lichaamstemperatuur uit laten komen (af en toe even voelen)

Succes in elk geval. Wel foto's maken @Joske ;)
 

Joske

Forumguru
Zo tijd gevonden om foto's te plaatsen.. eindresultaat ben ik heel tevreden mee, ook een vrij neutrale geur. Vond ik belangrijk toen ik het product kocht. Mij gaat het er om dat ze terug netjes zijn en beschermd zijn.

Ik heb 3 piccolo nero's gebruikt (zwarte MF doeken) per stoel. De auto eerst in de zon gezet (halfuurtje maar), deel per deel gereinigd van de zetel en direct afgenomen met de MFdoek. De paardenborstel was een ramp qua verliezen haren... dus dan maar eens goed mee over een schuurpapier gegaan en mijn probleem was zo goed als opgelost. Ik vond dat ik aardig wat product nodig had om te reinigen eigenlijk, trekt heel snel in het leder vond ik. Maar het werkt ontzettend goed, echt heel erg vuil was mijn leder niet (of het leek toch zo ;) ) maar het ziet er toch properder uit nu.

Na het reinigen heb ik telkens het leder een halfuur met rust gelaten en er nog eens over gegaan met een MF doek alvorens te beginnen met de ledercréme.

De ledercréme aanbrengen is kinderspel, ik heb steeds weinig gebruikt en zo stuk per stuk gedaan om te zien of ik er nog een keer moest over gaan. 1 laag was voldoende vond ik.

Eindresultaat lijkt een beetje blinkend maar in "het echt" is het zo nadrukkelijk niet, ook is het leder wat donkerder geworden maar dat stoort me niet.

Heb het zo goed mogelijk op foto proberen neer zetten, alle oordeel is welkom :).

VOOR:

NA het reinigen:

NA het voeden met de créme:
 

H@RM

Senior Member
Ziet er netjes. Mooie matte/zijde glans look. :thumbsup:

Dat je meer schoonmaak middel gebruikt dan voeding is overigens heel normaal.
Als het er overigens heel snel introk was het inderdaad de hoogste tijd om het leer te behandelen
 

Frank C

Forumguru
Ziet er mooi uit. Krijg over 2 maanden alcantara zetels (is geen leder), zal me ook eens verdiepen hoe die te cleanen en verzorgen.
 
Laatst bewerkt:

Frank C

Forumguru
Alcantara is een lastig materiaal om schoon te maken.
Ik weet niet beter dan met een vochtige lauwe doek er heel zachtjes over heen bewegen.

Pas op me middeltjes en spraytjes, dit kan gebeuren;
http://www.audiforum.nl/forum/audif...saga-de-dood-van-een-alcantara-interieur.html

Met dank. Triest verhaal, al kan ik me voorstellen dat Sonax de spuitbus met het verkeerde spul heeft afgevuld. Maar dan moet je je verantwoordelijkheid nemen als fabrikant.
Lees in veel berichten/fora over schoonmaken alcantara om idd water te gebruiken.
 
Bovenaan Onderaan